Jesteś w strefie Premium
KSC inwestuje. Cel: eksportować więcej i taniej!
Ponad 200 mln złotych wyda w tym sezonie Krajowa Spóła Cukrowa na inwestycje. Najważniejsza z nich to budowa terminalu cukrowego nad morzem. Dzięki temu firma chce eksportować taniej i więcej. Docelowo nawet 1/3 swojej produkcji cukru rocznie.
W roku obrotowym 2017/2018 na zadania inwestycyjne zarząd Krajowej Spółki Cukrowej przeznaczył dokładnie 204 mln zł. W cukrowniach w Kruszwicy i Nakle budowane są zbiorniki do magazynowania soku gęstego – odpowiednio o pojemności 60 tys. m³ oraz 30 tys. m³. Ponadto w tych cukrowniach budowane są ekstraktory wieżowe (służą do wydobywania cukru z krajanki buraków cukrowych), o wydajności odpowiednio 8 tys. ton na dobę i 12 tys. t. na dobę.
Wieża w Krasnymstawie zostanie oddana do użytku w na kampanię 2019/2020. Realizacja tych inwestycji umożliwi skrócenie okresu skupu i przerobu buraków, a tym samym obniżenie strat związanych z przechowywaniem buraków na pryzmach.
- Nasza największa inwestycja to inwestycja w terminal cukrowy w Porcie Morskim w Gdańsku na Nabrzeżu Wiślanym. Na terenie 3 ha., które wydzierżawiliśmy od Portu Morskiego na 30 lat, budujemy silos na 50 tys. ton oraz magazyn płaski o wymiarach 187 merów długości oraz 33 szerokości, na 10 tys. t cukru zapakowanego w worki. Będzie tam jeszcze miejsce na 3 linie pakujące cukier w worki. – mówi Henryk Wnorowski prezes zarządu Krajowej Spółki Cukrowej.
Wieża w Krasnymstawie zostanie oddana do użytku w na kampanię 2019/2020. Realizacja tych inwestycji umożliwi skrócenie okresu skupu i przerobu buraków, a tym samym obniżenie strat związanych z przechowywaniem buraków na pryzmach.
Flagowa inwestycja
Ale najważniejsza inwestycja „Polskiego Cukru” realizowana jest nad morzem Bałtyckim i jest to budowa terminalu przeładunkowo-wysyłkowego.- Nasza największa inwestycja to inwestycja w terminal cukrowy w Porcie Morskim w Gdańsku na Nabrzeżu Wiślanym. Na terenie 3 ha., które wydzierżawiliśmy od Portu Morskiego na 30 lat, budujemy silos na 50 tys. ton oraz magazyn płaski o wymiarach 187 merów długości oraz 33 szerokości, na 10 tys. t cukru zapakowanego w worki. Będzie tam jeszcze miejsce na 3 linie pakujące cukier w worki. – mówi Henryk Wnorowski prezes zarządu Krajowej Spółki Cukrowej.
Realizacja inwestycji w tym miejscu oraz o takiej wielkości umożliwi na wpływanie i cumowanie statków bezpośrednio przy nabrzeżu. Obecnie w Polsce nie ma cukroportu czy też terminala, który umożliwiłby przeładunek cukru z gwarancją utrzymania dobrej jakości towaru oraz załadunek różnymi technologiami i oczekiwanymi przez rynek. Inwestycja w Gdańsku ma na celu uruchomienie dodatkowych kanałów sprzedaży, aby zdjąć nadwyżkę cukru produkowanego w kraju.
W najbliższych latach „Polski Cukier” chce produkować ok. 1 mln ton cukru rocznie z czego ok. 30% powinno iść na poza unijny eksport drogą morską.
W najbliższych latach „Polski Cukier” chce produkować ok. 1 mln ton cukru rocznie z czego ok. 30% powinno iść na poza unijny eksport drogą morską.
- Zamysł jest taki, aby dostarczać cukier jak najtaniej, czyli koleją do silosów tam pakować i wysyłać na eksport. To nie jest moim zdaniem przesadzone. Jest to możliwe po spełnieniu dwóch warunków. Musimy mieć możliwości logistyczne wywiezienia tego cukru jak najtaniej. Po drugie musimy zaakceptować ceny rynku światowego – powiedział H. Wnorowski.
Inwestycja w Gdańsku realizowana jest w terminie i powinna być zakończono za ok. 14-15 miesięcy. wk
Fot. Łuczak
Inwestycja w Gdańsku realizowana jest w terminie i powinna być zakończono za ok. 14-15 miesięcy. wk
Fot. Łuczak
Przeczytaj również
buraki cukrowecukier z Polskicukrowniacukrownieeksport cukruholdingKrajowa Spółka CukrowaKSCPolski Cukierport w Gdańskurynek cukruterminal KSC