Jesteś w strefie Premium
TEST: Bobcat TL 38.70 HF Agri
Ładowarka produkowana przez koncern Doosan zdobywa punkty przede wszystkim za wydajną hydraulikę.
SILNIK I UKŁAD NAPĘDOWY: Silnik Doosan (marka należąca do Bobcat), 3,4 l, moc 96 kW/130 KM, wyposażony w EGR, DOC i SCR bez DPF. Wentylator z automatycznymi obrotami wstecznymi. Przycisk Eco ogranicza obroty do 1800 na minutę.
Przekładnia z dwoma zakresami: I – 0–13 km/h, II – 0–41 km/h – zmiana tylko na postoju. Na obu zakresach można korzystać z żółwia/zająca. Podczas cofania po zdjęciu nogi z gazu ładowarka nadal toczy się (Bobcat wyjaśnia, że to zmieniono). Przy pracy silnika na biegu jałowym, gdy przekładnia jest w pozycji N, automatycznie uruchamia się hamulec postojowy, dezaktywuje, gdy maszyna rusza – bardzo dobrze.
Zmiana kierunku jazdy na joysticku i przy kierownicy, w obu miejscach jest pozycja N, nie można używać ich naprzemiennie. Zastosowano osie Dana Heavy-Duty z 45% mechanizmem różnicowym. Tryby kierowania zmieniane przyciskiem. Kontrolka informuje o osi ustawionej na wprost. Automatyczne przełączanie z trybu czterech skrętnych kół do trybu przednich kół skrętnych. Podczas kierowania do kabiny dochodził hałas z zaworu hydraulicznego.
Przekładnia z dwoma zakresami: I – 0–13 km/h, II – 0–41 km/h – zmiana tylko na postoju. Na obu zakresach można korzystać z żółwia/zająca. Podczas cofania po zdjęciu nogi z gazu ładowarka nadal toczy się (Bobcat wyjaśnia, że to zmieniono). Przy pracy silnika na biegu jałowym, gdy przekładnia jest w pozycji N, automatycznie uruchamia się hamulec postojowy, dezaktywuje, gdy maszyna rusza – bardzo dobrze.
Zmiana kierunku jazdy na joysticku i przy kierownicy, w obu miejscach jest pozycja N, nie można używać ich naprzemiennie. Zastosowano osie Dana Heavy-Duty z 45% mechanizmem różnicowym. Tryby kierowania zmieniane przyciskiem. Kontrolka informuje o osi ustawionej na wprost. Automatyczne przełączanie z trybu czterech skrętnych kół do trybu przednich kół skrętnych. Podczas kierowania do kabiny dochodził hałas z zaworu hydraulicznego.
TELESKOP: Największy zasięg i najszybsza praca w teście. Od średnich obrotów największy wydatek (do 141 l/min). Udźwig 4,4 t nieco poniżej średniej (z wysuniętym teleskopem ponad 2 t). Teleskop składa się z dwóch profili w kształcie litery U, głowica jest masywna, w środku siłownik przechylania osprzętu. Dla wszystkich funkcji prędkość pracy zmniejsza się w pobliżu skrajnego położenia. Do odbezpieczania osprzętu trzeba wcisnąć przycisk na konsoli. Mechanizm blokujący wyposażony w sprężynę samozabezpieczjącą.
KABINA: Drzwi dwuczęściowe, górną część można zablokować, trudno połączyć obie części. Najniżej położona podłoga (82 cm), szybkie, ale strome wsiadanie, seryjny fotel z pneumatyczną amortyzacją. Kierownica regulowana w płaszczyźnie poziomej. Dobra widoczność dookoła. Tylny prawy słupek przesunięty jest do przodu, szyba tylna jest zaokrąglona, niestety po otwarciu i zablokowaniu wpada w wibracje. Drabinka ochronna FOPS w środku i na zewnątrz kabiny, dzięki sprytnemu układowi nie ogranicza widoczności. Trzy wycieraczki (z przodu, do góry i z tyłu), oddzielone włączniki. Opcjonalny pakiet LED (do jazdy i pracy).
JOYSTICK I OBSŁUGA: Obsługa podstawowych funkcji (podnoszenie/opuszczanie, pochylanie, wysuwanie), przełącznik suwakowy do obsługi 3. funkcji, zmiana kierunku jazdy, przycisk aktywacji amortyzacji, przyciski +/–, którymi w połączeniu z innymi przyciskami można regulować na wyświetlaczu następujące funkcje: % prędkości jazdy niezależnie od obrotów silnika przy pełnej wydajności hydrauliki (na 3. sekcji), prędkość pracy wszystkich funkcji (SHS), wydatek oleju dla 3. funkcji (AFM).
KABINA: Drzwi dwuczęściowe, górną część można zablokować, trudno połączyć obie części. Najniżej położona podłoga (82 cm), szybkie, ale strome wsiadanie, seryjny fotel z pneumatyczną amortyzacją. Kierownica regulowana w płaszczyźnie poziomej. Dobra widoczność dookoła. Tylny prawy słupek przesunięty jest do przodu, szyba tylna jest zaokrąglona, niestety po otwarciu i zablokowaniu wpada w wibracje. Drabinka ochronna FOPS w środku i na zewnątrz kabiny, dzięki sprytnemu układowi nie ogranicza widoczności. Trzy wycieraczki (z przodu, do góry i z tyłu), oddzielone włączniki. Opcjonalny pakiet LED (do jazdy i pracy).
JOYSTICK I OBSŁUGA: Obsługa podstawowych funkcji (podnoszenie/opuszczanie, pochylanie, wysuwanie), przełącznik suwakowy do obsługi 3. funkcji, zmiana kierunku jazdy, przycisk aktywacji amortyzacji, przyciski +/–, którymi w połączeniu z innymi przyciskami można regulować na wyświetlaczu następujące funkcje: % prędkości jazdy niezależnie od obrotów silnika przy pełnej wydajności hydrauliki (na 3. sekcji), prędkość pracy wszystkich funkcji (SHS), wydatek oleju dla 3. funkcji (AFM).
Wszystkie te funkcje są praktyczne, jednak nie są wyraźnie i jednoznacznie oznaczone. Przestarzała deska rozdzielcza informuje o prędkości, obrotach i parametrach hydrauliki.
Aktywacja amortyzacji teleskopu: wcisnąć żółty przycisk i jednocześnie pociągnąć joystick (zmieniono w czerwcu br.). Do sterowania dźwignią trzeba używać dużo siły (zdaniem Bobcat można regulować twardość sprężyny pod osłonami).
ŁADOWANIE I JAZDA: Dzięki wydajnej hydraulice praca jest płynna i bardzo szybka. Siła pchania na średnim poziomie. Komfort jazdy oceniono nieco niżej niż u konkurentów. Podczas zjeżdżania z góry hydrostat gwałtownie hamuje, hamowanie powinno rozpoczynać się wcześniej, pedał powinien być bardziej czuły. Prędkość maksymalna 41km/h – największa w teście.
Plusy/minusy
+ łatwa obsługa
+ wydajna hydraulika, szybka reakcja
+ do wyboru 4 biegi
+ praktyczne przyciski +/–
- uciążliwa aktywacja amortyzacji ramienia (zmieniono w czerwcu br.)
- praca hydrostatu podczas zjazdu z góry
- wibracje w kabinie
- wybór funkcji dla przycisków +/– nie do końca jasny.
Aktywacja amortyzacji teleskopu: wcisnąć żółty przycisk i jednocześnie pociągnąć joystick (zmieniono w czerwcu br.). Do sterowania dźwignią trzeba używać dużo siły (zdaniem Bobcat można regulować twardość sprężyny pod osłonami).
ŁADOWANIE I JAZDA: Dzięki wydajnej hydraulice praca jest płynna i bardzo szybka. Siła pchania na średnim poziomie. Komfort jazdy oceniono nieco niżej niż u konkurentów. Podczas zjeżdżania z góry hydrostat gwałtownie hamuje, hamowanie powinno rozpoczynać się wcześniej, pedał powinien być bardziej czuły. Prędkość maksymalna 41km/h – największa w teście.
Plusy/minusy
+ łatwa obsługa
+ wydajna hydraulika, szybka reakcja
+ do wyboru 4 biegi
+ praktyczne przyciski +/–
- uciążliwa aktywacja amortyzacji ramienia (zmieniono w czerwcu br.)
- praca hydrostatu podczas zjazdu z góry
- wibracje w kabinie
- wybór funkcji dla przycisków +/– nie do końca jasny.
Szczegółowe wyniki testu we wrześniowym wydaniu "top agrar Polska".
BobcatDieciJCBManitouMerlotesttest ładowarek teleskopowychtop agrar Polskaudżwigwysokość podnoszenia