Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody

Your browser version is not supported. Download the latest browers, or use other.

Zamknij

r e k l a m a

Partner portalu

Oszczędzaj paliwo!

05.02.2019

Drukuj

Oszczędzaj paliwo!

Artykuł dostępny

Walcz  z poślizgiem

r e k l a m a

Podczas prac polowych wrogiem niskiego spalania jest poślizg. Najprostszym rozwiązaniem jest przełączenie przedniego napędu w tryb automatyczny. Dzięki temu nadmierny poślizg kół powoduje włączenie napędu, co poprawia trakcję.

Wiele osób nadmiernie pompuje ogumienie. Tymczasem praca ze zbyt wysokim ciśnieniem zwiększa poślizg oraz powoduje ugniatanie gleby. Przed wyjazdem w pole warto odnaleźć w instrukcji prawidłowe wartości ciśnień do prac polowych. W ciągniku przyda się precyzyjny manometr do 3 barów.

Jeśli odpowiednie ciśnienie i włączony przedni napęd nie ograniczą poślizgu poniżej 15%, konieczne będzie zastosowanie dodatkowych obciążników.
Noga z gazu
Starożytni Rzymianie mawiali „festina lente”, czyli spiesz się powoli. Sentencję tę warto stosować podczas pracy ciągnikiem. Nowoczesne silniki osiągają największą moc w zakresie prędkości 1800–2000 obr./min. Nie ma więc potrzeby przekraczania 2000 obr./min. Wciskając gaz do oporu spowodujemy jedynie wzrost zużycia paliwa.

Chcąc uzyskać jak najniższe spalanie na 1 ha wykonanej pracy, warto utrzymywać prędkość obrotową silnika w zakresie 100–200 obr./min powyżej prędkości odpowiadającej maksymalnemu momentowi obrotowemu, jakim dysponuje silnik. W większości ciągników odpowiada to obrotom rzędu 1500–1700 obr./min.
Właściwy bieg
Ograniczenie prędkości obrotowej silnika to za mało. Chcąc zostać mistrzem w konkurencji oszczędzania paliwa, trzeba jeszcze wykorzystać 80–90% momentu obrotowego udostępnianego przez silnik.

W tym celu należy odpowiednio dobrać przełożenie. Włączając coraz wyższe biegi należy znaleźć ten, którego włączenie spowoduje, że silnik z trudem będzie osiągał docelowe obroty (1500–1700 obr./min) pomimo całkowitego wciśnięcia pedału przyśpieszenia.

Pełna wersja testu w aktualnym numerze top agrar Polska 2/2019

Polecane dla Ciebie:

article icon

Rynek zbóż: spadki cen w skupach przystopowały

Czytaj

r e k l a m a

Komentarze (?)

r e k l a m a

więcej artykułów z tej kategorii