Reklama zniknie za 11 sekund

r e k l a m a
PARTNER
r e k l a m a
Strona główna>Artykuły>Prawo>Aktualności>

Handel pomiędzy UE a Ukrainą wzrósł o 40%

Obrazek

Wzajemny handel rolny pomiędzy Ukrainą a krajami Unii Europejskiej osiągnął w 2022 roku rekordowy poziom – 16,5 mld dolarów, a dodatnie saldo stanowiło 9,7 mld dolarów – Narodowy Centrum Badawczy „Instytut Gospodarki Rolnej” (IAE).

Maryia Khamiuk24 marca 2023, 10:19
Oznacza to wzrost, aż o 39% w porównaniu z poziomem 2021 roku, który także był rekordowym i stanowił 11,9 mld dolarów. Jak zauważył wicedyrektor Narodowego Centrum Badawczego Mykoła Pugaczow, głównymi partnerami dla Ukrainy były takie kraje jak:
  • Polska,
  • Rumunia,
  • Hiszpania,
  • Holandia,
  • Włochy,
  • Niemcy i Węgry, stanowią 77% całkowitego krajowego obrotu handlowego produktami rolno-spożywczymi z Unią Europejską.

Jakie produkty importuje Ukraina z krajów UE?

W 2022 roku Ukraina nieco zmniejszyła import z państw członkowskich UE – o 17%, wartość produktów zagranicznych wyniosła 3,38 mld dolarów. Wyróżniło się kilka grup produktów:
  • Napoje, głównie alkoholowe (308 mln USD);
  • Pozostałości i odpady, produkty do karmienia zwierząt (291 milionów USD);
  • Różne produkty spożywcze, ekstrakty i koncentraty (290 milionów USD).
Oprócz tego produkty mleczne stanowiły 6% ukraińskiego importu z UE, przy czym ser był produktem „sztandarowym” zakupionym za 180 mln USD. Wielkość dostaw gotowych produktów zbożowych na rynek ukraiński wyniosła 207 mln USD, a import mięsa wraz z podrobami wyniósł także 207 mln USD. Po raz pierwszy znaczne koszty przypadły na warzywa, które zostały zakupione za 183 miliony dolarów.

Zobacz także: Elewarr: Nie skupujemy zbóż Ukrainy. Kto odpowiada za import ziarna?

Pomimo spadku dostaw tytoniu i wyrobów tytoniowych o 43% w porównaniu z 2021 r. oraz niewielkiego spadku ogólnego importu, Mykoła Pugaczow spodziewa się, że Unia Europejska pozostanie w tym roku głównym partnerem w zewnętrznym handlu rolnym Ukrainy. Wynika to z braku ceł na produkty z Ukrainy, dobrze rozwiniętych tras logistycznych oraz braku alternatyw dla tego regionalnego stowarzyszenia transportu zarówno drogowego, jak i kolejowego, przyczyniających się do wzmocnienia integracji gospodarczej między tymi stronami.


Oprac. mkh na podst. iae.org.ua
fot. envato.elements


Picture of the author
Autor Artykułu:Maryia Khamiuk
Pozostałe artykuły tego autora

Ważne Tematy

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)