Reklama zniknie za 11 sekund

Topagrar.plZaloguj
Strona główna>Artykuły>Technika>Ciągniki>

Claas Arion 400 w nowej wersji

Obrazek

Wraz z wprowadzeniem nowej normy emisji spalin Satge V Claas dokonał szeregu zmian w popularnej serii wielozadaniowych ciągników Arion 400. Obejmują one m.in. wydajniejszy układ hydrauliczny i większy udźwig. Zwiększono także dopuszczalną masę całkowitą ciągników.

Dawid Konieczka6 marca 2021, 13:18
Seria ciągników Claas Arion 400 składa się teraz z siedmiu modeli o mocy maksymalnej od 66/90 do 114/155 KM. Nowy flagowy model Arion 470 dysponuje mocą znamionową 107/145 kW/KM, a z aktywnym układem zwiększania mocy CPM wynosi ona 114/155 kW/KM (wszystkie dane wg normy ECE R120).
 
Ten sam silnik
We wszystkich ciągnikach pracuje silnik FTP o pojemności 4,5 l wyposażony w cztery zawory na cylinder i turbodoładowanie z chłodzeniem powietrza doładowania. Od modelu Arion 430 turbosprężarki wyposażone w zawór Wastegate. W układzie oczyszczania spalin zastosowano katalizator utleniający DOC oraz najnowszą technologię SCRoF. Nowy układ to nic innego jak połączenie katalizatora SCR i DPF w jeden komponent. Zbiornik paliwa w zależności od modelu ciągnika może mieć pojemność od 140 do 190 l, co wystarcza na cały dzień pracy. Zbiornik AdBlue mieści od 17 do 22 l i trzeba go uzupełniać co drugie tankowanie ON. Czasookres wymiany oleju w silniku wynosi 600 h.



Znana przekładnia
Dwa najmniejsze modele Arion 410 i 420 dostępne są tylko z przekładnią Quadrishift, która dysponuje 16 przełożeniami do przodu i do tyłu. Od modelu Arion 430 do wyboru są dwie wersje napędu: wspomniany Quadrishift i Hexashift. Obie przekładnie mają po cztery zakresy, w Quadrishift do dyspozycji są cztery, a w Hexashift sześć biegów zmienianych pod obciążeniem co daje 24 przełożenia do przodu i do tyłu.
W obu wersjach przekładni dostępna jest opcja prędkości pełzających od 150 m/h. W przekładni Hexashift prędkość maksymalna 40 km/h osiągana jest przy zredukowanych obrotach do 1840 obr./min.


Funkcje automatyczne przekładni
Dzięki automatyce Quadactiv lub Hexactiv obie przekładnie można ustawić w taki sposób, aby automatycznie zmieniały się tylko biegi pod obciążeniem (tryb polowy) albo też biegi pod obciążeniem i zakresy (tryb drogowy). Gdy dochodzi do zmiany zakresu automatyka samodzielnie dobiera odpowiedni bieg pod obciążeniem. Rolnicy mają do wyboru trzy tryby pracy przekładni (tryb w pełni automatyczny, tryb WOM, tryb użytkownika) co pozwala wygodnie pracować w zależności od aktualnie wykonywanej pracy. Wymaga to wyposażenia ciągnika Arion 400 w Claas Information System (CIS).
Zmiana kierunku jazdy odbywa się przy użyciu dźwigni na konsoli kierownicy, a opcjonalnie także za pomocą dźwigni wielofunkcyjnej w prawym podłokietniku – to szczególnie praktyczne rozwiązanie w przypadku prac z ładowaczem czołowym. W wersji wyposażenia CIS można łatwo zaprogramować odpowiednie zakresy biegów do pracy z ładowaczem czołowym lub na uwrociach, a także dwa biegi startowe. Jeden przy ręcznej, drugi przy automatycznej zmianie przełożeń. Dodatkowo istnieje możliwość regulacji czułości układu zmiany kierunku jazdy w dziewięciu stopniach. Automatyka Hexactiv umożliwia również zaprogramowanie prędkości tempomatu.
Na komfort obsługi wpływa także funkcja Smart Stop. Po wciśnięciu pedału hamulca aż do zatrzymania sprzęgło zostaje automatycznie rozłączone, a po jego puszczeniu na zaprogramowanym biegu dla ruszania automatycznie załączone.

Dwa różne rozstawy osi
Ciągniki Claas Arion oferowane są w dwóch wersjach rozstawu osi. Dwa mniejsze modele Arion 410 i 420 mają rozstaw osi wynoszący 2490 mm, a w większych ciągnikach rozstaw jest nieco dłuższy i wynosi 2530 mm. Dzięki kompaktowej budowie i kątowi skrętu przednich kół na poziomie 55 stopni ciągniki są bardzo zwrotne. Poprawę zwrotności wspiera nowy układ sprzężony z napędem przedniej osi, który działa zależnie od kąta skrętu kół. W opcji dodatkowej dostępny jest układ, który zapewnia szybkie kierowanie tzn. zmniejsza ilość obrotów koła kierownicy od lewego do prawego zderzaka. Wszystkie te układy sprawiają, że Arion 400 jest bardzo często zamawiany z fabrycznie montowanym ładowaczem czołowym.

Równy rozkład masy
Rozkład masy wynosi 50:50 (bez obciążników). Pozwoliło to w modelach od Arion 430 na zwiększenie dopuszczalnej masy całkowitej do 9 t. Jak informuje producent pozwala to na obciążenie użyteczne aż 3,8 t. Nowością jest opcjonalna pompa hydrauliczna load sensing o wydatku maksymalnym 150 l/min. Claas informuje, że przy 1600 obr./min pompa oferuje przepływ 110 l/min.  Pozwala to na wydajną pracę z ładowaczem czołowym przy obniżonych obrotach. 

Różne wersje hydraulki
W całej serii Arion 400 dostępne są cztery warianty pomp hydraulicznych: dwie zębate o wydatku 60 lub 100 l/min, a także dwie tłoczkowe load sensing o wydatku 110 i 150 l/min. W ciągnikach z pompami tłoczkowymi Claas zwiększył udźwig do 6,25 t.
Kolejne punkty, które zdaniem Claas wpływają na uniwersalność ciągnika to zintegrowany przedni TUZ i ładowacz czołowy montowane fabrycznie. Zarówno przedni TUZ jak i ładowacz można obsługiwać z wykorzystaniem dźwigni wielofunkcyjnej ELECTROPILOT (CIS lub CIS+) lub FLEXPILOT. Możliwe jest teraz indywidualne dopasowanie sposobu reagowania joysticka ELECTROPILOT do potrzeb operatora, a nowy system automatycznego wykrywania ładowacza czołowego eliminuje konieczność ręcznego przełączania funkcji hydraulicznych dla joysticka.


Komfort w czasie pracy
Ciągniki Arion 400 w zależności od wymagań klienta oferowane są w wielu konfiguracjach wyposażenia. Komfort w czasie pracy i transporcie zapewnia amortyzowana przednia oś PROACTIV, mechanicznie amortyzowana w dwóch punktach kabina i różne wersje foteli. Przedni i tylny TUZ, a także ładowacz wyposażone są w układy tłumienia drgań.

Różne wersje kabin do wyboru
Do wyboru jest kilka wersji kabin. Podstawowa wersja z wysokim dachem może być wyposażona w tradycyjny lub szklany szyberdach. Hodowcy bydła, którzy korzystają z niskich budynków mogą wybrać kabinę z niskim dachem.
Ciągniki Arion serii 400 odstępne są także z kabiną PANORAMIC. Kabina ta zapewnia bardzo dobrą widoczność na osprzęt ładowacza uniesionego do góry. Panoramiczna przednia szyba kabiny ma powierzchnię 2,41 m2. Dostępna jest także wersja kabiny z pięcioma słupkami z panoramiczną, jednoczęściową szybą z prawej strony wykonaną z poliwęglanu. Taką wersję wybierają bardzo często firmy komunalne. Opcjonalnie dla wszystkich wariantów kabiny można zamówić pakiet oświetlenia LED.
Wyposażenie standardowe kabiny może zostać wzbogacone o pakiety CIS i CIS+. Oba pakiety obejmują dźwignię wielofunkcyjną z 10 elementami obsługowymi oraz monitor roboczy w prawym słupku, który w wyposażeniu CIS+ oferuje standardowo kolorowy wyświetlacz (opcjonalny dla wyposażenia CIS). W wyposażeniu CIS+ obecne są również elektrohydrauliczne zawory hydrauliki zewnętrznej. Ponadto opcją wyposażenia CIS+ jest system zarządzania na uwrociach Claas Sequence Management (CSM).

Dostępny fabrycznie system kierowania
Wszystkie nowe ciągniki Arion 400 spełniające normą emisji spalin Stage V można fabrycznie wyposażyć w układy automatycznego prowadzenia Claas, który jest obsługiwany i wyświetlany na terminalu. Jako sygnały korekcyjne poza SATCOR i OMNISTAR dostępne są różne sygnały RTK. Dzięki funkcji Auto Turn ciągnik wykonuję w pełni automatycznie nawroty na uwrociach. Każdy nawrót należy potwierdzić przed jego rozpoczęciem.

Wyposażenie w ISOBUS
Każdy ciągnik można fabrycznie wyposażyć w instalację ISOBUS. Zestaw obejmuje gniazdo ISOBUS z tyłu, a także złącze IN CAB, do którego można podpiąć dowolny terminal ISOBUS.
Aby obsługa maszyn przebiegała jeszcze bardziej sprawnie do czterech przycisków na dźwigni wielofunkcyjnej można przypisywać dowolne funkcje obsługi maszyn pracujących w ISOBUS. Dla zwiększenia komfortu w czasie pracy do ciągnika można zamówić kamerę montowaną na dachu. Standardowym wyposażeniem wszystkich ciągników Arion 400 jest automatyczna dokumentacja zabiegów polowych przez Telematics.

Fot. Claas

1 z 11
Nowy Claas Arion 400 z kabiną Panoramic.

Nowy Claas Arion 400 z kabiną Panoramic.

2 z 11
Nowy Claas Arion 400 z normą emisji spalin StageV.

Nowy Claas Arion 400 z normą emisji spalin StageV.

3 z 11
Arion 400 z kabiną w wersji standardowej.

Arion 400 z kabiną w wersji standardowej.

4 z 11
Wnętrze kabiny Claas Arion 400.

Wnętrze kabiny Claas Arion 400.

5 z 11
Claas Arion 400 w wersji z niskim dachem.

Claas Arion 400 w wersji z niskim dachem.

6 z 11
Claas Arion 400 to wielozadaniowy ciągnik.

Claas Arion 400 to wielozadaniowy ciągnik.

7 z 11
Claas Arion 400 to wielozadaniowy ciągnik.

Claas Arion 400 to wielozadaniowy ciągnik.

8 z 11
Wnętrze kabiny Claas Arion 400 w wersji Panoramic z dużym oknem dachowym.

Wnętrze kabiny Claas Arion 400 w wersji Panoramic z dużym oknem dachowym.

9 z 11
Wnętrze kabiny Claas Arion 400 w wersji CIS+.

Wnętrze kabiny Claas Arion 400 w wersji CIS+.

10 z 11
Wnętrze kabiny Claas Arion 400 w wersji CIS+.

Wnętrze kabiny Claas Arion 400 w wersji CIS+.

11 z 11
Dźwignia wielofunkcyjna Electropilot.

Dźwignia wielofunkcyjna Electropilot.

Picture of the author
Autor Artykułu:Dawid Konieczka
Pozostałe artykuły tego autora

Masz pytanie lub temat?Napisz do autora

Ważne Tematy