Zarejestruj się i zaloguj aby przeczytać kolejne 3 artykuły.
Wszystkie przeczytasz dzięki prenumeracie lub kupując dostęp.
r e k l a m a
Jak to działa?
Przypomnijmy, że od wszystkich ubijanych w Polsce tuczników pobierane 0,1% ich wartości z przeznaczeniem na budżet Funduszu. W efekcie na jego konto spływa co roku ok. 10 mln zł. O wydawaniu pieniędzy decyduję Komisja Zarządzająca w skład, której wchodzą rolnicy (Tadeusz Boruta -Polski Związek Zawodowy Rolników, Paweł Krajmas – Ogólnopolskie Stowarzyszenie Przetwórców i Producentów Produktów Ekologicznych „Polska Ekologia”, Janusz Dominik Walczak – NSZZ RI„Solidarność”, Mariusz Gołębiowski – Związek Zawodowy Rolników „Ojczyzna”, Ewa Szydłowska – Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych Rolników i Organizacji Rolniczych) oraz przedstawicieli zakładów przetwórczych (Jacek Marcinkowski – Związek Rzemiosła Polskiego, Wiesław Różański – Unia Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego, Roman Miler – Związek Polskie Mięso). Jednocześnie jednego z członków Komisji wskazuje Krajowa Rada Izb Rolniczych.Lista zarzutów
r e k l a m a
Krajowy Związek zwraca również uwagę, że wciąż brak jest opłat przeznaczanych na Fundusz od wieprzowiny pochodzącej z importu. Tymczasem tylko od stycznia do września 2018 r. do kraju wjechała wieprzowina, która w przeliczeniu na żywiec daje równowartość ponad 8 mln tuczników!
Bardzo poważny zarzuty dotyczy braku wzrostu spożycia wieprzowiny w kraju. Według statystyk konsumpcja tego mięsa od lat utrzymuje się na niezmiennym poziomie ok. 40 kg/os/rok. Było tak jeszcze zanim Fundusz Promocji Wieprzowiny zacząć działać.
Polecany artykuł

Jak COVID-19 wpłynął na rynek wieprzowiny?
Zdaniem KP-PTCh opłaty pobierane od producentów świń powinny trafiać na fundusz rozwoju produkcji trzody chlewnej. A Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego powinien być finansowany przez sektor przetwórczy.
Co w 2019 r. będzie robił fundusz?
W Planie Finansowym Funduszu na 2019 r. przewiduje się m.in. realizację w 6 województwach serii konferencji dla rolników mających przybliżyć kwestię bioasekuracji i walki z ASF. Fundusz będzie też częściowo współfinansował akcje promocyjno-informacyjną „Zdrowo jesz, zdrowo żyjesz- w sporcie sukces gwarantujesz”. Projekt będzie realizowany przez Stowarzyszenie Rzeźników o Wędliniarzy ima mieć charakter festynów skierowanych do młodego pokolenia. Z kolei półtora miliona złotych z Funduszu Promocji Wieprzowiny zostanie skierowanych na program „Europa pełna smaków-tradycja i jakość”. Trzyletnia kampania o wartości 22,5 mln zł jest również współfinansowana przez Komisję Europejską. Dwa zadania promocyjne o łącznej wartości ok. 169 tys. złotych będzie w tym roku realizować również Krajowa Rada Izb Rolniczych.Wk
Widziałeś już nasze video "Zbigniew Ajchler (KO): To jest skandal – wstydzę się za decyzję koleżanek i kolegów posłów"?
r e k l a m a
r e k l a m a