Reklama zniknie za 11 sekund

Strona główna>Artykuły>Uprawa>Aktualności branżowe>

Najważniejsze to dogodzić klientowi

Obrazek

Sektor upraw wieloletnich, jest w trakcie ogromnych zmian, zwłaszcza poprzez rosnący popyt na produkty rolne, stwierdzono podczas światowej konferencji dotyczącej inwestycji rolnych – Global AgInvesting, która miała miejsce we wrześniu ub. roku w Singapurze.

dr Piotr Łuczak13 grudnia 2015, 05:32

Najważniejsze tendencje widać na arenie technologicznej. Technika pozwala rozszerzyć granice terenów naturalnie nadających się do upraw wieloletnich na dotąd niedostępne rejony, takie jak Afryka. Wśród technologii największa rolę odgrywa rozwój w systemach zarządzania wodą.

– Według najnowszych wyliczeń naukowców zapotrzebowanie na wodę przekroczy jej podaż o 40% w 2030 r. – powiedział przedstawiciel Netafim na Azję – największego na świecie producenta systemów nawadniania kropelkowego. Systemy nawadniania kropelkowego pozwalają na realizację ambitnych projektów w Afryce. Powstaje pierwsza inwestycja joint venture z rządem Gabonu dotycząca uprawę palmy oleistej. Palma zasadzona będzie na 50 tys. ha z możliwością zwiększenia plantacji do 300 tys. ha w następnych fazach.

Wśród uczestników konferencji szczególnie interesująco wyglądały dwie kolejne możliwości inwestycyjne. Pierwszą była największa na świecie uprawa drzewa sandałowego w północnej części Australii, a drugą była największa w Nowej Zelandii plantacja awokado, która w planach założyciela ma dostarczać 6% krajowej produkcji awokado do końca 2020 r. Oba projekty obiecują dostarczać 20% zwrot z zainwestowanego kapitału w skali rocznej.

Choć migdały, palma oleista, czy awokado to uprawy, których w Polsce próżno szukać, to jako duży producent innych upraw wieloletnich, takich jak na przykład jabłka, Polska może wyciągnąć wiele z doświadczeń, którymi podzielili się inwestorzy obecni w Singapurze.
Pierwszą lekcją jest konieczność dywersyfikacji. Uczestnicy konferencji zgadzali się, że niemądrze jest eksportować większość produkcji do jednego odbiorcy. Kolejną cennym wnioskiem jest konieczność integracji pionowej działalności produkcyjnej. Nikt z obecnych w Singapurze nie był zainteresowany tylko produkcją płodów rolnych. Myślał natomiast o końcowym konsumencie jego produktu. Jak najefektywniej do niego dotrzeć? Jakie są jego potrzeby? Jak na nie najefektywniej odpowiedzieć? I w końcu jak najwięcej na tym zarobić?
Opr. Mariusz Ciasnocha/pł



Picture of the author
Autor Artykułu:dr Piotr Łuczak
Pozostałe artykuły tego autora

Ważne Tematy

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)