Ta strona używa cookie w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki.

Zgadzam się

Your browser version is not supported. Download the latest browers, or use other.

Zamknij

r e k l a m a

Portal partner

Przeszkadzanie w polowaniu może być karane. Rolniku, broń się!

06.01.2018

Drukuj

Przeszkadzanie w polowaniu może być karane. Rolniku, broń się!

Artykuł płatny

W połowie stycznia br. wejdzie w życie Ustawa z dnia 14 grudnia 2017 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia zwalczania chorób zakaźnych zwierząt (tzw. III specustawa ASF). Zmiany obejmują 5 ustaw, w tym Prawo Łowieckie. Najważniejsze zmiany to:
  • umożliwienie budowy płotu na wschodniej granicy RP;
  • zaostrzenie kar za wykroczenia polegające na niewykonaniu nakazu administracyjnego w związku z chorobami zakaźnymi zwierząt i zabezpieczeniem gospodarki narodowej przed stratami;
  • ewentualny zakaz dokarmiania zwierząt dzikich wprowadzony przez powiatowego lekarza weterynarii (PLW);
  • ułatwienie wykonania nakazów związanych z odławianiem dzikich zwierząt, postępowania z nimi – w tym ich uśmiercania, także na terenach zabudowanych z decyzji starosty;
  • rozszerzenie możliwości zmian rocznych i wieloletnich planów łowieckich;
  • nakaz współdziałania kół łowieckich, nadleśniczych, wójtów z właścicielami (posiadaczami) gruntów w zakresie zwalczania chorób;
  • rozszerzenie  okoliczności rozwiązania umów dzierżawnych obwodów łowieckich;
  • wprowadzenie kary grzywny za umyślnie utrudnianie  lub uniemożliwianie wykonywanie polowania.

Zatrzymajmy się bliżej nad ostatnią zmianą dotyczącą karania za „przeszkadzanie” w polowaniu (art. 51 ust. 1 pkt. 8 Prawa Łowickiego). PZŁ po wielu próbach wreszcie dopiął swego. Przypomnijmy, że ten pomysł był już lansowany od 2015 roku w pierwszych wersjach zmiany PŁ w związku z wyrokiem TK z lipca 2014 roku, a także znalazł się w pierwotnym projekcie zmiany PŁ z 15 listopada 2016 r. (druk 1042). Jednak, o dziwo, takiego zapisu już nie znajdziemy w aktualnym tekście druku 1042, nad którym obecnie (od 4 grudnia 2017 roku) pracuje sejmowa Komisja Nadzwyczajna.

Za każdym razem środowiska rolnicze ostro protestowały przeciw wprowadzeniu tego zapisu, widząc w nim poważne ograniczenie prawa własności a także bardzo wygodne – dla kół łowieckich – narzędzie wywierania presji na „opornego” rolnika. Oczywiście, oficjalnym powodem wprowadzenie tego przepisu jest osłabienie działań tzw. organizacji ekologicznych, które wielokrotnie blokowały polowania. Co więc się stanie, jeśli działanie (albo zaniechanie) rolnika zostanie uznane jako „umyślnie utrudnianie  lub uniemożliwianie wykonywanie polowania”?

Przeczytaj pozostałe 83% artykułu

Kup dostęp do artykułu lub skorzystaj z oferty naszej prenumeraty.

Płatność za artykuł

3,69 zł

/ za artykuł

Zamawiam

Polecamy

Prenumerata

165,00 zł

/ rok

Zamawiam

Mam już konto prenumeratę lub konto premium Zaloguj się

r e k l a m a

r e k l a m a

więcej artykułów z tej kategorii