Reklama zniknie za 11 sekund

r e k l a m a
PARTNER
r e k l a m a

Austriacka giełda świń

Jak mimo rozdrobnienia produkcji mieć silną pozycję negocjacyjną wobec zakładów mięsnych? O schemacie działania austriackich rolników na II Forum Rolników i Agrobiznesu – Świnie mówił dr Johann Schlederer – szef tamtejszej giełdy świń.

Paulina Janusz-Twardowska15 października 2020, 09:07

Jednym z podstawowych problemów naszego sektora jest rozdrobnienie gospodarstw, przez które pozycja negocjacyjna rolników wobec rzeźni jest niewielka. Uporali się z nim producenci świń w Austrii, tworząc silne związki i sprzedając 55% z 5 mln szt. krajowej produkcji żywca wieprzowego przez tzw. giełdę świń. W państwie, w którym ponad połowa pogłowia znajduje się w gospodarstwach utrzymujących od 10 do 400 świń, cenę żywca twardo negocjuje z 5 największymi ubojniami szef giełdy – dr Johann Schlederer. – Z tych mediacji przedstawiciele rzeźni często wychodzą niezadowoleni. Dysponujemy 45 tys. tucznikami tygodniowo, więc muszą szukać z nami kompromisu – relacjonował przez internetowy komunikator nasz prelegent.


Organizacja giełdy

Jedynym zadaniem rolników jest zgłoszenie partii świń do sprzedaży oraz wyznaczenie jej terminu. Resztą zajmuje się już przedstawiciel giełdy. Co istotne, ważenie i klasyfikację poubojową tusz przeprowadza niezależny klasyfikator, opłacany przez rolników oraz rzeźnię, a producenci otrzymują zapłatę za tuczniki już po 7 dniach od odstawy.

– Nie tylko współtworzymy cenę, ale wspólnie z zakładami udało się nam stworzyć jeden schemat płatności – określić, za jakie tusze producenci otrzymują premie, a za jakie kary. Poza tym, by zmobilizować rolników do organizowania większych grup świń, ustaliliśmy premie ilościowe – wyjaśniał dr Schlederer.

Jedność wśród rolników owocuje nie tylko ceną średnio o 0,15–0,20 euro wyższą niż w Niemczech, ale również budową krajowego programu promocji wieprzowiny oraz możliwością lobbingu na rzecz branży w kraju i za granicą. – Z każdego sprzedanego tucznika przez giełdę odciągamy 0,75 euro na promocję. Przez lata udało nam się zbudować narodowy patriotyzm w konsumpcji wieprzowiny – podkreślał Austriak.



Picture of the author
Autor Artykułu:Paulina Janusz-Twardowska
Pozostałe artykuły tego autora

Masz pytanie lub temat?Napisz do autora

Ważne Tematy

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)