Świat opon rolniczych przechodzi rewolucję

Jakie są największe trendy w budowie opon rolniczych i jak na tle innych krajów Starego Kontynentu prezentuje się Polska – o tym opowiedziała nam Lucia Salmaso, szefowa BKT Europe.
Obecnie tworzy się wiele nowych trendów w konstrukcji opon dla motoryzacji i branż specjalistycznych. Poszukujemy rozwiązań, które poradzą sobie z autonomicznym transportem wspomaganym czujnikami, systemami integracji opon i wyposażenia maszyn, przepływem danych i zwiększeniem trwałości. Wszystko w kontekście megatrendów zrównoważonego rozwoju, zróżnicowanej mobilności i bezpieczeństwa.
Wzrasta rola opon
– Świat opon rolniczych przechodzi rewolucję pod każdym względem. Po pierwsze, w ciągu ostatniej dekady bardzo się zmieniło podejście klientów do działań związanych z zarządzaniem oponami. Traktuje opony i koła jako bardzo ważną część pojazdu, a nie jako oddzielne jednostki, na których można zaoszczędzić – mówi Lucia Salmaso z BKT Europe. Nowoczesny sprzęt, w tym maszyny rolnicze wymagają ogromnych inwestycji. Dlatego dobrej jakości ogumienie, które jest bardzo wydajne, przenosi duże masy i obciążenia, zapewnia przyczepność i zwiększa moc silnika ogromnych pojazdów, pozwala zoptymalizować koszty pracy sprzętu. To – jak wskazuje Salmaso – powód, dla którego potrzebnych jest coraz więcej technologii łączących sprzęt i jego komponenty. Widać to we wprowadzaniu zautomatyzowanych urządzeń i przyrządów monitorujących, które z jednej strony mają na celu poprawę zarówno wydajności, jak i produktywności, a z drugiej strony zwiększają bezpieczeństwo, zmniejszając ryzyko, na jakie codziennie narażeni są operatorzy.
Nowoczesne opony dla rolnictwa
– Opony muszą teraz spełniać potrzeby nowoczesnego rolnictwa, które wymaga coraz większych osiągów oraz optymalizacji czasu i zasobów. Z tego powodu kluczowym trendem jest poprawa możliwości opon, a przede wszystkim wytrzymałości, która jest wynikiem rozwoju najnowocześniejszych technologii – zaznacza Włoszka. Wywodzący się z Indii koncern BKT pracuje nad nowymi wysokowydajnymi związkami z wykorzystaniem nanomateriałów lub nanokompozytów, czyli materiałów, w których co najmniej jeden wymiar jest mniejszy niż 100 nanometrów. Łącząc nanomateriał z innymi materiałami, otrzymujemy nanokompozyt, który wykazuje znacząco inne właściwości niż główny materiał, co prowadzi do poprawy parametrów, takich jak stabilność termiczna lub mechaniczna. Lepszą wydajność zapewnia również duża odporność na przecięcia, ciepło i zużycie, a to oznacza również ciągły rozwój coraz mocniejszych i trwalszych mieszanek. – Użytkownicy wymagają stale ulepszanych opon zarówno w zakresie jakości pracy, jak i trwałości. Wszystko musi być doskonale zbadane w najdrobniejszych szczegółach. Tendencja do całkowitej integracji opony z maszyną, głównie za pomocą elektroniki oraz oczekiwania ulepszonych właściwości opony z pewnością wyznaczy kierunek działań na następną dekadę – przyznaje szefowa europejskiego oddziału BKT.
Niższe ciśnienie
Firma mogąca się pochwalić ponad 30-letnim doświadczeniem w produkcji opon dla różnych pojazdów przewiduje, że w rolnictwie coraz bardziej popularne będzie ogumienie z indeksem IF i VF, które umożliwia pracę przy obniżonym do ok. 1 bara ciśnieniu, dzięki czemu poprawia się nośność opony, trakcję pojazdu w trudnych warunkach i ogranicza zagęszczenie gleby. Z tego względu BKT od kilku lat wdraża te nowe technologie, stosując je w niektórych liniach opon radialnych BKT Agrimax. Poniżej przegląd serii opon spełniających powyższe kryteria.
– Agrimax V-Flecto poprawia osiągi ciągników nowej generacji dzięki zmniejszonemu ugniataniu gleby i większej nośności (+ 40%) przy tym samym ciśnieniu, co standardowa opona o tym samym rozmiarze.
– Agrimax Force jest specjalnie zaprojektowany do ciągników o mocy powyżej 250 KM i oferuje większą ładowność przy niższych ciśnieniach w oponach niż porównywalne standardy.
– Agrimax Teris jest przeznaczony m.in. do kombajnów o dużej mocy i jest w stanie wytrzymać bardzo duże obciążenia.
– Agrimax Spargo wyróżnia się wśród linii do upraw rzędowych. Ma technologię VF, dzięki której możliwy jest transport ciężkich ładunków przy obniżonym ciśnieniu w oponach do zastosowań w uprawach rzędowych, np. w opryskiwaczach.
– Agrimax V-Flexa to nowość z ubiegłego roku, która jest przeznaczona do przyczep. Produkt ten łączy technologię VF z bieżnikiem wyposażonym w trzy warstwy stalowych pasów HD (Heavy Duty), które zapewniają większą odporność na agresywne czynniki, takie jak przebicia. Duża powierzchnia styku umożliwia właściwe rozłożenie obciążenia, unikając zagęszczenia.
– Agrimax AW 711 można zastosować zarówno do transportu drogowego, jak i polowego. Podczas jazdy po drogach niski opór toczenia daje znaczne oszczędności w zużyciu paliwa. Model AW 711 jest dostępny zarówno w wersji „klasycznej”, jak iw wariancie z technologią IF (IF 340/65 R 18) oraz z technologią VF (VF 410/50 R 16,5 i VF 480/45 R 17).
Biznes BKT w Europie
Indyjski koncern informuje, że aż 50% wartości sprzedaży produktów BKT pochodzi z rynku europejskiego, 20% z obu Ameryk, a 30% z innych krajów świata. Oczywiście nie za wszystko odpowiada rolnictwo, ale jest silnym filarem biznesu. Obrót BKT rozkłada się w następujący sposób: 65% w sektorze rolnym, 14% w zastosowaniach przemysłowych, 13% w górnictwie i wykopaliskach, a pozostałe 8% w kilku specjalistycznych segmentach, w których działa firma. BKT zaznacza że w globalnym segmencie opon terenowych ma 6% udziału w rynku, a w sektorze rolniczym około 11%.
Lucia Salmaso podkreśla, że Polska w ostatnich latach znacząco rozwinęła rolnictwo, także dzięki unijnemu dofinansowaniu z WPR. To sprawiło, że był to coraz ciekawszy rynek, który wciąż rośnie i ewoluuje, podczas gdy główne rynki w Europie są już nasycone. Polska ma wciąż duży potencjał do odkrycia, zwłaszcza w zakresie maszyn, w przypadku których należy maksymalnie ograniczyć wpływ na glebę. To samo zjawisko obserwujemy we Włoszech, należy więc pamiętać o przyszłości rolnictwa.
Przeczytaj również

BKT AGRIMAX FORCE

BKT AGRIMAX V-FLECTO

BKT V-FLEXA

Koncepcja ciągnika przyszłości

Centrum badań i rozwoju BKT w Bhuj