Weź udział w konkursie i wygraj odpicowanego Ursusa!  
   

Your browser version is not supported. Download the latest browers, or use other.

Zamknij

r e k l a m a

Partner portalu

Przegląd ciągników używanych marki Valtra

10.08.2019

Drukuj

Przegląd ciągników używanych marki Valtra

Pozostało 60% artykułu.
Więcej przeczytasz dzięki prenumeracie lub kupując dostęp.

Masz już prenumeratę lub dostęp?

Możesz już teraz kupić dostęp do wszystkich treści lub do wybranego artykułu

Kup dostęp Kup ten artykuł za 3,69 zł Kup ten artykuł za 0 złpo wyrażeniu zgód

r e k l a m a

Ciągniki Valtra serii T mają szerokie grono wiernych zwolenników. Trwała konstrukcja i ciekawe wyposażenie, które nie jest oferowane przez innych producentów sprawia, że fińskie traktory są poszukiwane na rynku wtórnym. Dodatkowym atutem jest fakt, że Valtra jest zarówno producentem silników, jak również innych podzespołów ciągnika, co ułatwia dostęp i zakup części zamiennych. Choć może Valtra nie jest liderem w sprzedaży nowych ciągników, to na rynku wtórnym sporo jest ofert fińskich traktorów, które są chętnie kupowane.


Historia modelu

Jak zwykle zaczynamy od historii modelu. Pierwowzorem dla modeli T są ciągniki Valtra Valmet serii 8000. Traktory te miały charakterystyczną kanciastą maskę i zbiornik paliwa w obudowie przekładni, co jest cechą wspólną dla pierwszych dwóch odsłon modelu T.
W 2002 roku premierę mają pierwsze traktory serii T. Zmiany w porównaniu z pierwowzorem widać na pierwszy rzut oka. Przeprojektowano maskę silnika oraz kabinę. Pokrycie silnika wykonano z tworzywa, a rozkładane boczne osłony pozwalają na szybki dostęp do najważniejszych punktów obsługowych jednostki napędowej.

r e k l a m a


Silniki Sisu

Pod maską znajdziemy trwałe i solidne silniki Sisu o 6 cylindrach. Zakres oferowanej mocy wynosił od 125 do 210 KM. Moc generowana była z jednostek o pojemności 6,6 lub 7,4 litra. Oczywiście, silniki o większej pojemności dostępne były w największych reprezentantach serii. Układ zasilania wyposażony był w rozdzielaczowe pompy wtryskowe, których ewentualna naprawa nie uszczupli zbytnio naszego portfela, a pod maską nie ma żadnych układów oczyszczających spaliny, co dla wielu rolników poszukujących traktorów na rynku wtórnym jest atutem.

Polecany artykuł

CEMOS – rolnicy kontra sztuczna inteligencja

Pierwsze Valtry T oferowane były w trzech wariantach wyposażenia – Classic, HiTech oraz LS. Najprostszą wersją były traktory Classic. Przekładnia obsługiwana mechanicznie oferowała 36 przełożeń do przodu i do tyłu. Kierunek jazdy zmieniało się za pomocą mechanicznego rewersu, którego dźwignia, podobnie jak elementy sterujące przekładnią główną oraz reduktorem, ulokowana jest z prawej strony fotela traktorzysty. Gniazda hydrauliczne również sterowane są mechanicznie.
Bardziej zaawansowana wersja – Hitech oferowała elektrohydrauliczną zmianę kierunku jazdy. Hamulec ręczny obsługuje się dźwignią rewersu. Traktorzysta ma do wyboru 3 biegi zmieniane pod obciążeniem. Co warte podkreślenia, wszystkie modele serii T, zarówno te pierwsze, jak i następne generacje są standardowo wyposażane w biegi pełzające.

Z kolei wersja LS była dodatkowo wyposażona w elektronicznie obsługiwaną hydraulikę zewnętrzną. Ciągniki w najbogatszej wersji LS łatwo rozpoznać po charakterystycznej prawej konsoli, potocznie nazywanej mikserem. Za pomocą pokręteł regulowało się czas otwarcia zaworów oraz wydatek oleju.
Układ hydrauliczny największych modeli zasilany jest pompą zębatą o wydatku 90 l/min. Podnośnik w całej serii może unieść niemal 8 ton i sterowany jest elektronicznie. Pierwsze modele T oferowały dwie prędkości WOM – 540 i 1000 obr./min. W opcji był WOM zależny.


Układ jazdy tyłem

Wspominałem, że ciągniki Valtra oferowały ciekawe rozwiązania. Jednym z nich jest układ do jazdy tyłem o nazwie TwinTrac. Choć większość dostępnych ciągników na rynku wtórnym nie ma takiego wyposażenia, w każdym ciągniku można później dołożyć układ do jazdy tyłem. Z tego powodu traktory te chętnie kupują gospodarstwa, w których zbiera się kukurydzę na sieczkę sieczkarniami ciągnikowymi zawieszanymi na tylnym TUZ. Traktory te chętnie wykorzystywane są także do prac leśnych.
W pierwszych modelach T znajdziemy także amortyzowaną przednią oś. Jednak ciągniki są tak skonstruowane, że bez trudu można samodzielnie dołożyć taką opcję, nawet w modelach ze sztywną osią.

Na rynku łatwo znajdziemy ciągniki na części, z których można zdemontować pneumatyczny układ amortyzacji i samodzielnie zamontować go w ciągniku. Wszystkie punkty mocowania są fabrycznie przygotowane, więc sprawny majsterkowicz z pewnością poradzi sobie z takim wyzwaniem.

W 2007 roku na rynek trafia kolejna odsłona serii T. Traktory te zyskują nieco inną stylizację. Choć kształt maski jest identyczny, tylne błotniki są czarne i mają charakterystyczną obwódkę w kolorze maski. Zmieniono także tylne lampy, które we wcześniejszych modelach były podwójne. Kabina jest niemal identyczna, choć zmieniło się jej wyposażenie.



Widziałeś już nasze video "Ile trzeba wydać na panele fotowoltaiczne i kiedy może się to opłacać rolnikowi? – Krzysztof Dziaduszyński, doradca ZE PAK ds. OZE"?

Czytaj artykuły w naszej aplikacji!

Aplikacja TAP jest już dostępna

Galeria zdjęć

Premiera pierwszych modeli serii T przypada na rok 2002. Ciągniki miały szeroki zakres mocy, od 125 do 210 KM.
Druga generacja serii T, podobnie jak pierwsza oferowana była w 3 wariantach wyposażenia – Classic, HiTech oraz LS.
W serii ciągników T2 znajdziemy modele Direct, które oferowały bezstopniową przekładnię CVT.
W 2011 roku premierę ma kolejna odsłona popularnych ciągników. Inżynierowie przeprojektowali m.in. maskę.
Pod maską ciągników Valtra serii T pracują znane z niezawodności jednostki napędowe fińskiego producenta Sisu.
W zależności od modelu pojemność skokowa silnika wynosiła 6,6 lub 7,4 litra.
Hamulec postojowy w Valtrze obsługuje się dźwignią rewersu. Po zaciągnięciu hamulca obroty silnika są redukowane.
Przymierzając się do zakupu traktora z drugiej ręki, warto ocenić kondycję mocowania przedniego mostu.
Modele T miały pokaźny udźwig TUZ – 7,7–8,1 tony.
Charakterystyczną cechą, zwłaszcza pierwszych modeli serii T, jest zbiornik paliwa ulokowany w obudowie skrzyni przekładniowej.
Pierwsze model serii T można było wyposażyć w elektroniczne sterowanie hydrauliki zewnętrznej, dzięki czemu można regulować czas oraz przepływ oleju.
Protoplastą serii T były ciągnik Valmet Valtra serii 8000. To solidne i sprawdzone konstrukcje, których najlepsze cechy odziedziczyły późniejsze modele.

r e k l a m a

r e k l a m a

więcej artykułów z tej kategorii

Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody