StoryEditor

Najważniejsze to dogodzić klientowi

Sektor upraw wieloletnich, jest w trakcie ogromnych zmian, zwłaszcza poprzez rosnący popyt na produkty rolne, stwierdzono podczas światowej konferencji dotyczącej inwestycji rolnych – Global AgInvesting, która miała miejsce we wrześniu ub. roku w Singapurze.
11.12.2015., 15:12h

Najważniejsze tendencje widać na arenie technologicznej. Technika pozwala rozszerzyć granice terenów naturalnie nadających się do upraw wieloletnich na dotąd niedostępne rejony, takie jak Afryka. Wśród technologii największa rolę odgrywa rozwój w systemach zarządzania wodą.

– Według najnowszych wyliczeń naukowców zapotrzebowanie na wodę przekroczy jej podaż o 40% w 2030 r. – powiedział przedstawiciel Netafim na Azję – największego na świecie producenta systemów nawadniania kropelkowego. Systemy nawadniania kropelkowego pozwalają na realizację ambitnych projektów w Afryce. Powstaje pierwsza inwestycja joint venture z rządem Gabonu dotycząca uprawę palmy oleistej. Palma zasadzona będzie na 50 tys. ha z możliwością zwiększenia plantacji do 300 tys. ha w następnych fazach.

Wśród uczestników konferencji szczególnie interesująco wyglądały dwie kolejne możliwości inwestycyjne. Pierwszą była największa na świecie uprawa drzewa sandałowego w północnej części Australii, a drugą była największa w Nowej Zelandii plantacja awokado, która w planach założyciela ma dostarczać 6% krajowej produkcji awokado do końca 2020 r. Oba projekty obiecują dostarczać 20% zwrot z zainwestowanego kapitału w skali rocznej.

Choć migdały, palma oleista, czy awokado to uprawy, których w Polsce próżno szukać, to jako duży producent innych upraw wieloletnich, takich jak na przykład jabłka, Polska może wyciągnąć wiele z doświadczeń, którymi podzielili się inwestorzy obecni w Singapurze.
Pierwszą lekcją jest konieczność dywersyfikacji. Uczestnicy konferencji zgadzali się, że niemądrze jest eksportować większość produkcji do jednego odbiorcy. Kolejną cennym wnioskiem jest konieczność integracji pionowej działalności produkcyjnej. Nikt z obecnych w Singapurze nie był zainteresowany tylko produkcją płodów rolnych. Myślał natomiast o końcowym konsumencie jego produktu. Jak najefektywniej do niego dotrzeć? Jakie są jego potrzeby? Jak na nie najefektywniej odpowiedzieć? I w końcu jak najwięcej na tym zarobić?
Opr. Mariusz Ciasnocha/pł

Top Agrar
Autor Artykułu:Top Agrar
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
24. kwiecień 2024 01:35