Zarejestruj się i zaloguj aby przeczytać kolejne 3 artykuły.
Wszystkie przeczytasz dzięki prenumeracie lub kupując dostęp.
r e k l a m a
Przekładnia CVT firmy ZF to połączenie pompy tłoczkowej i dwóch silników hydraulicznych. Powyżej 19 km/h pracuje tylko jeden silnik. Przyspieszanie można regulować między dynamicznym (szybka) a komfortowym (płynna zmiana prędkości). Manitou wykorzystuje silniki radialne, które przy niskich obrotach mogą przenosić wysoki moment obrotowy (niższe spalanie, cichsza praca).
Osie Dana z mokrymi hamulcami i redukcją poślizgu. Przejście z trybu skrętnych czterech kół – tylne koła automatycznie zatrzymują się w centralnym położeniu – najlepsze rozwiązanie w teście.
TELESKOP: Wysokość ponoszenia 7,32 m, największy udźwig 4,8 t na dole i wysoki średni udźwig w całym zakresie. Praca teleskopu nieco wolniejsza niż w innych maszynach. Dwa tryby pracy układu amortyzacji: stała lub Auto – aktywacja od 5 km/h. Wersja Elite obejmuje ciekawe wyposażenie hydrauliki. Quicklift – podczas unoszenia ładunek prowadzony jest cały czas w poziomie – wystarczy tylko pociągać dźwignię. Regeneracja hydrauliki – wysięgnik opada pod własnym ciężarem (połączone komory siłowników), wtedy pompa może kierować olej do innych funkcji (wsuwanie teleskopu, otwieranie chwytaka). Wytrząsanie łyżki – nie dochodzi do maksymalnego wychylenia i uderzenia w ogranicznik. Automatyka z pomiarem kąta położenia osprzętu – popychając dźwignię w przód teleskop opuści się do zapamiętanej wysokości. Zakres wychylenia osprzętu 144 stopnie – dobry wynik, jednak odchylenia układu poziomowania nieco większe od średniej.
r e k l a m a
KABINA: Bardzo wygodne wejście i wyjście, wcięcie w kształcie litery V w podłodze. Drzwi jednoczęściowe, szyba opuszczana elektrycznie, ale nie do końca. Czasami zacinała się klamka. Regulacja kierownicy w poziomie i pionie. Dźwignia kierunkowskazu po lewej, zmiana kierunku jazdy tylko na joysticku. Sześć lusterek, największe z prawej z elektryczną regulacją. Pakiet oświetlenia LED. Fotel Grammer ze zintegrowanym podłokietnikiem, na którym jest joystick i najważniejsze elementy obsługowe.
Cyfrowy wyświetlacz przesunięty jest na prawą stronę, dobra widoczność do przodu. Przednia szyba zachodzi wysoko na dach, drabina ochronna na zewnątrz nie ogranicza widoczności. Wycieraczka oczyszcza prawie całą powierzchnię szyby, druga wycieraczka na prawej szybie.
JOYSTICK I OBSŁUGA: Podobał nam się typowy dla Manitou joystick JSM2, palcami wysuwa się teleskop i zmienia kierunek jazdy. Bardzo precyzyjne sterowanie wszystkimi funkcjami. Przełączniki (wyraźnie oznaczone i pogrupowane kolorami) można przenosić w inne miejsce. Jeśli rozlegnie się sygnał ostrzegawczy, na monitorze podawana jest informacja o ostrzeżeniu.
ŁADOWANIE I JAZDA: Podobało nam się wygodne ułożenie dłoni na joysticku. Układ przeciążenia maszyny bardzo czuły. Funkcja powrotu osprzętu do zapamiętanej pozycji nie działała precyzyjnie. Bardzo praktyczne funkcje do pracy z łyżką. Podsumowując wysoki komfort pracy i niski poziom hałasu. Napęd robi dobre wrażenie: dobrze zestrojony i żwawy podczas pracy. Czas przejazdu na odcinku testowym i zużycie ON: tylko jedna ładowarka była lepsza.
Plusy/minusy
+ kabina i przede wszystkim wejście
+ dobry, przejrzysty monitor
+ dobrze zestrojony napęd
+ dobry joystick na podłokietniku
- duże, jednoczęściowe drzwi
- zbyt twarda amortyzacja teleskopu (regulacja przez serwis)
- hydrauliczna blokada osprzętu w opcji
- nieprecyzyjna automatyka powrotu osprzętu do zapamiętanej pozycji
Szczegółowe wyniki testu we wrześniowym wydaniu "top agrar Polska".
Polecany artykuł

Covidowy pokaz firmy Rolma – nowego dealera Manitou
r e k l a m a
r e k l a m a