Dużo cukru i jeszcze więcej buraków

Produkcja cukru w Polsce w kampanii 2016/2017 wyniosła ponad 2 mln ton, co w porównaniu z zeszłym rokiem daje wynik wyższy o 620 tys. ton. O 18% wzrósł również areał uprawy buraków – do 203 tys. ha.
Wysokie były także plony, które przekroczyły 65 t/ha – wzrosły aż o 21%. Z kolei polaryzacja sięgnęła ponad 17%.
– Przy minimalnie zmniejszonej liczbie plantatorów względem poprzedniego sezonu, obszar uprawy uległ znacznemu zwiększeniu z 171 do 203 tys. ha. Sytuacja ta wpisuje się w bardzo wyraźny trend, który jest zauważalny od wielu lat. Chodzi bowiem o to, że rośnie średnia wielkość gospodarstwa uprawiającego buraki cukrowe w ujęciu długookresowym. W tym roku wskaźnik ten wyniósł 5,96 ha – komentuje Michał Gawryszczak, dyrektor biura Związku Producentów Cukru w Polsce.
Kolejna dobra kampania buraczana
Według danych Związku Producentów Cukru w Polsce, efekty kampanii 2017/2018 będą jeszcze lepsze. Szacuje się, że powierzchnia upraw buraka cukrowego może wynieść około 220 tys. ha. Produkcja cukru wzrośnie prawdopodobnie o 11%– do 2,2 mln ton. Szacowana średnia długość kampanii wyniesie zapewne 130 dni, a średnia produkcja cukru w pojedynczej cukrowni 122 tys. ton (wzrost o 6%). Wzrost będzie spowodowany zwiększającym się zapotrzebowaniem na cukier.
Związek Producentów Cukru w Polsce ocenia, że kampania cukrownicza 2016/2017 przyniosła duży wzrost ilości przerobionych buraków cukrowych w porównaniu do sezonu wcześniejszego.
Czterech producentów cukru w Polsce
W kraju produkcją cukru zajmują się cztery firmy zrzeszone w Związku Producentów Cukru – Krajowa Spółka Cukrowa, Pfeifer & Langen Polska, Südzucker Polska oraz Nordzucker Polska. Sektor daje pracę około 3500 osobom zatrudnionych w cukrowniach. Z kolei dla cukrowni pracuje około 35 tys. plantatorów buraka cukrowego. Polska dzięki osiąganym wynikom w produkcji słodkiego surowca plasuje się na 3 miejscu w Europie, zaraz po Francji i Niemczech.
Opr. pł na podstawie ZPC
Fot. Sierszeńska