StoryEditor

Krajowa Spółka Cukrowa otworzyła Terminal Cukrowy w Gdańsku

Kosztem 100 mln zł na 3 ha gruntu Krajowa Spółka Cukrowa S.A oddała do użytku Terminal Cukrowy w Porcie Morskim Gdańsk. W mierzącym 56 m wysokości silosie zmieści się 50 tys. ton cukru, a w przylegającym do niego magazynie kolejnych 8 tys. ton. Jednego dnia z Terminala będzie można wysłać ok. 3 tys. ton cukru.
21.10.2019., 16:10h
KSC dokonała uroczystego otwarcia nowej inwestycji 10. października  w obecności m. in. ministra rolnictwa Jana Krzysztofa Ardanowskiego. Obiekt został usytuowany na nabrzeżu w bezpośrednim sąsiedztwie Martwej Wisły, co umożliwia wpływanie i załadunek statków o dużej ładowności.

Cała inwestycja obejmuje Terminal przeładunkowo-wysyłkowy, w którego skład wchodzą:

    •    silos o pojemności 50 000 ton,
    •    pakownia cukru,
    •    magazyn logistyczny produktu gotowego o pojemności około 8 000 ton i wysokości użytkowej 12 metrów,
    •    pomieszczenia biurowe,
    •    infrastruktura Nabrzeża Wiślanego umożliwiająca bezkolizyjną komunikację drogowo-kolejową.

Cała inwestycja umożliwia rozładunek cukru w kontenerach kolejowych oraz autosilosach. Nowoczesna infrastruktura przeładunkowo-wysyłkowa pozwoli na sprzedaż cukru w workach polipropylenowych układanych zarówno w kontenerach, jak i ładowniach statków konwencjonalnych. Na terenie Terminalu powstają place manewrowe, parkingi samochodów ciężarowych i osobowych, a także zostaną zmodernizowane tory kolejowe.

– Jeżeli Polska chce utrzymać wysoką produkcję buraków cukrowych, bardzo ważną nie tylko ze względu na cukier, ale na strukturę zasiewów, na zrównoważenie rolnictwa, wysoki poziom kultury rolnej, której buraki zawsze były najważniejszym symbolem, to musimy również szukać możliwości sprawnego i nowoczesnego eksportu. Czy to będzie 300 000 ton, czy w przyszłości więcej - to już będzie w dużej mierze od nas zależało – powiedział Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Jan Krzysztof Ardanowski.

– Terminal Cukrowy daje możliwość sprzedaży eksportowej cukru drogą morską w ilości, co najmniej 300 000 ton rocznie. Własny Terminal ograniczy konieczność wynajmowania powierzchni w magazynach zewnętrznych, co przyczyni się do znacznego obniżenia kosztów – dodał Krzysztof Kowa, Prezes Zarządu Krajowej Spółki Cukrowej S.A.

Krajowa Spółka Cukrowa planuje utrzymać nie tylko obecnych odbiorców cukru w kraju i na świecie, ale także pozyskać nowych, którzy dotychczas byli nieosiągalni z powodu ograniczeń w transporcie drogą morską.

– W ciągu najbliższych lat KSC planuje produkcję cukru na poziomie miliona ton rocznie, z czego eksport poza Unię Europejską z wykorzystaniem drogi morskiej stanowić będzie około 30%. Terminal Cukrowy jest znaczącym krokiem w rozwoju KSC S.A. Spożycie cukru w Europie od wielu lat pozostaje na tym samym poziomie. Aby móc być konkurencyjnym na rynkach, gdzie rośnie spożycie cukru głównie w Azji i Afryce, konieczny jest własny Terminal przeładunkowy – poinformował Krzysztof Kowa.

– Otwarcie Terminala Cukrowego potwierdza gotowość Portu do reagowania na potrzeby klientów. Cieszy nas współpraca z Krajową Spółka Cukrową - największym graczem na rynku w branży cukrowej. Decyzja KSC o wyborze Portu Gdańsk na realizację swojej inwestycji to najlepszy dowód przyjętej przez nas strategii rozwoju Portu poprzez budowanie aliansów strategicznych z liderami w poszczególnych branżach i potwierdzenie tezy, że Port Gdańsk jest bezpiecznym i perspektywicznym miejscem na rozwijanie działalności biznesowej - komentuje Łukasz Greinke - Prezes Zarządu, Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A.

Umowę dotyczącą dzierżawy nieruchomości pod budowę nowego Terminalu przeładunkowo-wysyłkowego wraz z infrastrukturą dostępową, przeznaczoną do obsługi transportów cukru, Krajowa Spółka Cukrowa S.A. i Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. podpisały w listopadzie 2017 roku. Za budowę Terminala rozpoczętą w kwietniu 2018 roku odpowiedzialna była firma T I Construction Sp. z o.o. pod nadzorem pracowników KSC S.A. KSC S.A. zatrudni w Terminalu kilkudziesięciu nowych pracowników – magazynierów, wózkowych i logistyków.

oprac. bcz na podst. KSC
Fot. KSC
Bartłomiej Czekała
Autor Artykułu:Bartłomiej Czekała Redaktor naczelny portalu topagrar.pl, dyrektor PWR online
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
24. kwiecień 2024 00:19