StoryEditor

Wspólny test Claas Polska, Michelin oraz Uniwersytetu Przyrodniczego z Poznania

Ponad tydzień trwały badania wydajności ciągnika oraz wpływu przekładni na wydajność w ciągniku Claas Axion 830 przy różnych wartościach ciśnienia w oponach. Był to wspólny projekt badawczy firm Claas Polska, Michelin oraz Uniwersytetu Przyrodniczego z Poznania. Podsumowanie testu odbyło się podczas targów Agro Show.   
27.09.2022., 14:09h

– Naszym celem było sprawdzenie jak wygląda efektywność pracy ciągnika zarówno przy zmianach ciśnienia w ogumieniu, ale także w zależności od zastosowanej przekładni. W trakcie badania chcieliśmy pokazać jak zmiany ciśnienia w ogumieniu od typowych 2 barów, aż do bardzo niskich wartości, sięgających 0,6 bar wpływają na sprawność przekładni glebowej pomiędzy oponą ciągnika, a podłożem – mówi dr. inż. Mirosław Czechlowski, reprezentujący poznańską uczelnię.

Drugim badanym aspektem była analiza efektywności przekazywanej mocy przez przekładnię. – Bardzo często można spotkać się z opinią, że przekładnie bezstopniowe mają niższą sprawność niż przekładnie stopniowe, czysto mechaniczne – komentuje Krzysztof Gomolla, specjalista z Claas Polska.
Należy tutaj nadmienić, że przedstawione w teście wyniki to efekt tygodniowych badań przeprowadzonych przez Studenckie Koło Naukowe Inżynierii Rolniczej Uniwersytetu Przyrodniczego z Poznania wraz z Claas Polska i Michelin. Testy porównawcze skrzyni stopniowej Hexashift i bezstopniowej C-Matic wykonane zostały na polu z użyciem brony talerzowej Horsch Joker 8RT o szerokości 8 metrów. Jak poinformował nas Krzysztof Gomolla ciągniki przed pracą zostały przygotowane z użyciem systemu Cemos. System podpowiedział, w jaki sposób do tego typu pracy zbalastować ciągnik oraz oczywiście w jaki sposób dobrać ciśnienie. Z racji, że system Cemos jest możliwy do wykorzystania tylko ze skrzynią bezstopniową ustawienia dla przekładni C-Matic zostały wprowadzone także w ciągniku wyposażonym w skrzynię stopniową Hexashift.


 Pomiary i testy na polu

Badania przeprowadzono na ciągniku Claas Axion 830 przy trzech ustawieniach ciśnienia w oponach: pierwsze to 2 bary (przód i tył), drugie 1,2 bar (przód i tył) oraz trzecie – najniższe zalecane ciśnienie przez firmę Michelin – to 0,8 bar dla kół przednich i 0,6 bar dla kół tylnych ciągnika. Jak mówi Michał Żabierek z Studenckiego Koła Inżynierii Rolniczej najpierw studenci zmierzyli powierzchnię styku opon z podłożem. Później odbyły się już pomiary na polu.
– Naszym zadaniem było dokładne sprawdzenie jakie obciążenie wywierają opony na glebę przy różnym ciśnieniu powietrza – tłumaczy  Żabierek. Do badania użyto specjalną poduszkę, która rejestrowała nacisk na podłoże podczas poszczególnych przejazdów ciągnika. W trakcie prac studenci z Koła Naukowego wykorzystywali także penetrometr – Wykonywaliśmy za jego pomocą po 10 nakłóć w każdym śladzie przejazdu ciągnika, co pozwoliło nam sprawdzić jak nacisk koła oddziałuje na cały proces zagęszczania gleby – informuje Michał Chamier Gliszczyński.

Porównanie parametrów


Głównym celem testów, które odbyły się już na polu było sprawdzenie siły uciągu i zużycia paliwa. – Wykorzystaliśmy do tego miernicę paliwową FMC 100 oraz dynamometr Axis o zakresie pomiarowym do 100 Kiloniutonów. Dodatkowo oczywiście musieliśmy znać prędkość rzeczywistą ciągnika, którą zmierzyliśmy za pomocą GPS-u – wyjaśnia student Damian Tomaszewski
W teście wykorzystany został Claas Axion o maksymalnej mocy 235 KM. Jako obciążenie z kolei posłużył Claas Axion 960 Terra Trac. – Zastosowanie tak dużego holowanego ciągnika miało na celu jak największe obciążenie testowanej maszyny. Tak, aby uzyskać jak najbardziej porównywalne i rzeczywiste wyniki – objaśnia Damian Tomaszewski.

Wyniki


Wyniki w badaniu polegającym na holowaniu były następujące.  – Dla ciśnienia 2,0 barów uzyskaliśmy prawie 84 kW mocy uciągu, co przełożyło się na 382 g/kWh jednostkowego zużycia paliwa. Po obniżeniu ciśnienia do 1,2 barów moc uciągu wzrosła do 94 kW, a zużycie paliwa spadło do 353 g/kWh. Natomiast przy najniższym dopuszczalnym ciśnieniu moc uciągu przekroczyła 107 kW, a średnie jednostkowe zużycie spadło do 323 g/kWh. – relacjonują otrzymane dane studenci UP z Poznania. 
 Podsumowując wyniki i przyjmując za punkt odniesienia wartości uzyskane podczas przejazdów z ciśnieniem na poziomie 2,0 barów możemy zauważyć, że po obniżeniu ciśnienia do środkowego poziomu (1,2 bar) otrzymaliśmy 13% wzrost mocy i 8% spadek zużycia paliwa, a przy minimalnej wartości ciśnienia (0,8 bar przód i 0,6 bar tył) było to odpowiednio – wzrost mocy 28% i spadek zużycia paliwa o 15%. – Jak więc widać zmniejszenie ciśnienia w ogumieniu ma duży wpływ na wzrost mocy uciągu i obniżenie średniego spalania – komentuje wyniki przedstawiciel koła naukowego Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. 



Na tym jednak działania badawcze się nie zakończyły. Aby jeszcze lepiej zrozumieć i zobrazować otrzymane wcześniej wyniki Claas Polska, Michelin i Uniwersytet Przyrodniczy zdecydowały się na test wydajności ciągników podczas zwykłej pracy na polu. Do wykonania przejazdów użyto tych samych modeli ciągników, wyposażonych w przekładnię bezstopniową i stopniową skrzynię biegów. Obydwa traktory wyposażone były w silniki o takiej samej mocy maksymalnej. Warto również dodać, że podczas testów wykorzystano ten sam zestaw ogumienia Michelin z ciśnieniem dobranym automatycznie przez system Cemos – 1 bar w przednim kołach oraz 0,8 bar w tylnych kołach. Obydwa ciągniki pracowały z ustawioną na tempomacie prędkością 10 km/h. – Należy tutaj zaznaczyć, że średnia prędkość dla skrzyni C-Matic była wyższa o 0,3 km/h. Przełożyło się to na wydajność, która jest wyższa dla skrzyni C-Matic o około 0,3 hektara na godzinę. Przedstawiając zestawione wyniki w formie procentowej, przyjmując wartość 100 proc. dla ciągnika ze skrzynią stopniową, uzyskujemy 3 procentowy wzrost średniej prędkości jazdy, a także 3 procentowy wzrost wydajności ciągnika z przekładnią bezstopniową – podsumowuje student.
 
Wspólnie przeprowadzone badania pokazały, że im mniejsze, dopuszczalne ciśnienie w oponach tym mniejsze zużycie paliwa i większa moc uciągu. Jak jednak zauważa dr. Czechlowski z Uniwersytetu Przyrodniczego takie zabiegi są możliwe głównie, gdy prowadzimy prace wyłącznie na polu, bez wyjeżdżania np. na drogę dojazdową. Niekoniecznie musimy się także bać przekładni bezstopniowych i tego, że mogą one charakteryzować się stratami mocy. Doświadczenia przeprowadzone na polu pokazały, że przy zachowaniu identycznych warunków i prędkości straty mocy dla obu rodzajów przekładni były niemal takie same.


materiały: Claas Polska
 
Krzysztof Gębski
Autor Artykułu:Krzysztof Gębski

redaktor top agrar Polska w dziale "Technika".

Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
19. kwiecień 2024 12:35