Weź udział w konkursie i wygraj odpicowanego Ursusa!  
   

Your browser version is not supported. Download the latest browers, or use other.

Zamknij

r e k l a m a

Partner portalu

Nadciąga fala fuzji i przejęć w branży mięsnej

28.08.2020

Drukuj

Nadciąga fala fuzji i przejęć w branży mięsnej

Artykuł dostępny

r e k l a m a

Wspomniane badanie objęło ponad 200 zakładów mięsnych w Polsce. Jak się okazało, aż 90% z nich odczuło negatywne skutki pandemii, chociaż tylko połowa odnotowała spadek przychodów lub rentowności. Prawie wszyscy natomiast mieli duże zawirowania w obszarze procesów czy zachowania ciągłości produkcji. Co do zasady, duże przedsiębiorstwa poradziły sobie lepiej, bo mają już wypracowane procedury, a zamknięcie jednego zakłady nie wpływa znacząco na całą firmę. Co innego w mniejszych zakładach, w których jeden przypadek koronawirusa mógł pogrążyć całą firmę. 

Ciężkie pierwsze półrocze skłoniło wielu właścicieli do sprzedaży swojego biznesu. Niektórzy robią to z konieczności, natomiast część przeszła przez pandemię z pozytywnymi wynikami i chcą w dobrym momencie spieniężyć swój sukces.

– Faktycznie widzimy bardzo duży ruch na rynku M&A (fuzji i przejęć – red.) w sektorze mięsnym. To jest mocno początkowy etap, ale ilość prowadzonych rozmów zdecydowanie przewyższa średnią. Na dzisiaj mamy trzy spółki mięsne do sprzedaży z tego jedna jest w tarapatach, a dwie pozostałe nie odczuły znacząco pandemii – mówi Mikołaj Lipiński członek zarządu Blackpartners.

r e k l a m a

Eksperci zaznaczają jednocześnie, że na dzień dzisiejszy ciężko stwierdzić na ile będzie to dłuższy trend, ale faktycznie zainteresowanie sprzedażą biznesów jest znaczące. Badanie Blackpartners pokazało również, że ok. 20% dużych firm rozważa przejęcia w perspektywie najbliższego roku, chociaż tu wiele wyjaśni się dopiero w IV kwartale w związku ze spodziewaną drugą falą pandemii.

– Co do zasady, jeżeli będzie druga fala, to procesy M&A zostaną wstrzymane, ale firmy, które mają zasoby gotówki będą mogły chcieć wykorzystać nadarzające się okazje. Duże przedsiębiorstwa rozważają przejęcie konkurentów, chociaż widzimy tutaj dużą ostrożność i polaryzację. Przejmowane będą albo same majątki firm, które wpadły w kłopoty, albo z drugiej strony na celowniku są zakłady, które przeszły przez pandemię suchą stopą – twierdzi Artur Stypulkowski z Blackpartners.

Z omawianego badania wynika także, że ponad 80% firm z tej branży z niepokojem patrzy w przyszłość. Największe zagrożenia dostrzegają oczywiście w pandemii Covid-19 i chociażby znaczącym zmniejszeniem się zamówień z sektora gastro, ale też w zmieniających się nawykach żywieniowych Polaków i rosnącej w liczbę rzesze konsumentów ograniczających spożycie mięsa. – W związku z dużą niepewnością w sektorze widać dużą awersję do inwestowania. Trendem stają się też specjalizacja i rozwój własnej sieci sprzedaży, która pozwala uniezależnić się od zewnętrznych odbiorców – dodaje Mikołaj Lipiński.

Źródło: Wiadomości Handlowe

Widziałeś już nasze video "Mnóstwo ciekawych tematów w sierpniowym numerze top agrar Polska – sprawdź!"?

Polecane dla Ciebie:

article icon

Kryzys na rynku kwiatów. Żadna pomoc nie została jeszcze wypłacona

Czytaj

Czytaj artykuły w naszej aplikacji!

Aplikacja TAP jest już dostępna

r e k l a m a

Komentarze (?)

r e k l a m a

więcej artykułów z tej kategorii

Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody