Jesteś w strefie Premium
Fundusze promocji tylko na mięso z krajowych świń?

Producenci trzody chlewnej chcą, aby fundusze promocji finansowały tylko działania dotyczące mięsa wieprzowego pochodzącego od krajowych świń. Tymczasem ministerstwo rolnictwa zastanawia się nad wydłużeniem o 5 lat okresu przejściowego, który zezwala na promowanie także produktów pochodzących od zaimportowanych prosiąt i warchlaków.
Producenci żywca wieprzowego w kraju obciążeni są składką na Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego, którego środki przeznaczane są na promowanie mięsa wieprzowego pochodzącego od świń. Także tych nieurodzonych na terytorium Polski. Ale w grudniu 2016 r. dochodzi do nowelizacji ustawy o funduszach promocji. Jej celem było ograniczenie importu prosiąt i rozwinięcie ich produkcji w kraju. Zdecydowano, że środki funduszy promocji mogą być przeznaczane na finansowanie działań promocyjnych i informacyjnych dotyczących produktów rolno-spożywczych, których produkcja podstawowa odbywa się na terytorium Polski, a w przypadku produktów przetworzonych, do produkcji którego użyto nie więcej niż 25 % składników pochodzących z poza terytorium kraju.
Jednocześnie rząd wpisał w ustawę 2 letni okres przejściowy. Dlaczego? Z uwagi na specyfikę branży wieprzowej, w której duży odsetek ubitych świń stanowią zaimportowane prosięta i warchlaki. Dlatego do 31 grudnia 2018 r. środki finansowe funduszy promocji produktów rolno-spożywczych mogą być przeznaczone na finansowanie programów promocyjnych lub informacyjnych, dotyczących mięsa wieprzowego, które zostało pozyskane ze świń, których:
Powyższe przepisy przestają obowiązywać z końcem tego roku. Okres przejściowy miał na celu ułatwienie branży mięsa wieprzowego dostosowanie cyklu produkcji mięsa w taki sposób, aby od 1 stycznia 2019 r. wsparcie ze środków funduszy mogło być przeznaczane na promocję mięsa wieprzowego pochodzącego od świń urodzonych w Polsce oraz których chów i ubój odbył się na terytorium kraju.
Jednocześnie rząd wpisał w ustawę 2 letni okres przejściowy. Dlaczego? Z uwagi na specyfikę branży wieprzowej, w której duży odsetek ubitych świń stanowią zaimportowane prosięta i warchlaki. Dlatego do 31 grudnia 2018 r. środki finansowe funduszy promocji produktów rolno-spożywczych mogą być przeznaczone na finansowanie programów promocyjnych lub informacyjnych, dotyczących mięsa wieprzowego, które zostało pozyskane ze świń, których:
- ostatni etap chowu wynoszący co najmniej 4 miesiące odbył się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - w przypadku świń, których wiek w chwili poddawania ubojowi przekraczał 6 miesięcy;
- chów odbył się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej co najmniej od dnia, w którym osiągnęły masę 30 kg - w przypadku świń, których wiek w chwili poddawania ubojowi nie przekraczał 6 miesięcy, a ich masa wynosiła co najmniej 80 kg;
- chów odbył się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - w przypadku świń, których wiek w chwili poddawania ubojowi nie przekraczał 6 miesięcy, a ich masa wynosiła mniej niż 80 kg.
Powyższe przepisy przestają obowiązywać z końcem tego roku. Okres przejściowy miał na celu ułatwienie branży mięsa wieprzowego dostosowanie cyklu produkcji mięsa w taki sposób, aby od 1 stycznia 2019 r. wsparcie ze środków funduszy mogło być przeznaczane na promocję mięsa wieprzowego pochodzącego od świń urodzonych w Polsce oraz których chów i ubój odbył się na terytorium kraju.
Tymczasem resort rolnictwa rozpoczął właśnie konsultacje aby okres przejściowy przedłużyć o kolejne 5 lat. - Krajowy Związek Pracodawców – Producentów Trzody Chlewnej nie widzi potrzeby przedłużania okresu przejściowego na działania, programy informacyjne lub promocyjne dotyczące mięsa wieprzowego pochodzącego od świń urodzonych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – napisał Aleksander Dargiewicz z KZP-PTCh. wk
Fot. Kurek
Fot. Kurek
Przeczytaj również
Aleksander DargiewiczFundusz Promocji Mięsa WieprzowegoKrajowy Związek Pracodawców–Producentów Trzody Chlewnejmięso wieprzoweMRiRWświnia puławskaświnia rasy puławskiejświnia rasy złotnickiejświnia złotnickatrzoda chlewnatuczniki