Reklama zniknie za 11 sekund

Jesteś w strefie Premium
Strona główna>Artykuły>Technika>Ciągniki>

Test ciągników 100 KM: Belarus 922.4

Belarus 922.4 to w pełni mechaniczny ciągnik. Punkty zdobywa za niską cenę.

Dawid Konieczka29 maja 2018, 15:00
Kabina/ergonomia: sześć słupków, nieco przestarzała, ciemne materiały, dość wąska (1,42 × 1,11 m). Nie najlepsze wykonanie – niestaranne spawy. Twarde plastiki, ale wygodne wejście z szerokimi stopniami. Fotel mechaniczny, bez podłokietników, brak fotela dla pasażera. Duży szyberdach, niestety – nieszczelny. Widoczność przeciętna. Dużo mechanicznych dźwigni blisko siebie, z wyraźnymi oznaczeniami. Głośny – od 84 do 89 db(A).

Silnik: moc na WOM 67 kW/91 KM. Pomiar został przerwany, nastąpił poślizg sprzęgła WOM. Mechaniczna dźwignia gazu ręcznego obok kolumny kierowniczej nie utrzymuje zadanych obrotów. Po ustawieniu obrotów na gazie ręcznym ciężko pracuje pedał gazu. Silnik dobrze reaguje na gaz. Na obrotach postojowych słuchać stuki w przekładni.

Przekładnia: mechaniczna – 2 grupy, 4 biegi i reduktor. Bieg wsteczny na głównej dźwigni, brak dźwigni rewersu (oznaczenie R leży między biegiem 1. i 2.). Nielogiczne rozmieszczenie biegów (1., 2., 4. na dole, R i 3. do góry). Wszystkie włączają się dość opornie (ciągnik prawie nowy, niedotarty) – nawet z przegazowaniem i dwukrotnym wciśnięciem sprzęgła. Niepoprawne stopniowanie: biegi 2. i 3. bardzo blisko siebie (18 i 20 km/h), powstaje duża luka między 3. i 4. biegiem (40 km/h). Reduktor (20%) synchronizowany. Osiem przełożeń do prac polowych jest wystarczające. Sprzęgło działało mało precyzyjnie.

Podnośnik: mechaniczny, dźwignia podnoszenia działa od połowy swojego zakresu, brak zewnętrznej obsługi. Dźwignie pracują dość ciężko i są bardzo blisko siebie. Długość obu wieszaków można zmieniać korbą – dobre rozwiązanie. Najlepszy udźwig 5,7 t, dobry uchwyt łącznika.

Hydraulika: dwie dwukierunkowe sekcje z tyłu i jedna z przodu, niedokładne oznaczenia. Niska wydajność oleju (50 l/min na pełnym gazie, średnio w teście 63 l/min).

WOM: odstaje od innych ciągników. Dwa przełożenia 540/1000 obr./min, zmiana na zewnątrz kluczem 17. Z lewej strony fotela dźwignia do aktywacji WOM. Aby włączyć WOM trzeba na prawej konsoli przestawić przełącznik w pozycję 1, a następnie przytrzymać sąsiedni przycisk. Obroty zależne od drogi w standardzie.




Przedni napęd/blokada: układ mechanicznego włączania przedniego napędu ma funkcje automatyki (tylko do jazdy w przód): przednie koła mają wolny bieg. Trudno wyłączyć napęd mechaniczną dźwignią, nie ma kontrolki informującej o aktywnym napędzie. Blokada mostów włączana elektrycznie: wyłącza b. lekkie wciśnięcie pedału hamulca lub gdy kąt skrętu kół przekracza 13 stopni. 



Komfort pracy: utrudnione kierowanie na obrotach postojowych. Przy 40 km/h ciągnik podskakuje, poniżej 35 km/h  większy komfort jazdy. Hamulce reagują z opóźnieniem, przy ostrym hamowaniu ściąga traktor na bok. W Polsce najpopularniejsze  są modele 952.2 i 952.4.

Plusy:
+ duży udźwig
+ niska cena
+ wygodne wsiadanie

Minusy:
– przestarzałe wyposażenie
– wykonanie
– poziom hałasu

dk


Picture of the author
Autor Artykułu:Dawid Konieczka
Pozostałe artykuły tego autora

Masz pytanie lub temat?Napisz do autora

Ważne Tematy

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)