Reklama zniknie za 11 sekund

r e k l a m a
PARTNER
r e k l a m a

#toptraktory – Steyr

Obrazek

Największy austriacki producent traktorów wystartował tuż po drugiej wojnie światowej. W dwadzieścia lat wyprodukował ponad 45 tys. sztuk.

Jan Beba18 grudnia 2017, 19:00
Powojenne braki w zaopatrzeniu rolnictwa i gospodarki sprawiły, że pojawił się pomysł wyprodukowania silnika, który mógłby być wykorzystywany zarówno w traktorach, jak i samochodach ciężarowych. Na rynku w 1947 roku pojawił się model Steyr 180 i ugruntował produkcję ciągników, która trwała przez kolejne lata. Steyr 180 miał chłodzony wodą 26-konny dwucylindrowy silnik rzędowy wysokoprężny. W czasie jego produkcji czyli w latach 1947-1950 fabrykę opuściło ponad 25 tysięcy egzemplarzy. W 1949 roku na rynek wszedł legendarny Steyr 80 - ciągnik z jednym cylindrem dla małych gospodarstw, z mocą 13 KM. Do roku 1964 wyprodukowano 45 068 sztuk.

W 1952 roku ruszyła produkcja mocniejszych ciągników w postaci modelu Type 280. Wyposażono go w czterocylindrowy silnik serii 13 z mocą 60 KM przy 1650 obr./min oraz skrzynię ZF z biegami 5/1. Dziesięć lat później ruszyła produkcja modelu Steyr 288 z mocą 45 KM. W 1964 roku Steyr wprowadził model 190 wraz z wersją o wąskim rozstawie kół – 190s, która to pojawiła się w roku 1965. Zastosowanie wtrysku bezpośredniego wraz z udoskonalonym spalaniem oraz łatwą obsługą zaowocowało czerwono-białą serią Steyr, zaprezentowaną na Targach w roku 1967. Serie Plus zapoczątkowały trzy modele: 30 (32 KM), 40 (40 KM) oraz 50 (52 KM) z zupełnym nowym, zatwierdzonym systemem ochrony kierowcy. W roku 1972 w Hanowerze odbywała się wystawa DLG, na której Steyr zaprezentował prototyp pierwszego ciągnika 760 ze skrzynią Powershift. Z początkiem lat 80 na rynku pojawił się kolejny spektakularny produkt - Steyr 8300. Ciągnik ten zaprojektowano jako nowy zmechanizowany system dla większych gospodarstw oraz do prac budowlanych. Miał on moc 280 KM.


Z nadejściem lat 90. XX wieku Steyr zaprezentował ciągniki serii 900. Zostały one wyposażone w trzycylindrowe silniki MWM i charakteryzowały się dużą mocą WOM-u, komfortem pracy kierowcy oraz wydajną pracą na pochyłych terenach. Rok później rozpoczęła  się produkcja seryjna nowych dużych ciągników z serii 9000 z czterocylindrowymi silnikami. W 1996 roku Steyr zostaje przejęty przez Case Corporation, jednego ze światowych liderów wśród producentów ciągników.

Z początkiem nowego tysiąclecia Steyr zaprezentował pierwsze ciągniki z automatyczną przekładnią bezstopniową (CVT). W tych ciągnikach zarówno silnik, jak i skrzynia biegów, w zależności od obciążenia, regulowane były automatycznie za pomocą systemu S-tronic i łatwo kontrolowane dzięki Multicontrollerowi lub pedałem gazu (tryb równoległy). W 2003 Steyr wprowadził serię Profi z nowoczesnymi 4- i 6-cylindrowymi silnikami z wtryskiem common rail oraz intercoolerem o mocy od 100 do 136 KM. W 2014 roku Steyr wprowadził drugą generację serii Kompakt Ecotech. pju
Fot. firmowe


1 z 5
Steyr 84 z roku 1956

Steyr 84 z roku 1956

2 z 5
Steyr 8110 z roku 1978

Steyr 8110 z roku 1978

3 z 5
Steyr 9000 z roku 1993

Steyr 9000 z roku 1993

4 z 5
Steyr Profi z roku 2003

Steyr Profi z roku 2003

5 z 5
Steyr Kompakt Ecotech z roku 2014

Steyr Kompakt Ecotech z roku 2014

Picture of the author
Autor Artykułu:Jan Beba
Pozostałe artykuły tego autora

Masz pytanie lub temat?Napisz do autora

Ważne Tematy

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)