StoryEditor

Steyr Expert CVT: komfortowy kompakt

W skład nowej serii ciągników Steyr Expert CVT wchodzą cztery modele o mocy silnika od 100 do 130 KM. Bogate wyposażenie obejmuje bezstopniową przekładnię CVT, przestronną kabinę z dużym oknem dachowym, a w najbogatszej wersji wyposażenia nową dźwignię wielofunkcyjną Multicontroller i dźwignię krzyżową.
16.10.2019., 12:10h
Pod maską nowego ciągnika Steyr Expert CVT pracuje znany silnik FPT 4,5 l. W zależności od modelu, a jest ich cztery, jednostka napędowa rozwija moc znamionową od 100 do 130 KM. Moc maksymalna osiągana w przedziale obrotów 1700 -1900 obr./min we wszystkich modelach jest wyższa od znamionowej o 10 KM. Norma emisji spalin Stage V osiągana jest dzięki układowi HI-eSCR2. Steyr informuje, że kompletny układ oczyszczania spalin umieszczony jest nad silnikiem.

Bezstopniowy napęd CVT
Napęd przenoszony jest przez bezstopniową przekładnię CVT. Ma ona trzy zakresy, które można zmieniać przyciskiem na Multicontroller w czasie pracy. Dokładną prędkość na każdym zakresie reguluje się pokrętłem na dźwigni Multicontroller. Przekładnia ma funkcję Auto Hold, która odpowiada za postój ciągnika w miejscu na podjeździe pod wzniesienie lub zjazdu w dół. To bardzo wygodne rozwiązanie do pracy z ładowaczem czołowym. Maksymalna prędkość 43 km/h osiągana jest przy zredukowanych obrotach 1730 obr./min.

Obsługa z Multicontroller
Steyr Expert CVT dostępny będzie z dwoma wersjami wielofunkcyjnej dźwigni Multicontroller. Standardowa wersja to znana do tej pory dźwignia z ciągników Steyr CVT. Nowością w ciągniku Steyr Expert CVT będzie nowa dźwignia wielofunkcyjna Multicontroller II. Wyróżniają ją trzy przyciski w górnej części, które można dowolnie programować za pośrednictwem dotykowego monitora S-TECH 700. Można im przypisać funkcję tempomatu, pamięci obrotów silnika, obsługi przedniego napędu, blokady, obsługi ISOBUS itd. 
Wraz z nową dźwignią Multicotroller II oferowana będzie nowa dźwignia krzyżowa w wersji Advanced. Nowa dźwignia wyposażona jest w przycisk pozwalający zmienić kierunek jazdy. To bardzo ważne udogodnienie zwłaszcza podczas pracy z ładowaczem czołowym. Jednak najważniejsza w nowej dźwigni krzyżowej jest możliwość dowolnego programowania jej funkcji. Funkcje można przypisywać do dwóch trybów oznaczonych jako A i B. Programowanie funkcji odbywa się również na dotykowym monitorze S-TECH 700. W jednym trybie np. A można przypisać np. funkcje do obsługi ładowacza czołowego, w trybie B obsługę przedniego TUZ lub sekcji hydraulicznych. Funkcje dla dźwigni można w każdym czasie dowolnie zmieniać. Przycisk do przełączania pomiędzy trybami A i B zlokalizowano na podłokietniku. Wszystkie sekcje hydrauliczne obsługiwane są elektronicznie. Można zamówić także 2 sekcje sterowane mechanicznie, wtedy dźwignie do ich obsługi są na prawej konsoli. Istniej możliwość zamówienia także trzech sekcji hydraulicznych tzw. międzyosiowych, z których można zasilać np. ładowacz czołowy. Hydraulika na nowym Steyr CVT zasilana jest pompą tłoczkową o wydatku 110 l/min.

Nowy podłokietnik
Wraz z nową dźwignią Multicontroller II oferowany jest zupełnie przeprojektowany podłokietnik. Zintegrowano na nim dwa obszary z przyciskami, którymi obsługuje się wszystkie funkcje ciągnika. Ciekawostką jest to, że nowy Steyr Expert CVT można wyposażyć nawet w przedni TUZ z EHR.
O komfort pracy troszczy się amortyzowana przednia oś oraz kabina. Kabina oferowana jest w trzech wersjach: jedna z nich to tzw.  niska konstrukcja umożliwiająca pracę w  niskich budynkach. Dwie pozostałe wersje wyposażone są w okna dachowe, jedna z nich zapewnia bardzo dobrą widoczność na uniesiony ładowacz dzięki wąskiemu elementowi, który łączy przednie słupki.

Monitor dotykowy S-TECH 700
Wykorzystując monitor S-TECH 700 można zamówić układ prowadzenia z sygnałem RTK, który zapewnia dokładność +/- 1,5 cm. Poza tym na monitorze można obsługiwać i programować sekwencje układu zarządzania pracą na uwrociach Easy-Tronic II. Poza tym dotykowy monitor obsługuje ISOBUS III, który umożliwia sterowanie pracą ciągnika przez maszynę współpracującą. 
Fabrycznie montowane ładowacze do Expert CVT dostarcza firma Hydrac. Nowy Steyr oferowany będzie także w wersji komunalnej. Ciągniki w takiej specyfikacji można wyposażyć w czołowa płytę Euro 3 do montażu np. osprzętu do zimowego utrzymania dróg. Poza tym ciągniki w wersji komunalnej można wyposażyć w liczne gniazda hydraulicznie z przodu.
Nowy Steyr Expert CVT to bliźniacza konstrukcja z ciągnikiem z Case IH Vestrum CVXDrive. Specjaliści Steyr informują, że istotną różnicą pomiędzy traktorami będzie nowa dźwignia wielofunkcyjna Multicontroller II, która dostępna będzie wyłącznie w ciągnikach Steyr Expert CVT.
Dawid Konieczka
Autor Artykułu:Dawid Konieczka

redaktor „top agrar Polska”, specjalista w zakresie techniki rolniczej.

Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
20. kwiecień 2024 04:23