StoryEditor

#toptraktory – Valtra

Dziś firma należy do koncernu AGCO, a w przeszłości związana była z marką Volvo. Z mroźnej Skandynawii na nasz rynek co rok trafia kilkaset ciągników Valtra.
12.12.2017., 19:12h
Początek marki Valtra jest związana z czterema markami Valmet, Bolinder, Munktell oraz Volvo. W 1950 roku połączona już firma Bolinder-Munktell zjednoczyła się z marką Volvo. Pomimo tego, że firmy były połączone ciągniki tej pierwszej cieszyły się większym powodzeniem. Znaczny wpływ na sukces firmy miały silne sześciocylindrowe silniki wysokoprężne z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Do najbardziej ulubionych serii traktorów produkowanych przez szwedzką firmę Bolinder-Munktell/Volvo należał model Volvo T 350 Boxer. Był to ciągnik produkowany w latach 1958-1967 wyposażony w silnik o pojemności 3,8 l. generującego moc 56 KM. W latach 50 początek swój miała również firma Valmet pochodząca z Finlandii. Pierwsze ciągniki opuściły fabrykę Tourula w 1951 roku.

Użytkownicy ciągle żądali większej mocy, więc szybko stało się jasne, że rolnicy potrzebują średnio ciężkiego ciągnika z silnikiem Diesla. W 1956 roku z taśmy zjechał Valmet 33. Był on wyposażony w silnik wysokoprężny o mocy 37 KM. W 1958 roku Valmet rozpoczął eksport sprzętu zarówno na zachód jak i wschód m.in. na rynek brazylijski i chiński. 

W 1979 roku BM Volvo oraz Valmet utworzyły wspólne przedsięwzięcie zorientowane na produkcję ciągników markowanych „Volvo BM Valmet”. Z czasem nazwa została skrócona do „Valmet”, kiedy to Volvo sprzedało swoje udziały firmie Valmet. W maju 1982 roku Valmet przedstawił czerwone modele 04 o mocy od 49 do 67 KM. Miesiąc później wprowadzono zupełnie nową 05 linię od 65 do 95 KM. Nowa linia łączyła trwałość i wysoką jakość ciągników Volvo BM z bardziej zaawansowanymi, nowoczesnymi właściwościami ciągników Valmet. Produkcja nowej linii rozpoczęła się w Brazylii w połowie lat osiemdziesiątych i trwa do dziś. Całkowicie nowa gama modeli została wprowadzona w 1985 roku w zakresie od 53 do 163 KM.

W 2001 roku spółka Partek nabyła markę Valmet po czym nazwa została zmieniona najpierw na Valtra-Valmet, a później zaczęto używać skróconej nazwy Valtra. W kolejnym roku grupa Partek została przejęta Krone Corporation, a marka Valtra została wystawiona na sprzedaż. Zainteresowana transakcją okazała się grupa AGCO. W 2001 roku początek swój miała seria ciągników S wprowadzając modele o mocy ponad 200 KM, a w 2004 roku grupa AGCO w pełni przejęła markę Valtra.  W 2005 roku została uruchomiona seria N, która była jedyną która z 4,9 litrowego silnika zdolna była do osiągnięcia 160 KM. W 2011 Valtra wprowadziła limitowany model ciągnika T133 zasilanego biogazem. 

Przystąpienie do AGCO pozwoliło firmie Valtra stać się pełnoprawnym liniowcem w Brazylii, oferując nie tylko ciągniki, ale także kombajny, ładowarki czołowe, siewniki, opryskiwacze i kombajny do trzciny cukrowej.
pju
Fot. firmowe
Jan Beba
Autor Artykułu:Jan Bebaredaktor „top agrar Polska”, specjalista w zakresie techniki rolniczej.
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
19. kwiecień 2024 16:21