Reklama zniknie za 11 sekund

r e k l a m a
PARTNER
r e k l a m a

Drugie życie starych silników

Obrazek

Renowację sześciu zabytkowych silników spalinowych i parowych przeprowadza w tym roku Muzeum Rolnictwa im. ks. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu. 

 

Jan Beba5 sierpnia 2015, 17:09

Przywracanie blasku dawnym cudom techniki to pasja wielu miłośników motoryzacyjnej historii. Spory jej kawałek zgromadzono w Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu na Podlasiu, gdzie stacjonuje kolekcja licząca 37 silników wyprodukowanych w latach 1890 - 1988. Składa się na nią 11 jednostek polskich, 13 niemieckich, 6 czeskich, 1 radziecka, 1 szwajcarska, 1 rosyjska, 1 ukraińska i 1 jugosłowiańska. Co ciekawe, wszystkie silniki znajdujące się w muzealnej kolekcji pracowały w Polsce. 

Jak informuje Marek Wiśniewski z muzeum w Ciechanowcu, do konserwacji i przywrócenia sprawności wytypowano 6 silników: 

  • polski silnik spalinowy Machczyński z 1890 r., 
  • niemiecki silnik parowy Lauchhammer z lat 1900-1905, 
  • niemiecki silnik spalinowy Sendling D10A z lat 1932-1939, 
  • niemiecki silnik spalinowy Deutz MA 416 z 1929 r.,  
  • ukraiński silnik spalinowy Diesel z lat 1931-1941, 
  • niemiecki silnik spalinowy Deutz MAH 914 z 1941 r.

 

Najstarszym w kolekcji jest silnik z 1890 r. wyprodukowany w warszawskiej Fabryce Motorów Gazowych i Naftowych Rajmunda Machczyńskiego. Najmłodszym polski silnik S320 ER wyprodukowany w 1988 r. przez Wytwórnię Silników Wysokoprężnych "Andoria" w Andrychowie. Niektóre z wytypowanych do konserwacji silników są bardzo rzadkimi okazami, jedynymi zachowanymi na terenie naszego kraju, np. polski silnik firmy Machczyński czy niemiecki silnik parowy Lauchhammer. 

Firma Machczyńskiego istniała w Warszawie w latach 1885-1906 i przez cały okres swej działalności wyprodukowała kilkaset silników (nie więcej niż 1000) o różnych mocach. W latach 80. i 90. XIX w. reklamowała się jako „pierwsza w kraju fabryka najnowszych motorów gazowych i naftowych oraz lokomobil naftowych”. Silnik tej firmy jest również jednym z najstarszych, jeśli w ogóle nie najstarszym, zachowanym silnikiem spalinowym w Polsce. 

Stacjonarny silnik parowy Lauchhammer został wyprodukowany na początku XX w. przez niemiecką Hutę Lauchhammer w miejscowości Lauchhammer w Branderburgii. Jest to potężny silnik, ważący ok. 3 t., który pierwotnie poruszał urządzenia gorzelniane. Przy konserwacji tego silnika odtworzono instalację parową z wytwornicą pary, aby móc zademonstrować jego pracę. Jest to pierwszy czynny stacjonarny silnik parowy w polskich muzeach. Z kolei ukraiński silnik pozostawiony został przez Rosjan w okolicach Ciechanowca po czerwcu 1941 r. Służył on żołnierzom radzieckim do przemiału zboża na mąkę w jednym z młynów. 

Silniki będzie można oglądać w trakcie organizowanych w Muzeum imprez. Renowacja silników jest realizacją II etapu zadania pod  nazwą „Konserwacja silników stacjonarnych” w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. oprac. beb na podstawie materiałów Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu

 

Fot. Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu



1 z 14
Silnik Deutz MA416 gaźnik

Silnik Deutz MA416 gaźnik

2 z 14
Silnik Deutz MA416 widok ogólny

Silnik Deutz MA416 widok ogólny

3 z 14
Silnik Deutz MAH914 widok od tyłu

Silnik Deutz MAH914 widok od tyłu

4 z 14
Silnik Deutz MAH914 widok z lewej strony

Silnik Deutz MAH914 widok z lewej strony

5 z 14
Silnik Deutz MAH914 widok z prawej strony

Silnik Deutz MAH914 widok z prawej strony

6 z 14
Silnik parowy Lauchhammer próbny rozruch

Silnik parowy Lauchhammer próbny rozruch

7 z 14
Silnik parowy Lauchhammer regulator_obrotów

Silnik parowy Lauchhammer regulator_obrotów

8 z 14
Silnik parowy Lauchhammer

Silnik parowy Lauchhammer

9 z 14
Silnik Sendling D10A pierwszy rozruch

Silnik Sendling D10A pierwszy rozruch

10 z 14
Silnik Sendling D10A podczas pracy

Silnik Sendling D10A podczas pracy

11 z 14
Silnik Sendling D10A widok z przodu

Silnik Sendling D10A widok z przodu

12 z 14
Ukraiński silnik Diesel tabliczka

Ukraiński silnik Diesel tabliczka

13 z 14
Ukraiński silnik Diesel widok z lewej strony

Ukraiński silnik Diesel widok z lewej strony

14 z 14
Ukraiński silnik Diesel widok z prawej strony

Ukraiński silnik Diesel widok z prawej strony

Picture of the author
Autor Artykułu:Jan Beba
Pozostałe artykuły tego autora

Masz pytanie lub temat?Napisz do autora

Ważne Tematy

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)