Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody

Czytaj wygodniej w nowej darmowej aplikacji mobilnej!

Your browser version is not supported. Download the latest browers, or use other.

Zamknij

r e k l a m a

Partner portalu

Strategia dla wołowiny: Hodowcy chcą się dołożyć, ale rząd się nie spieszy

10.12.2018

Drukuj

Strategia dla wołowiny: Hodowcy chcą się dołożyć, ale rząd się nie spieszy

Artykuł dostępny

Strategia Polska Wołowiny 2022. Strategia Rozwoju Rynku  została stworzona przez organizacje rolników i przetwórców.  Prace nad nią ruszyły jeszcze w 2016 r. - Celem tej strategii jest analiza całego rynku europejskiego i światowego. Celem jest rozwój krajowego sektora wołowiny. W ramach tego działania odbywają się spotkania z MRiRW, aby omówić konkretne działania na rzecz sektora - mówi Jacek Zarzycki prezes Polskiego Związku Producentów i Hodowców Bydła Mięsnego. 

r e k l a m a

Koszty realizacji w okresie 5 lat oszacowano na 718,8 mln zł. Pieniądze mają być wydane na bardzo konkretne cele:
  • wdrożenie certyfikatów dobrostanu i ochrony klimaty - 44 mln zł
  • wdrożenie narzędzi zapewnienia jakości kulinarnej - 35 mln
  • poprawa jakości genetycznej (wsparcie zakupu zwierząt) - 390 mln zł
  • rozwój doradztwa techniczno-ekonomicznego - 121 mln zł
  • marketing i promocja marki polskiej wołowiny - 128 mln zł.

Połowę wydatków mają pokryć sami hodowcy. Resztę ma pochodzić z dotacji rządu oraz Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Tak przynajmniej proponują inicjatorzy powstania strategii dla rynku wołowiny. Problem w tym, że ministerstwo rolnictwa kwestionuje takie rozwiązanie. - Wskazywanie PROW jako źródła wielomilionowego finansowania nie wydaje się być właściwe. Zakres interwencji w ramach PROW jest szeroki i nie odnosi się tylko do jednego sektora - mówił ostatnio w Sejmie wiceminister rolnictwa  Tadeusz Romańczuk.

Resort rolnictwa wskazuje również, że obecnie wsparcie dla branży można uzyskać poprzez udział w programie „Premii dla młodego rolnika”, „Modernizacji gospodarstw rolnych”, ”Restrukturyzacja małych gospodarstw” oraz wsparcia dla grup producentów rolnych. Podobnie jest z promocją wołowiny, którą można realizować w ramach funkcjonujących już programów.
Konieczność działania

Polecany artykuł

Pożar gospodarstwa: spłonęły budynki, maszyny i zwierzęta (FILM)

Ale branża wołowa przekonuje, że realizacja strategii jest koniecznością. Po pierwsze należy wykorzystać rosnącą wśród konsumentów popularność na steki i burgery. Po drugie zbliżają się poważne zagrożenie zewnętrzne dla branży, która 90% swojej produkcji lokuje na zagranicznych rynkach. – Czekają nas duże wyzwania związane z Brexitem. Wołowina irlandzka znajdowała rynek zbytu w Wielkiej Brytanii. Teraz ten towar trafi na rynek wewnątrz europejski. Dlatego dzisiaj potrzebujemy jednego ramowego programu wsparcia na rynku wołowiny – mówił Jacek Zarzecki.

Hodowcy otrzymują obecnie 9-10 zł za kilogram żywca. Co oznacza wzrost opłacalności o 6-7%. Polska jest 7 producentem wołowiny w Europie oraz drugim po Irlandii eksporterem tego mięsa. W kraju spożycie wołowiny to nieco ponad 3 kg. na osobę.   wk

Polecane dla Ciebie:

article icon

Żniwa 2019: Ceny usług rolniczych

Czytaj

Czytaj artykuły w naszej aplikacji!

Aplikacja TAP jest już dostępna

r e k l a m a

Komentarze (?)

r e k l a m a

więcej artykułów z tej kategorii