Reklama zniknie za 11 sekund

Strona główna>Artykuły>Świnie>Aktualności branżowe>

Będzie jak z Ursusem? Polska wieprzowina znika ze sklepów.

Obrazek

Piotrkowscy rolnicy należący do NSZZ Solidarność przyjechali dzisiaj pod jeden z marketów Ursusem C360 – symbolem upadku polskiej marki. Postanowili sprawdzić, czy w sklepach jest jeszcze polska wieprzowina.

Dorota Kolasińska3 lutego 2022, 12:04

Dzisiejszego poranka rolnicy z okolic Piotrkowa postanowili pójść na zakupy do sklepu Biedronka i sprawdzić, czy na półkach sklepowych znajdziemy jeszcze polską wieprzowinę oraz jak wygląda jej oznakowanie. To akcja ma dać do myślenia konsumentom, że warto podążać wraz z patriotyzmem produktowym, żeby wspierać polskiego rolnika, szukając i kupując polskie produkty. Akcja pod hasłem „Kupujemy tylko z kodem 590” to nie pierwsza w tym tygodniu, którą wspiera Janusz Terka z Solidarności Rolników.


Produkty dziwnie oznakowane

Hodowcy kupili wołową porcje rosołową, na której było oznaczenie „Produkt Polski”, jednak kod kreskowy rozpoczynał się od cyfr 29…, co nie oznacza, że został wyprodukowany w Polsce. Rolnicy kupili również parówki wieprzowe, a kod kreskowy rozpoczyna się od cyfr 20… Kupili parówki o zawartości 94% mięsa, na których było oznaczenie PL i prawidłowy kod produktu. W lodówce z mięsem surowym, polskie były tylko kości i mięso mielone, reszta elementów pochodziła głównie z Hiszpanii. Oznaczenia produktów nadal są niejasne i niejednoznaczne.

Rolnicy zdają sobie doskonale sprawę z tego, że mamy wolny rynek i sklepy mogą sprowadzać produkty, ale jednocześnie zadają ważne pytania. Skoro ceny hiszpańskiej wieprzowiny w sklepie są niższe niż polskiej – to jak im się opłaca produkować, za ile sprzedają żywiec? Czy to nie są ceny powyżej kosztów wyprodukowania? Drugie ważne pytanie dotyczy Zielonego Ładu i skrócenia łańcucha dostaw – jaki sens ma sprowadzanie tysiące kilometrów mięsa na polski rynek – z jednej strony zanieczyszcza to środowisko, z drugiej zaś szkodzi polskiemu rolnikowi. Czy jeśli zmienią się przepisy za jakiś czas – nie będzie już przypadkiem nieco za późno?

Nie chcą rekompensat

Piotrkowscy hodowcy chcieliby żeby w tego typu sklepach można było kupić produkt lokalny, od tamtejszych rolników. Absurdem jest to, że mimo iż produkują dużo, nie mogą dostać polskiego mięsa na obiad. Według nich sytuacja pociągnie za sobą daleko idące konsekwencje – pogłowie trzody maleje w drastycznym tempie, a polski konsument nie może kupić swobodnie krajowego mięsa, bo jest go coraz mniej. Polska produkcja wieprzowiny jest poważnie zagrożona. Rolnicy mają dość dostosowywania się, ciągłych inwestycji i złej koniunktury w branży. Nie chcą ciągle otrzymywać dotacji, dopłat i rekompensat – wystarczą stabilne ceny pozwalające na utrzymanie gospodarstwa i rozwój. Przecież to jest żywność i produkt pierwszej potrzeby.

- Chcemy żeby oficjalnie nam powiedziano, czy mamy się zwijać, jeśli jesteśmy do likwidacji, to niech dadzą jasny komunikat. Po co mamy się szarpać, zadłużać, mieć nadzieję, że cokolwiek się zmieni, jak jest coraz gorzej – pytał jeden z producentów. Z kolei Janusz Terka zaznaczył, że problemem jest przede wszystkim, to, że polski handel i przemysł nie znajduje się w polskich rękach.

Rolnicy są ostoją polskiego kapitału

- My rolnicy, jesteśmy jeszcze ostoją polskiego kapitału, bo nasze gospodarstwa są własnością Polaków. My jako hodowcy, jesteśmy w bardzo ciężkiej sytuacji, bo jest bardzo duża presja ze strony potężnych koncernów, które bardzo utrudniają funkcjonowanie. Chcą nas wciągnąć w ten wir, żebyśmy pracowali dla obcego kapitału. Na przykładzie tego ciągnika (marki Ursus przyp. red.), wyprodukowanego przez Polaków. Nie mamy już Ursusa, nawet gdybym chciał kupić polski ciągnik, to nie mogę. Żeby się nie okazało, że za kilka lat, jak będą chciał kupić wieprzowinę, która została wyprodukowana w Polsce, będzie z tym duży kłopot – podkreślił Terka i dodał, że hodowla trzody podobnie chyli się ku upadkowi. Dodał, że liczą w tym względzie na Polaków – konsumentów, żebyśmy wspierali się wzajemnie i sprawdzali kod produktów, kupowali polskie, gdyż niedługo, jak sytuacja utrzyma się jeszcze dłużej – nie kupimy już schabu na niedzielny obiad.

Nie sprzedajemy tuczników

W tym tygodniu trwa również akcja „Nie sprzedajemy tuczników w pierwszym tygodniu lutego”, w której rolnicy wstrzymują sprzedaż żywca, żeby zmniejszyć podaż, a zakłady podniosły ceny.

- To już od dziś❗❗❗

Nie może wyjechać z naszych chlewni żadna świnia 🐷🐷

To oni doprowadzili nas na skraj bankructwa więc teraz my pokażmy jak to jest żyć nie wiedząc co będzie jutro❗❗❗ Wstrzymujemy sprzedaż i nagłaśniamy tą patologię jaka odbywa się w naszym kraju❗❗❗- napisała Bartosz Zieliński, organizator akcji.

Oprac. dkol na podst. NSZZ Solidarność Piotrkowskich Rolników

Fot. FB/NSZZ Solidarność Piotrkowskich Rolników

 

 



Picture of the author
Autor Artykułu:Dorota Kolasińska
Pozostałe artykuły tego autora

Masz pytanie lub temat?Napisz do autora

Ważne Tematy

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)