NBOR: Jak często psuje się traktor?

Odpowiedź na to pytanie otrzymaliśmy od ponad 600 rolników, którzy w drugiej edycji oceny ciągników w ramach Niezależnego Badania Opinii Rolników uważnie przyjrzeli się swoim traktorom.
Na największą niezawodność silnika (rys. 1. układ zasilania) wskazują rolnicy, którzy wzięli udział w badaniu NBOR w przypadku ciągników Massey Ferguson. Sprzęt tej marki uzyskał łączną ocenę 4,40. Tuż za nim uplasowali się reprezentanci marki John Deere i Fendt (po 4,38) oraz New Holland (4,34).Zdaniem rolników zdecydowanie najmniej awaryjny układ elektryczny mają ciągniki marki John Deere (rys. 1. układ elektryczny). Słabo w tej kategorii wypadły ciągniki Zetor i Ursus. Warto podkreślić, że w pięciostopniowej skali średnia ocena niezawodności elektryki we wszystkich ponad 600 ocenianych ciągniakach to zaledwie 3,47.
RYS. 1. OCENA NIEZAWODNOŚCI UKŁADÓW
Największą niezawodność silnika, układu elektrycznego i przekładni rolnicy docenili w ciągnikach Fendt, John Deere i Massey Ferguson.
Przyjrzyjmy się jeszcze działaniu przekładni (rys. 1. skrzynia przekładniowa). Tu przoduje marka Fendt z wynikiem 4,63. Rolnicy są zadowoleni z małej awaryjności skrzyni biegów także ciągników marki John Deere (4,43) i Massey Ferguson (4,40). I tym razem ranking zamykają Zetory (3,68) i Ursusy (3,53).
KTÓRY PALI NAJMNIEJ?
Spalanie to jedno z ważniejszych kryteriów oceny ciągników (rys. 2.). Dobrze punktują tu ciągniki Fendt i Massey Ferguson, New Holland, a także Ursus i Case IH. Wymienione marki uzyskały podobne wskaźniki spalania w pracach polowych i w transporcie. Za dość „łasą” na ON zarówno podczas pracy w polu (tylko 3,76), jak i transporcie (zaledwie 3,53) rolnicy uznają markę John Deere. Podobne zdanie mają użytkownicy Zetorów. W tym przypadku zużycie paliwa w czasie prac polowych oceniono na 3,68, a w transporcie 3,41.
RYS. 2. OCENA ZUŻYCIA PALIWA W PRACACH POLOWYCH I TRANSPORCIE
W rankingu spalania najkorzystniej wypadły oceny ciągników Fendt i Massey Ferguson. Rolnicy w swoich ciągnikach lepiej oceniają spalanie w pracach polowych niż w transporcie.
Zaskakujące, że wszystkie z prezentowanych marek uzyskały lepsze oceny za zużycie paliwa podczas wykonywania prac polowych aniżeli w transporcie.
JAK Z CENAMI?
W ostatecznym podjęciu decyzji o zakupie danego modelu ciągnika pod uwagę brana jest też cena części wymiennych czy utrzymanie wartości (rys. 3.). Zdaniem rolników części wymiennych do Ursusów są najtańsze spośród ocenianych marek, co przekłada się na bardzo dobrą wartość wskaźnika 4,30. Dobrze w tej kategorii ocenione zostały jeszcze Zetory (3,86), a pozostałe marki postrzegane są jako drogie przy zakupie części na wymianę.
RYS. 3. OCENA CEN CZĘŚCI WYMIENNYCH I UTRZYMANIA WARTOŚCI
Zdaniem rolników Ursus i Zetor mają najkorzystniejsze ceny części. Najmniejszą utratą wartości mogą się poszczycić ciągniki Fendt i John Deere.
Zdecydowanie inaczej wygląda klasyfikacja pod względem utrzymania wartości. Tu zdecydowanymi liderami są ciągniki marki Fendt (4,25) i John Deere (4,23), co oznacza, że łatwo je odsprzedać, bo utrata wartości w czasie jest najmniejsza. Co ciekawe, zestawienie zamykają marki Deutz-Fahr i Case IH.
UNIWERSALNY I ZWROTNY
Ważnym ze względu na funkcjonalność, ale także bezpieczeństwo pracy ciągników rolniczych, jest ich zwrotność (rys. 4.). Według użytkowników za najbardziej zwrotne uchodzą w jednakowym stopniu ciągniki marki John Deere i Deutz-Fahr. Powyżej średniej sklasyfikowane zostały także ciągniki Case i New Holland. Natomiast najmniej zadowoleni z tego parametru są właściciele Zetorów i Ursusów.
RYS. 4. OCENA ZWROTNOŚCI I UNIWERSALNOŚCI ZASTOSOWANIA
Według użytkowników za najbardziej zwrotne uchodzą w jednakowym stopniu ciągniki marki John Deere i Deutz-Fahr. W opinii rolników najbardziej uniwersalne okazują się ciągniki New Holland i Case IH.
Większość ciągników rolniczych to pojazdy uniwersalne, które można agregatować z wieloma maszynami. W II edycji projektu NBOR ten parametr jakości ciągników rolniczych został uwzględniony po raz pierwszy. Jest to efekt Państwa interesujących uwag do I edycji z roku 2017. Okazuje się, że wszystkie marki w tej kategorii mają średni wskaźnik powyżej 4,00, co zdarza się bardzo rzadko (rys. 4.).
PROJEKT NBOR
Zamieszczone wykresy i analizy to tylko część informacji, wynikających z każdej ankiety NBOR – projektu opracowanego i realizowanego przez Instytut Inżynierii Biosystemów UP w Poznaniu.
Przypomnijmy, że podczas II edycji oceny jakości ciągników rolniczych ich użytkownicy oceniali aż 51 kryteriów szczegółowych pogrupowanych w 4 kryteria główne o różnym wskaźniku ważności: funkcjonalność (42%), awaryjność (39%), ergonomia i BHP(13%) oraz estetyka (6%).
Uwzględniając wszystkie kryteria to najlepszym wskaźnikiem jakości spośród 8 ocenianych marek charakteryzują się ciągniki John Deere (lata produkcji 1989-2017), następnie Massey Ferguson (1981-2015), Fendt (1973-2014), New Holland (19982017), Case IH (1991-2017), Deutz Fahr (1989-2017), Zetor (1985-2017) i Ursus produkowany w latach 19722017.
Druga edycja rankingu ciągników zdaniem rolników, którego wyniki opublikowaliśmy we wrześniowym numerze „top agrar Polska”, wskazuje, że zwycięstwo nawet w kilku kategoriach (awaryjność, spalanie, niskie ceny zakupu, dostępność części wymiennych) nie gwarantuje końcowego sukcesu. Dlatego też Ursusy i Zetory, choć bardzo popularne w Polsce, nie zajmują pierwszych miejsc.
OCEŃ SWÓJ SPRZĘT
Wkrótce III edycja oceny ciągników rolniczych, do której zapraszamy wszystkich chcących podzielić się swoimi spostrzeżeniami z ich eksploatacji. Poza tym na www.nbor.pl można ocenić kombajn, kosiarkę i ładowarkę.
DR HAB. KAROL DURCZAK
Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu