🔔 Letnia promocja - prenumerata za 1 zł
   

Your browser version is not supported. Download the latest browers, or use other.

Zamknij

r e k l a m a

Partner portalu

UOKiK wszczął postępowanie przeciwko sieci Kaufland

21.06.2021

Drukuj

UOKiK wszczął postępowanie przeciwko sieci Kaufland

r e k l a m a

Raczej nie będzie to szok dla producentów owoców i warzyw, a głównie przedstawicieli AgroUnii, którzy w mediach społecznościowych bardzo często podnoszą problem mylnego oznakowania produktów spożywczych w sieciach handlowych. Może jednak zdziwić, że akurat w tym przypadku doszło najprawdopodobniej do zupełnie innego naruszenia, niemniej równie poważnego. 

– Zarzuty dotyczą ustalania warunków współpracy w trakcie jej trwania oraz wymagania dodatkowych rabatów, które nie są sprecyzowane w umowach.
Postępowanie zostało wszczęte po przeprowadzeniu postępowań wyjaśniających dotyczących polityki rabatowej 19 sieci handlowych. Zebrany materiał dał m.in. podstawy do postawienia spółce Kaufland Polska Markety zarzutu nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej – informuje urząd. 

Prezes UOKiK przyglądając się umowom zakwestionował dwie praktyki przedsiębiorcy – pierwsza z nich polega na ustalaniu warunków współpracy z niektórymi dostawcami produktów rolno-spożywczych już po rozpoczęciu danego roku. 

– W takich przypadkach, przy przedłużających się negocjacji umowy na kolejny rok lub rozpoczęciu ich z opóźnieniem, dostawca nie wie, na jakich warunkach realizuje dostawy w okresie od początku roku do dnia podpisania umowy. Niejednokrotnie w nowym kontrakcie wprowadzone zostają dodatkowe rabaty lub podwyższona zostaje wysokość dotychczasowych, a dostawcy zobowiązani są do zapłaty na rzecz Kaufland Markety Polska wyrównania z tego tytułu. W praktyce oznacza to wsteczne obniżenie już zapłaconej ceny sprzedaży produktów do tej sieci – wyjaśnia UOKiK. Urząd wymienia, że kolejną niezgodną z prawem praktyką stosowaną przez Kaufland to pobieranie od niektórych dostawców produktów rolnych i spożywczych dodatkowego rabatu nie przewidzianego w umowie. Kontrahent sieci handlowej nie wie zatem, kiedy zażąda się od niego udzielenia tego rabatu, ani w jakiej będzie on wysokości. Trudno się czegokolwiek w takiej sytuacji spodziewać, a dochód staje się jeszcze bardziej niepewny… 

- Ustalanie warunków współpracy w trakcie jej trwania powoduje, że dostawcy  nie wiedzą, ile zarobią za realizację zamówień. Podobnie jest w przypadku dodatkowego rabatu. Kontrahenci Kaufland Polska Markety nie mają pewności, kiedy sieć zażąda pomniejszenia ich wynagrodzenia. Współpraca pomiędzy przedsiębiorcami powinna być uczciwa, co oznacza, że zasady współpracy, w tym warunki rabatowania, powinny być jasno określone i znane stronom przed podpisaniem umowy – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.  

Dla przypomnienia w grudniu 2020 r. UOKiK wydał decyzję dotyczącą właściciela sieci Biedronka – spółki Jeronimo Martins Polska. W kwietniu br. Urząd opublikował raport dotyczący rabatów, w którym przedstawił m.in. jakie ustalenia pomiędzy siecią a dostawcami produktów rolno-spożywczych mogą zostać uznane za nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej. Ponadto w toku są postępowania wyjaśniające w sprawie polityki rabatowej Eurocash i SCA PR Polska (sieć Intermarche).

r e k l a m a

oprac. dkol na podst. UOKiK
Fot. archiwum

Widziałeś już nasze video "Warsztaty polowe w OODR w Łosiowie"?

Polecane dla Ciebie:

article icon

Walka z dzikami trwa - nadal nie ma skutecznej strategii redukcji populacji

Czytaj

Czytaj artykuły w naszej aplikacji!

Aplikacja TAP jest już dostępna

r e k l a m a

r e k l a m a

więcej artykułów z tej kategorii

Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody