Polska Wołowina 2022, czyli pieniądze na wsparcie branży
Ministerstwo rolnictwa zapowiada, że będzie współfinansowało program rozwoju rynku mięsa wołowego. Na razie zdecydowana większość produkcji ląduje na zagranicznych rynkach. Szansą na wzrost konsumpcji wewnętrznej jest poprawa jakości.
Program rozwoju branży pod nazwą „Polska Wołowina 2022” powstał, gdy w grudniu 2016 r. między 3 organizacjami rolników oraz 3 przetwórców podpisano porozumienie dotyczące opracowania i wdrożenia wspólnej strategii. Jest to uszczegółowienie wcześniejszego programu działania na podstawowych rynkach rolnych opracowanego przez resort rolnictwa.
– Doszliśmy do wniosku, że na razie przynajmniej na rynku wołowiny jest sytuacja w miarę dobra, ale musimy się przygotować na trudniejsze czasy kiedy presja ze strony konkurencji zarówno europejskiej jak i ze strony krajów trzecich będzie zmuszała nas do rozwiązań – powiedział Jerzy Wierzbicki, prezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego podczas poniedziałkowej konferencji prasowej w MRiRW.
Celem strategii jest trwały i zrównoważony rozwój obejmujący działania zgodne z dobrostanem zwierząt, z ochroną klimatu i środowiska naturalnego oraz innowacje oraz integracja w łańcuch dostaw. Zdaniem autorów wszystko wpisuje się w „Strategię Zrównoważonego Rozwoju” premiera Mateusza Morawieckiego.
– Doszliśmy do wniosku, że na razie przynajmniej na rynku wołowiny jest sytuacja w miarę dobra, ale musimy się przygotować na trudniejsze czasy kiedy presja ze strony konkurencji zarówno europejskiej jak i ze strony krajów trzecich będzie zmuszała nas do rozwiązań – powiedział Jerzy Wierzbicki, prezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego podczas poniedziałkowej konferencji prasowej w MRiRW.
Celem strategii jest trwały i zrównoważony rozwój obejmujący działania zgodne z dobrostanem zwierząt, z ochroną klimatu i środowiska naturalnego oraz innowacje oraz integracja w łańcuch dostaw. Zdaniem autorów wszystko wpisuje się w „Strategię Zrównoważonego Rozwoju” premiera Mateusza Morawieckiego.
6 dźwigni wzrostu
Strategia opracowana przez branżę mięsa wołowego zakłada 6 podstawowych działań nazwanych dźwigniami wzrostu, a będą to:- podniesienie ceny poprzez wprowadzenie certyfikatów dobrostanu i zrównoważonego rozwoju i ochrony klimatu,
- podniesienie ceny poprzez wprowadzenie i upowszechnienie narzędzi zapewniania jakości kulinarnej,
- obniżka kosztów i podniesienie wartości produkcji poprzez poprawę jakości żywca wołowego,
- obniżka kosztów poprzez kompetencji producentów żywca,
- zwiększenie wartości dodanej w wyniku podniesienia innowacyjności przetwórców,
- promocja wołowiny
– W ramach tych tematów i inicjatyw będziemy wspólnie te rozwiązania wprowadzali. Oczywiście tam, gdzie trzeba będzie współfinansować to też będzie przez nas realizowane – zapowiedział minister rolnictwa Krzysztof Jurgiel.
– Cieszy nas deklaracja pan ministra Jurgiela, że nasza praca została dobrze oceniona przez niego i jego urząd i teraz będziemy mogli przejść do operacjonalizacji tych działań – odpowiedział Jerzy Wierzbicki z PZPBM.
Jednym z problemów, który branża stawia sobie za cel to zmiana dotychczasowych proporcji sprzedaży wołowiny. Obecnie 88% krajowej produkcji sprzedajemy zagranicę. Ale od dwóch lat obserwujemy szybki wzrost konsumpcji krajowej. W 2016 r. wyniósł on nawet 70%. Zdaniem Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła taki trend może utrzymać się tylko wtedy, gdy poprawi się jakość kulinarną polskiej wołowiny.
Przeczytaj również
bydło mięsneceny żywca wołowegoJezry WierzbickiKrzysztof JurgielMRiRWPolska Wołowina 2022Polskie Zrzeszenie Producentów Bydła Mięsnegorynek wołowinywołowina