Zarejestruj się i zaloguj aby przeczytać kolejne 3 artykuły.
Wszystkie przeczytasz dzięki prenumeracie lub kupując dostęp.
r e k l a m a
Trochę historii
100 lat temu z linii montażowej zjechał pierwszy ciągnika marki Fiat. Model 702 został stworzony w celu rozwiązania problemu deficytu siły roboczej w rolnictwie pod koniec I Wojny Światowej. Opracowano go z myślą o szerokiej gamie prac stacjonarnych i wymagających siły pociągowej. Posiadał 4-cylindrowy silnik, napęd na tylne koła, kierowaną oś przednią i sztywną oś tylną, co w owych czasach było ewenementem. Model 702 zerwał również z tradycyjną stylistyką i przejął podejście znane z ciągnika Fordsona z układem napędowym przenoszącym ciężar konstrukcji, co wyeliminowało konieczność zastosowania podwozia. Od ciągnika Fordsona, który był zaprojektowany do pracy na glebach lekkich i z reguły płaskich, rozległych polach Ameryki Północnej, odróżniała go większa moc i dostosowanie do trudnych warunków glebowych i często pofałdowanego terenu, z czym muszą sobie radzić rolnicy w Europie.
r e k l a m a

Po szeroko zakrojonych testach polowych, Model 702 został przedstawiony włoskim władzom 14 sierpnia 1918 r. W kolejnym roku Fiat podpisał umowy na dostawę ciągników ze spółdzielniami rolniczymi w całych Włoszech i rozpoczął produkcję 1000 maszyn.
Polecany artykuł

EIMA: Techniczne innowacje nie tylko w rolnictwie
W latach 80. ubiegłego wieku światło dzienne ujrzała seria 90. Wprowadziła ona nowy poziom komfortu operatora, oferując amortyzowaną kabinę, klimatyzację i jak na tamte czasy niespotykanie cichą kabinę o poziomie hałasu wynoszącym zaledwie 80 dBA. W serii Winner wzornictwo kabiny i rozwiązania technologiczne osiągnęły nowe wyżyny, a źródłem tej inspiracji był przemysł samochodowy. Całkowicie przeszklone drzwi i wąskie słupki kabiny zapewniały ogromną widoczność w każdym kierunku. Zawieszona na silentblokach kabina była cicha, miała klimatyzację i schowek chłodzący na napoje. Pokładowy komputer informował o zużyciu paliwa na godzinę i na hektar w czasie rzeczywistym za pomocą zastosowanego po raz pierwszy w ciągniku wskaźnika paskowego.

Ciągnik koncepcyjny Fiat Centenario i modele limitowanej serii ciągników Fiat Centenario będą prezentowane przez cały rok 2019 na stoiskach marki New Holland na głównych europejskich wystawach, począwszy od targów EIMA 2018.
Galeria zdjęć
r e k l a m a
r e k l a m a