StoryEditor

445 KM – najmocniejszy Claas Axion 960

Claas wprowadza zmiany w ciągnikach serii Axion 900. Okręt flagowy Axion 960 dysponuje mocą maksymalną 445 KM.
07.07.2017., 10:07h
W nowej generacji Claas Axion 900 producent wprowadza wiele udoskonaleń. Są to przede wszystkim mocniejsze silniki, zmiany w sterowaniu przekładnią bezstopniową Cmatic, nowy dotykowy terminal obsługowy Cebis, dwa dodatkowe programowane przyciski na dźwigni Cmotion. Najbardziej istotną zmianą jest wprowadzenie nowej wersji wyposażenia CIS+, dedykowanej dla traktorzystów, dla których wersja Cebis wydaje się zbyt skomplikowana. 

Wszystkie nowe modele Axion 900 ( sześć modeli od Axion 920 do Axion 960) napędzane są sześciocylindrowym silnikiem FPT-Cursor 9 o pojemności 8,7 l. Spełniają one normę emisji spalin Stage IV (Tier4) dzięki zastosowaniu katalizatora utleniającego DOC i SCR (AdBlue). W silnikach nie ma recyrkulacji spalin EGR i filtra cząstek stałych DPF. We wszystkich ciągnikach pracuje turbosprężarka VGT. Producent informuje, że obecnie montowane jednostki napędowe charakteryzują się wyższym o ok. 18% momentem obrotowym dostępnym przy niższych o 200 obr./min obrotach silnikach (w porównaniu do serii Axion 900 z normę emisji Stage IIIB). Pozwoliło to zwiększyć moc maksymalną wszystkich silników. Wyższy moment przy niższych obrotach pozwala obniżyć zużycie paliwa w porównaniu do ciągników Axion ze straszą normą emisji spalin. Największy model Axion 960, który jest nowym modelem osiąga moc maksymalną 445 KM. Wszystkie ciągniki Claas Axion nie oferują mocy dodatkowej tzw. Boost, więc moc deklarowana przez producenta jest do dyspozycji we wszystkich zastosowaniach tj. w polu z maszynami biernymi i w transporcie. Oprogramowanie silnika pozwala zmniejszać postojowe obroty silnika z 800 do 650 obr./min. Zdaniem Claas umożliwia to obniżenie spalania o ok. 2/godzinę. Co ważne przesunięcie maksymalnego momentu w zakres niższych obrotów pozwala przenosić na WOM nawet 95% mocy maksymalnej podczas pracy w WOM z prędkościami ECO. 

Nowe ciągniki Axion 900 oferowane są ze zmienioną przekładnią bezstopniową ZF Terramatic TMG 45 (podobna przekładnia pracuje już w Axion 800). Zdaniem Claas ta przekładnia cechuje się wysokim udziałem mechaniki w przenoszeniu napędu. Dzięki temu sprawność układu jest taka sama w całym zakresie prędkości od 0,5 do 50 km/h. Przekładnia ma nowe oprogramowanie, co umożliwia dobrą współpracę przekładni i silnika. Jedną z nowych funkcji jest dezaktywacja tempomatu po wciśnięciu pedału gazu. Ułatwia to dopasowanie prędkości do aktualnego obciążenia. 

Największe zmiany zaszły w wersjach wyposażenia. Wcześniej Axion 900 oferowany był wyłącznie w wersji Cebis. Nowe modele dostępne będą także w nieco skromniejszej wersji wyposażenia CIS+, dla traktorzystów którzy obawiają się obsługi wersji Cebis. Podstawowa różnica jest brak monitora Cebis i dźwigni wielofunkcyjnej Cmotion. Wersja CIS+ wyposażona jest wielofunkcyjny podłokietnik z dźwignia jazdy Drivestick i dźwignią krzyżową Electropilot do sterowania hydrauliką. Wszystkie sekcje hydrauliczne sterowane są elektronicznie. W kabinie na przednim prawym słupku znajduje się kolorowy 7 calowy wyświetlacz, który pomocny jest podczas regulacji parametrów hydrauliki. Napęd przenoszony jest przez taką samą przekładnię bezstopniową Cmatic jak w wersji Cebis.

W wersji Cebis Claas wprowadza nowy, dotykowy monitor. Oprogramowanie monitora Cebis zostało zmodernizowane głównie pod kątem jego obsługi przez ekran dotykowy. Wszystkie parametry można zmieniać na kilka sposobów, np. przesuwając zakres obrotów silnika palcem, pokrętłem z funkcją przycisku lub wciskając przyciski +/-. Nowością jest przycisk Direct Akcess zlokalizowany na podłokietniku w pobliżu pokrętła z funkcją przycisku. Dzięki niemu możliwe jest błyskawiczne dotarcie do pożądanej funkcji. Przykładowo jeśli na gnieździe hydraulicznym podawana jest zbyt duża dawka oleju do obrotu pługa trzeba przez chwilę podać olej, przycisnąć palcem ikonę zaworu na monitorze a następnie przycisk Direct Akcess. W ten sposób w ciągu sekundy możliwa jest pełna regulacja danego podzespołu. 

Obie wersje wyposażenia zarówno CIS+ i Cebis można fabrycznie wyposażyć u układy prowadzenia GPS. Układ telemetrii Telematic jest seryjny we wszystkich ciągnikach Axion 900.
Hydraulika nowych Axionów 900 zasilana jest pompą Load Sensing o wydatku 150 lub 220 l/min. W wersji CIS+ z tyłu dostępnych jest 6 gniazd hydraulicznych, a w Cebis 8 gniazd (zawsze sterowane elektronicznie także dźwignią Electropilot). W wersji Cebis można ustawić priorytet dla dowolnej sekcji hydraulicznej. Dzięki temu do gniazda trafia zawsze taka sama ilość oleju np. podczas unoszenia podnośnika. To ważne zwłaszcza podczas pracy z siewnikiem pneumatycznym, w którym wentylator napędzany jest hydraulicznie. 

Tylny zaczep wyposażony jest w szerokie prowadnice adekwatnie do wysokiej mocy podawanej z WOM (zgodność z normą EU 167/2013). Dolny zaczep w tym kulowy K80 można wysuwać w tył, co zwiększa siłę uciągu (większy nacisk na tylne koła). Nowe ciągniki Axion 900 oferowane są z różnymi wersjami oświetlenia LED. Dostępnych jest maksymalnie do 20 reflektorów roboczych LED. Wersja Cebis standardowo wyposażona jest w światła mijania LED do jazdy po drogach. 

Ciekawym elementem wyposażenia są bieguny zasilania elektrycznego zlokalizowane przy zbiorniku ON. Dzięki nim można bardzo szybko podłączyć zasilanie do pompy paliwa podczas tankowania w polu. Pod unoszonymi lewymi stopniami wejściowymi do kabiny znajduje się miejsce na pełnowymiarową skrzynkę narzędziową. Również z lewej strony znajduje się gniazdo pneumatyczne umożliwiające czyszczenie chłodnic. Lusterka szerokokątne są wyposażeniem standardowym. 
dk
Dawid Konieczka
Autor Artykułu:Dawid Konieczka

redaktor „top agrar Polska”, specjalista w zakresie techniki rolniczej.

Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
25. kwiecień 2024 18:28