StoryEditor

Rex4 Electra – hybrydowy ciągnik Landini

Elektryczny napęd na przednie koła współgrający z półautomatyczną skrzynią biegów, a także układ odzyskiwania energii i elektronicznie sterowane półaktywne zawieszenie to najistotniejsze wyróżniki hybrydowego traktora opracowanego przez konstruktorów marki Landini.
12.01.2021., 21:01h

W ramach tego oryginalnego projektu koncern Argo Tractor, do którego należy marka Landini opracował zarówno część mechaniczną, jak i komponenty elektryczne. Specjalistyczny ciągnik Rex4 Electra jest wyposażony w silnik Diesla o mocy 110 KM, skrzynię biegów Reverse Power Shuttle z trzema półbiegami. Półautomatyczna skrzynia biegów umożliwia wybór prędkości za pomocą joysticka i tu zasadniczo kończą się podobieństwa do innych ciągników.

Na nowe funkcje ciągnika Landini Rex składają się w pełni elektryczny napęd na przednie koła z amortyzowaną osią, dwa niezależne silniki elektryczne i związane z nimi czujniki, elektroniczne elementy sterujące, generator i akumulator służący do odzyskiwania energii podczas hamowania i zwalniania. Cały system jest sterowany przez PMS (Power Management System), który nadzoruje pracę wszystkich urządzeń, w tym akumulatora oraz steruje silnikiem i generatorem za pośrednictwem odpowiednich falowników. To nowoczesne podejście umożliwiło stworzenie ciągnika hybrydowego, w którym silnik wysokoprężny napędza przednie silniki elektryczne poprzez generator i akumulator oraz stale przekazuje napęd na tylną oś przez mechaniczną przekładnię.

W efekcie inżynierowie opracowali równoległą hybrydę z systemem niezależną od mechanicznego przełożenia tylnej osi pracą przednich kół ciągnika. Jak zapewnia producent, to połączenie ulepszeń technologicznych gwarantuje 10% oszczędności paliwa, 15% szerszy kąt skrętu i większą stabilność w trybie transportowym, w pełni integrując się z obecnym elektrycznym układem kierowniczym.

W celu zwiększenia komfortu w nowej konstrukcji zdecydowano się na elektronicznie sterowane zawieszenie kabiny dzięki półaktywnemu systemowi podobnemu do tego, który jest już dostępny w najbardziej zaawansowanych ciągnikach. Kabina z czteropunktowym zawieszeniem wyposażona jest w dwa pasywne przednie zawieszenia, a dwa amortyzatory hydrauliczne z funkcją tłumienia drgań, sterowane sygnałem elektrycznym, redukują drgania z tyłu. Jednostka sterująca wykrywa ruch ciągnika i nierówności podłoża i reguluje tłumienie w czasie rzeczywistym i w sposób ciągły. Firma szacuje, że dzięki temu na kierowcę przenosi się o 15% mniej wibracji.

Jan Beba
Autor Artykułu:Jan Bebaredaktor „top agrar Polska”, specjalista w zakresie techniki rolniczej.
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
20. kwiecień 2024 16:06