StoryEditor

Lepsze przepisy 
dla małego przetwórstwa

Od 1 stycznia 2016 roku rolnicy sprzedający przetworzone produkty rolne z własnego gospodarstwa nie będą musieli rejestrować pozarolniczej działalności gospodarczej. Czy ta zmiana przepisów spełnia oczekiwania producentów?
27.04.2015., 08:04h

Uchwalona na początku kwietnia nowela ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma umożliwić rolnikom sprzedaż przetworzonych w swoim gospodarstwie produktów spożywczych bez konieczności rejestrowania działalności gospodarczej. Od uzyskanych z tego tytułu przychodów trzeba będzie odprowadzić ryczałtowy podatek  dochodowy w wysokości 2% wartości sprzedanych produktów.

Z oferowanego zwolnienia będzie można skorzystać wyłącznie wtedy, gdy przetwarzanie produktów i ich sprzedaż nie będzie odbywać się przy udziale osób zatrudnionych na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze – czyli mówiąc krótko – przy takiej działalności zaangażowany będzie tylko rolnik i ewentualnie jego domownicy.

Jeżeli w danym roku wartość przychodów ze sprzedaży przetworzonych w gospodarstwie produktów przekroczy 150 tys. euro, w kolejnym roku rolnik utraci możliwość ryczałtowego rozliczania podatku. Wiadomo również, że rolnik rozpoczynający sprzedaż przetworzonych produktów z własnego gospodarstwa będzie musiał zawiadomić o tym fakcie naczelnika urzędu skarbowego nie później niż w dniu osiągnięcia pierwszego przychodu z tego tytułu. Następnie co miesiąc będzie musiał wpłacać podatek należny za sprzedaż zrealizowaną w poprzednim miesiącu (ewentualnie przepisy dają możliwość opłacania ryczałtu kwartalnie – ale tylko w przypadku, gdy w roku ubiegłym przychody nie przekroczyły 25 tys. euro).
Trudno jednak oczekiwać, aby ta zmiana przepisów dała „kopa” koniecznego do rozwoju produkcji lokalnej żywności w Polsce. Dlaczego?

Powodów jest kilka. Po pierwsze – przepisy sanitarne, które obecnie mocno ograniczają rozwój przetwórstwa w gospodarstwach pozostają nadal niezmienione, więc startując z legalnym biznesem trzeba liczyć się z całkiem sporymi wydatkami na zakup wymaganego wyposażenia i dostosowanie pomieszczeń. W tej kwestii przydałoby się uporządkowanie obowiązujących przepisów tak, aby dokładnie było wiadomo, jakie wymagania musi spełniać pomieszczenie do przechowywania towaru czy sprzedaży. gi

Fot. Sierszeńska

Więcej przeczytasz w majowym wydaniu "top agrar Polska" od str. 32.
Nie masz jeszcze prenumeraty? Możesz ją zamówić korzystając z tego FORMULARZA.
Grzegorz Ignaczewski
Autor Artykułu:Grzegorz Ignaczewski

redaktor „top agrar Polska”, ekonomista, specjalista w zakresie dopłat bezpośrednich, PROW i ekonomiki gospodarstw.

Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
23. kwiecień 2024 14:50