Reklama zniknie za 11 sekund

r e k l a m a
PARTNER
r e k l a m a
Strona główna>Artykuły>Technika>Ciągniki>

Naprawa przedniej osi w Ursusie C-360

Obrazek

Remont tego podzespołu nie jest skomplikowany, więc z jego przeprowadzeniem nie powinno być problemów, ale trzeba zwrócić uwagę na kilka szczegółów

Paweł Twardowski25 stycznia 2017, 12:59

Zanim przystąpimy do wymiany zużytych części trzeba przygotować ciągnik. Należy zdemontować maskę i chłodnicę z filtrem powietrza oraz drążek kierowniczy. Uzyskujemy wówczas swobodny dostęp do śrub mocujących most. Kolejnym krokiem jest podniesienie na lewarku przodu ciągnika. Pamiętajmy, aby solidnie zabezpieczyć traktor przed stoczeniem się. Dlatego konieczne jest zaciągnięcie hamulca ręcznego i umieszczenie klinów pod kołami. Po odkręceniu wszystkich śrub można zdemontować kompletny przedni most. Podczas tej czynności najlepiej skorzystać z pomocy drugiej osoby.

Mając zdemontowany most kolej na wybicie sworznia przedniej osi. Główny sworzeń osi to wydatek ok. 65 zł (wszystkie ceny brutto). Wraz ze sworzniem trzeba wymienić tuleje, które kosztują 37 zł.

Maksymalny, dopuszczalny luz między sworzniem a tulejką wynosi 0,5 mm. Po zamontowaniu nowych części nie można zapomnieć o zablokowaniu sworznia w osi i jego nasmarowaniu. Trzeba także sprawdzić luz wzdłużny osi we wsporniku, który nie powinien przekraczać 0,6 mm. Jeśli wartość ta jest większa, konieczne jest zastosowanie podkładek dystansowych, które kosztują 1–2 zł.

W przypadku sworzni zwrotnicy do wymiany elementów należy przystąpić kiedy luz pomiędzy współpracującymi częściami przekracza 0,4 mm. Komplet części na jedną stronę to wydatek ok. 150 zł. W zestawie jest: sworzeń, 2 tuleje, pierścień oporowy i uszczelniający oraz łożysko. Pamiętajmy, że po wciśnięciu tulejek konieczne jest ich dokładne obrobienie pod wymiar sworznia. Dlatego niezbędny jest użycie rozwiertaka. Takie nastawne narzędzie kosztuje ok. 100 zł.

Naprawiając przedni most koniecznie trzeba przyjrzeć się kondycji przegubów kulowych. Jeśli ich stan budzi wątpliwości lepiej od razu wymienić je na nowe. Takie elementy z logo marki Waryński kosztują 35 zł i mają możliwość regulacji docisku sworznia. Pamiętajmy, że po wymianie trzeba ustawić zbieżności. Dla Ursusa C-330 i C-360 wartość ta wynosi 7 mm z tolerancją 4 mm.

Adresy sklepów, gdzie można nabyć oryginalne części znajdą Państwo na stronie www.jacekmocny.pl w zakładce "gdzie kupić".

Naprawa przedniej osi w 4 krokach:

Zanim przystąpimy do naprawy przedniego mostu trzeba zabezpieczyć ciągnik przed stoczeniem. Konieczny jest także demontaż maski oraz chłodnicy i filtra powietrza.

Tak zużyta tulejka nie wróży nic dobrego, bo dopuszczalny luz między sworzniem a tulejką wynosi 0,5 mm. Jeśli będziemy zwlekać z naprawą uszkodzeniu może ulec wspornik! To szczególnie istotne jeśli traktor pracuje z ładowaczem czołowym.

Podczas montażu nowych tulejek należy zwrócić uwagę, by kanał doprowadzający smar był ulokowany na wprost smarownika. W przeciwnym razie smarowanie nie przyniesie efektów i wkrótce trzeba będzie ponowić naprawę.

Po naprawie trzeba unieruchomić sworzeń w osi. W przeciwnym razie zużywać się będzie oś a nie tulejki!



Picture of the author
Autor Artykułu:Paweł Twardowski
Pozostałe artykuły tego autora

Masz pytanie lub temat?Napisz do autora

Ważne Tematy

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)