StoryEditor

Port zbożowy powinien powstać z Krajowego Planu Odbudowy

Polski Związek Producentów Roślin Zbożowych zwrócił się do Prezydenta Andrzeja Dudy z apelem o pomoc w budowie nowoczesnego dostępnego dla rolników i odpowiadającego na potrzeby uczestników eksportowego rynku portu zbożowego ze środków Krajowego Planu Odbudowy. 
04.05.2021., 10:05h
Polski Związek Producentów Roślin Zbożowych przypomina, że Krajowy Plan Odbudowy ma być kompleksowym programem reform i projektów strategicznych a jego celem jest wzmocnienie odporności gospodarczej i społecznej oraz budowa potencjału polskiej gospodarki na przyszłość. KPO ma odbudować kondycję gospodarki po kryzysie wywołanym pandemią koronawirusa i zapewnić jej większą odporność na przyszłe nieprzewidziane okoliczności. Zakłada się, że otrzymane w ramach programu pieniądze zostaną przeznaczone na modernizację technologiczną oraz poprawią jakość życia Polaków i konkurencyjność naszej gospodarki. 

Profesjonalny port zbożowy


Polski Związek Producentów Roślin Zbożowych uważa, że przeznaczenie pewnej części funduszy w ramach KPO na budowę portu zbożowego spełnia w zupełności to założenie. 

- Panie Prezydencie – Polska, rok w rok generuje nadwyżkę w zbiorach na poziomie 5-6 mln ton i co roku zmaga się z problemem, jak te zbiory zagospodarować. Z roku na rok rosną też wymagania odbiorców polskiego zboża na świecie. Liczy się tutaj nie tylko cena, ale także warunki transportu, szybkość dostawy, obsługa, czy bezpieczeństwo transakcji i powstanie nowego portu zbożowego mogłoby w tym zakresie odegrać bardzo pozytywną rolę. Ziarno zbóż eksportujemy do Niemiec, Egiptu i Arabii Saudyjskiej, ale też do wielu innych krajów. Aby tych rynków nie utracić oraz by pojawiały się nowe rynki istnieje potrzeba stworzenia profesjonalnego portu zbożowego – napisał do Prezydenta Andrzeja Dudy Stanisław Kacperczyk, Prezes PZPRZ, który zauważył, że jest to kosztowna inwestycja i dlatego jej realizacja w ramach unijnego instrumentu Odbudowy i Zwiększania Odporności jest odpowiednim rozwiązaniem.

Z informacji PZPRZ wynika, że uwaga decydentów skierowana jest w ostatnim czasie głównie na utworzenie Terminala Intermodalnego w Bydgoszczy Emilianowo. Ma on pełnić rolę tzw. portu suchego i być zapleczem dla portu zbożowego m.in. w Gdyni. Inwestycja ma powstać w ramach właśnie Krajowego Programu Odbudowy. Taki terminal oczywiście jest również bardzo potrzebny w kontekście eksportu polskich towarów rolno-spożywczych. Jednak zdaniem Związku nie jest w stanie zastąpić portu morskiego dostosowanego do przeładunku dużych mas zboża. 

- Dlatego prosimy Pana Prezydenta o zainteresowanie się naszą prośbą i podjęcie stosownych – w miarę możliwości – działań wspierających realizację planu powstania nowoczesnego portu zbożowego – podsumował Stanisław Kacperczyk z PZPRZ. 

Dobry rok eksporterów 


Według danych Ministerstwa Finansów w 2020 r. eksport ziarna zbóż wyniósł 9 mln ton i był ponad dwukrotnie większy niż przed rokiem. Wzrostowi eksportu sprzyjało osłabienie złotego wobec głównych walut (euro i dolar), co zwiększyło konkurencyjność cenową polskiego eksportu zbóż na rynkach zagranicznych. Polscy eksporterzy lokowali zboże głównie na rynku unijnym (55% wywiezionego ziarna). Głównym kierunkiem eksportu ziarna zbóż na rynki krajów trzecich była Arabia Saudyjska (1,7 mln ton – 19% eksportu ziarna) oraz RPA (0,8 mln ton – 9%).
wk

Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
20. kwiecień 2024 08:48