StoryEditor

Strategia dla wołowiny: Hodowcy chcą się dołożyć, ale rząd się nie spieszy

720 milionów złotych będzie warta strategia rozwoju rynku wołowiny do 2022 r. Połowę tej kwoty deklarują wyłożyć sami hodowcy. Ale rząd nie śpieszy się z zapewnieniem finansowania z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.
10.12.2018., 11:12h
Strategia Polska Wołowiny 2022. Strategia Rozwoju Rynku  została stworzona przez organizacje rolników i przetwórców.  Prace nad nią ruszyły jeszcze w 2016 r. - Celem tej strategii jest analiza całego rynku europejskiego i światowego. Celem jest rozwój krajowego sektora wołowiny. W ramach tego działania odbywają się spotkania z MRiRW, aby omówić konkretne działania na rzecz sektora - mówi Jacek Zarzycki prezes Polskiego Związku Producentów i Hodowców Bydła Mięsnego. 

Koszty realizacji w okresie 5 lat oszacowano na 718,8 mln zł. Pieniądze mają być wydane na bardzo konkretne cele:
  • wdrożenie certyfikatów dobrostanu i ochrony klimaty - 44 mln zł
  • wdrożenie narzędzi zapewnienia jakości kulinarnej - 35 mln
  • poprawa jakości genetycznej (wsparcie zakupu zwierząt) - 390 mln zł
  • rozwój doradztwa techniczno-ekonomicznego - 121 mln zł
  • marketing i promocja marki polskiej wołowiny - 128 mln zł.

Połowę wydatków mają pokryć sami hodowcy. Resztę ma pochodzić z dotacji rządu oraz Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Tak przynajmniej proponują inicjatorzy powstania strategii dla rynku wołowiny. Problem w tym, że ministerstwo rolnictwa kwestionuje takie rozwiązanie. - Wskazywanie PROW jako źródła wielomilionowego finansowania nie wydaje się być właściwe. Zakres interwencji w ramach PROW jest szeroki i nie odnosi się tylko do jednego sektora - mówił ostatnio w Sejmie wiceminister rolnictwa  Tadeusz Romańczuk.

Resort rolnictwa wskazuje również, że obecnie wsparcie dla branży można uzyskać poprzez udział w programie „Premii dla młodego rolnika”, „Modernizacji gospodarstw rolnych”, ”Restrukturyzacja małych gospodarstw” oraz wsparcia dla grup producentów rolnych. Podobnie jest z promocją wołowiny, którą można realizować w ramach funkcjonujących już programów.
Konieczność działania
Ale branża wołowa przekonuje, że realizacja strategii jest koniecznością. Po pierwsze należy wykorzystać rosnącą wśród konsumentów popularność na steki i burgery. Po drugie zbliżają się poważne zagrożenie zewnętrzne dla branży, która 90% swojej produkcji lokuje na zagranicznych rynkach. – Czekają nas duże wyzwania związane z Brexitem. Wołowina irlandzka znajdowała rynek zbytu w Wielkiej Brytanii. Teraz ten towar trafi na rynek wewnątrz europejski. Dlatego dzisiaj potrzebujemy jednego ramowego programu wsparcia na rynku wołowiny – mówił Jacek Zarzecki.

Hodowcy otrzymują obecnie 9-10 zł za kilogram żywca. Co oznacza wzrost opłacalności o 6-7%. Polska jest 7 producentem wołowiny w Europie oraz drugim po Irlandii eksporterem tego mięsa. W kraju spożycie wołowiny to nieco ponad 3 kg. na osobę.   wk
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
24. kwiecień 2024 12:58