Reklama zniknie za 11 sekund

Topagrar.plZaloguj
Jesteś w strefie Premium
Strona główna>Artykuły>Technika>Ciągniki>

FILM raport z pracy: John Deere 6140 M AutoPowr

Ciągniki John Deere serii 6M to najlepszy przykład tego, jak zmieniają się preferencje rolników. Od tego roku traktory można wyposażyć w bezstopniowy napęd AutoPowr.

Dawid Konieczka12 kwietnia 2021, 11:00
Od tego roku wszystkie czterocylindrowe modele 6M o mocy od 90 do 140 KM można wyposażyć w bezstopniowy napęd AutoPowr. Nowością są także rozszerzone funkcje wyświetlacza PDU+, który umożliwia teraz np. obsługę prowadzenia AutoTrac.
Jesienią ub.r. mieliśmy okazję pracować w polu najmocniejszym czterocylindrowym modelem 6140M z bezstopniowym napędem AutoPowr. Pod maską ciągnika pracuje czterocylindrowy silnik PowerTech PSS, o pojemności 4,5 l. Układ dolotowy wyposażony jest w dwie szeregowo połączone turbosprężarki, jedna o stałej geometrii, druga z zaworem Wastegate. Do oczyszczania spalin wykorzystywany jest filtr DPF, katalizator utleniający DOC i SCR.

PRĘDKOŚĆ OD 50 M/H
W 6M podobnie jak w 6R i starszych modelach pracuje przekładnia bezstopniowa ZF. Ciągniki 6M z takim napędem dostępne są w dwóch wersjach wyposażenia: Select+ i Premium. W drugiej wersji dźwignia do obsługi przekładni zintegrowana jest z podłokietnikiem, my pracowaliśmy prostszą wersją Select+.
AutoPowr to hydromechaniczna przekładnia z czterema zakresami. Oznacza to, że w przy prędkościach 3,5, 9,0, 18,5 i 38,0 km/h napęd przenoszony jest w pełni mechanicznie. Podczas pracy zakresy te nie są wyczuwalne. Wystarczy nastawić wymaganą prędkość i można ruszać w pole. Dźwignia sterowania pracą przekładni ma dwa położenia. Położenie „1” umożliwia pracę z prędkością do 20 km/h, najczęściej wykorzystuje się do prac polowych. Położenie „2” pozwala na jazdę z prędkością do 40 km/h. Prędkość maksymalna osiągana jest przy 1470 obr./min.



Do precyzyjnej regulacji prędkości służy obrotowe pokrętło na górze dźwigni AutoPowr. To sprawdzone i łatwe w użyciu rozwiązanie, chociaż niekontrolowanym ruchem ręki można nieświadomie zmienić nastawioną prędkość. Aktualnie nastawiona prędkość widoczna jest na wyświetlaczu PDU+. Po wybraniu kierunku jazdy dźwignią z lewej strony kierownicy ciągnik rusza, po wciśnięciu pedału gazu ciągnik przyspiesza do zadanej prędkości.
AutoPowr w 6M ma dwa tryby pracy: auto i ręczny. W trybie auto ustawia się tylko prędkość roboczą, automatyka sama dobiera obroty silnika i ustawienia przekładni, zależnie od obciążenia. W trybie ręcznym prędkość zależy tylko od obrotów silnika. Poza tym na wyświetlaczu PDU+ można ustawiać współczynnik prędkości jazdy przód/tył. Kolejna możliwość to wskazanie przewidywanego obciążenia, np. na WOM. Ustawia się także czułość, tzn. dopuszczalny spadek prędkości WOM, zanim zostaną automatycznie zmienione ustawienia przekładni. Funkcja AutoClutch pozwala regulować czułość układu rozłączającego napęd bez wciskania sprzęgła. Chodzi tutaj o bezpieczną pracę w transporcie z obciążonymi przyczepami. Ustawiając niską czułość AutoClutch, można delikatnie hamować podczas zjazdu z góry, bez obawy rozłączenia napędu na przekładni.

AUTOTRAC PONIŻEJ 23 TYS. ZŁ
Wyświetlacz PDU+ umożliwia prowadzenie równoległe, ale tylko po linii prostej. Obsługa AutoTrac na PDU+ jest dziecinnie prosta. W menu wystarczy wprowadzić szerokość roboczą maszyny, a następnie przejąć do wyznaczania prostej AB.
Aby korzystać z AutoTrac, ciągnik musi być fabrycznie przygotowany do prowadzenia, później w dowolnym czasie wystarczy tylko zamontować odbiornik. Nie trzeba wykupować aktywacji ani kupować monitora uniwersalnego, wszystko obsłuży PDU+. Niestety, nie obsługuje on ISOBUS.



PRACA W POLU
Podobało nam się to, że po uniesieniu kultywatora na uwrociu obroty automatycznie spadały do zapamiętanej prędkości. Na ciężkiej, zwięzłej ziemi, 6140M podczas pracy z kultywatorem na głębokość ok. 23 cm rozwijał prędkość maksymalnie do 11 km/h, a spalanie dochodziło wtedy do 30 l/h. Prędkość ok. 9,5 km/h była optymalna.
Kabina nie uległa zmianie w porównaniu do poprzedniej, gruntownej modyfikacji 6M z jesieni 2019 r. Wszystkie czterocylindrowe ciągniki 6M można wyposażyć w pompę tłoczkową, o maksymalnym wydatku 114 l/min i elektronicznie sterowane zawory hydrauliki zewnętrznej. W ciągniku, którym pracowaliśmy, zawory obsługiwane były mechanicznie.
Ciągnik wyposażony był w dźwignię krzyżową do obsługi ładowacza czołowego. Na dźwigni jest przycisk zmiany kierunku jazdy. Na PDU+ konfiguruje się obsługiwane funkcje przez dźwignię krzyżową, np. ładowacz i trzecia funkcja, ładowacz i TUZ, w wersji z elektozaworami ładowacz i zawory hydrauliki zewnętrznej. Cena ciągników serii 6M z napędem AutoPowr rozpoczyna się od 250 tys. zł netto.

1 z 5
Wszystkie czterocylindrowe ciągniki John Deere 6M mozna wyposażyć w bezstopniowy napęd AutoPowr.

Wszystkie czterocylindrowe ciągniki John Deere 6M mozna wyposażyć w bezstopniowy napęd AutoPowr.

2 z 5
Wyświetlacz PDU+ na prawym słupku może obsługiwać AutoTrac.

Wyświetlacz PDU+ na prawym słupku może obsługiwać AutoTrac.

3 z 5
Peawa konsola w 6140M z AutoPowr w wersji Select+.

Peawa konsola w 6140M z AutoPowr w wersji Select+.

4 z 5
Mechanicznie amortyzowana kabina.

Mechanicznie amortyzowana kabina.

5 z 5
Pod maską pracuje czterocylndrowy silnik PSS o pojemności 4,5 l.

Pod maską pracuje czterocylndrowy silnik PSS o pojemności 4,5 l.

Picture of the author
Autor Artykułu:Dawid Konieczka
Pozostałe artykuły tego autora

Masz pytanie lub temat?Napisz do autora

Ważne Tematy