StoryEditor

1,3 mln ciągników w 75 lat historii Zetora

W tym roku Zetor świętuje jubileusz 75 lat istnienia. Choć prace rozwojowe nad "Prototypem Z" rozpoczęły się zaraz po zakończeniu II wojny światowej, za rok powstania popularnej w Polsce marki uważa się 1946 – wtedy marka Zetor oficjalnie uzyskała znak towarowy.
07.02.2021., 11:02h

Gdy po II wojnie światowej Czechosłowacja pilnie potrzebowała ciągnika rolniczego, władze zarządziły przekształcenie zakładu zbrojeniowego w fabrykę traktorów. Tak powstała firma Zetor. 15 marca 1946 roku w fabryce Zbrojovka Brno następuje przekazanie pierwszych trzech ciągników Z 25 klientom. Chociaż ciągnik o średniej wielkości, typu Zetor 25 był właściwie przeznaczony dla krajowego rolnictwa, to stał się eksportowym szlagierem, ponieważ był niezawodny, funkcjonalny i niedrogi. W ciągu 20 lat wyprodukowano ponad 160 000 takich maszyn. Również przez następne dziesięciolecia ciągniki Zetor mogły z powodzeniem dotrzymywać kroku zachodnim konkurentom.

W 1947 roku powstał jednocylindrowy odpowiednik Z 25 czyli Zetor 15. Była to oszczędniejsza alternatywa dla mniejszych gospodarstw. Model 25 był przez lata ulepszany i modyfikowany poprzez zmianę skrzyni biegów, udoskonalenie tablicy rozdzielczej, resorowane siedzenie, hydrauliczny trzypunktowy układ zawieszenia, blokadę mechanizmu różnicowego czy nastawny rozstaw kół przednich i tylnych. Na zdjęciu powyżej model 25 K.

Odpowiedzią na ówczesny popyt był projekt ciągnika Zetor 30. Wykorzystano w nim system bezpośredniego wtrysku paliwa (jeden z pierwszych w świecie), zapewniający obniżenie zużycia paliwa oraz wyposażono ciągnik w hydrauliczny podnośnik pługa o nowym rozwiązaniu konstrukcyjnym. Ciągnik ten otrzymał złoty medal na wystawie rolniczej w Pradze w 1948 roku, ale jeszcze w tym roku wydano nakaz wstrzymania jego produkcji – Rada Narodowa podjęła decyzję, że potrzebne są ciągniki o wyższej mocy. Wyróżnienie odchodzi w niepamięć. W 1949 roku osiągnięto poziom 10 000 sprzedanych ciągników, a siedem lat później firma wprowadza pierwszy pojazd gąsienicowy.

Z początkiem lat 60 następuje modernizacja ciągnika Super 35 na potrzeby eksportu do takich krajów jak Birma, Ghana oraz Irak. Do 1968 roku wyprodukowano ich ponad 150 000 sztuk. W tym samym roku swój początek ma seria ciągników Crystal przeznaczona do najcięższych prac w gospodarstwie. W tej dekadzie doszło do współpracy firmy Zetor z polskim Ursusem czego wynikiem był ciągnik C-4011, którego produkcja trwałą aż do roku 1992.

Koniec lat 70, a początek 80 oznaczał dla marki Zetor rekordową liczbę wyprodukowanych ciągników. Będąc w silnej pozycji firma szukała kolejnych ścieżek sprzedaży ciągników i tak 1983 Zetor pojawił się na rynku Stanów Zjednoczonych.

Ostatnia dekada to rozszerzenie i przekształcenie wcześniejszych modeli w dzisiejsze serie Proxima i Forterra. Na targach Agritechnica 2017 swoją premierę miała seria Hortus, która ma się pojawić w 2018 roku. W latach 2017-2020 następuje stopniowe rozszerzanie serii modeli i asortymentu o kompaktowe ciągniki z serii Primo, Compax, Utilix i Hortus. Zakończono wdrażanie nowego projektu Zetor „By Pininfarina” do wszystkich modeli ciągników rolniczych.

Od rozpoczęcia działalności firma Zetor eksportowała swoje produkty do 136 krajów, a całkowita liczba sprzedanych traktorów w 2015 roku przekroczyła 1,3 miliona.

– Nasze ciągniki zawsze odzwierciedlały wymagania czasów. Śmiem twierdzić, że każdy, kto był lub jest związany z marką, czy to jako klient, fan czy pracownik naszej firmy, czuje się jej częścią. Marka Zetor opiera się na wysiłkach szerokiej grupy ludzi kilku pokoleń. Jest to dla nas spuścizna i podchodzimy do niej z szacunkiem i dumą – mówi Marián Lipovský, dyrektor wykonawczy Zetor. 

Z okazji rocznicy powstało specjalne logo, które nawiązuje do bogatej historii marki. Logo pojawia się na stronie internetowej firmy, w materiałach drukowanych i artykułach promocyjnych. Będzie też strona internetowa www.zetor75.cz - 75 lat rozwoju marki Zetor.

Aktualne portfolio Zetora

Ciągniki na rynek europejski i północnoamerykański to 8 serii modelowych o mocy od 20 do 170 KM. – W okresie ostatnich dwóch lat znacząco zmieniła się sytuacja na wielu rynkach, na które znaczny wpływ ma pandemia. Mimo trudnej sytuacji cieszymy się, że Zetor nadal zajmuje pierwsze miejsce w swoim segmencie mocy na rodzimej ziemi – w Czechach. Zajmuje też drugie miejsce na Słowacji, marka ma stabilną pozycję w pasie krajów Bałtyckich, Europy Środkowej, Bałkanów i Skandynawii. Jesteśmy zadowoleni z rosnącego potencjału rynków, takich jak USA, Wielka Brytania, Niemcy czy Bośnia i Hercegowina – mówi Petr Konštacký, dyrektor sprzedaży i marketingu w Zetor i prezes zarządu Zetor Polska. – Dobrą wiadomością jest to, że w ciągu ostatnich czterech lat marka Zetor weszła na nowe rynki zagraniczne, takie jak Kenia, Etiopia, Sudan, Rwanda, Myanmar, Indonezja, Jemen, Kolumbia, Kostaryka czy Urugwaj oraz Wietnam - dodaje Konštacký. Na kolejny okres Zetor planuje wejść na rynek z nowymi generacjami ciągników.

Jan Beba
Autor Artykułu:Jan Bebaredaktor „top agrar Polska”, specjalista w zakresie techniki rolniczej.
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
23. kwiecień 2024 23:22