Polityka gospodarcza i polexit – czy rolnicy mają się czego obawiać?

Czy polski rolnik powinien obawiać się polexitu i jakie konsekwencje dla branży rolnej niesie obecna polityka gospodarcza – na te pytania odpowiadają w obszernym raporcie „Zagrożenia dla rozwoju Polski wynikające z prowadzonej polityki gospodarczej” przygotowanym na zlecenie Fundacji Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej dr Maciej H. Grabowski, dr Jarosław Neneman, prof. dr hab. Witold M. Orłowski oraz prof. dr hab. Walenty Poczta.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie zmiany muszą nastąpić w polityce gospodarczej?
- jak może wpłynąć polexit na polskie rolnictwo?
- ile środków otrzymali rolnicy z dotacji z budżetu państwa, a ile z UE?


Efekty polexitu odczułby sektor rolno-żywnościowy Polski
W szczególności, polexit oznaczałby:
- zagrożenie bezpieczeństwa żywnościowego kraju;
- zmniejszenie budżetu rolnego obejmującego wydatki na rolnictwo i jego otoczenie;
- zmniejszenie dochodów rolników;
- pozbawienie obszarów wiejskich znacznych środków rozwojowych;
- zmniejszenie nakładów inwestycyjnych realizowanych w rolnictwie polskim;
- zahamowanie przemian strukturalnych;
- ograniczenie popytu zewnętrznego i krajowego;
- ograniczenie napływu nowych BIZ do sektora żywnościowego.

Wpływ środków UE na rozmiar nakładów inwestycyjnych w rolnictwie polskim
Jakie są dwie możliwe ścieżki polexitu?

Postrzeganie przez Polaków korzyści i kosztów członkostwa w Unii (procent wskazań*, 2019
Jakie byłyby konsekwencje ekonomiczne polexitu w ocenie autorów raportu?
- Polska utraciłaby dostęp do funduszy budżetowych UE z tyt. Polityki Spójności i komponentu strukturalnego Wspólnej Polityki Rolnej (w latach 2004-2021 fundusze te przynosiły Polsce średniorocznie 9 mld euro, czyli odpowiednika 2,3% PKB).
- Polska utraciłaby pochodzące z budżetu UE środki na dopłaty bezpośrednie i interwencje rynkowe realizowane w ramach Wspólnej Polityki Rolnej (sięgające w latach 2004-2021 średniorocznie 2,5 mld euro, czyli odpowiednika 0,6% PKB).
- Zwiększone wydatki publiczne, w celu częściowego utrzymania wydatków na inwestycje publiczne i na politykę rolną, stworzyłyby dodatkowe problemy dla finansów publicznych Polski.

Polski handel zagraniczny produktami rolno–spożywczymi w latach 2003–2020 (mld euro)
„Można uznać rolnictwo UE za rolnictwo sukcesu”

Udział produktów rolno–spożywczych w polskim handlu zagranicznym ogółem w latach 2003–2020 (%)
66,3 mld euro otrzymał sektor rolno-żywnościowy
– Rezygnacja z członkostwa Polski w UE oznaczałaby utratę tych środków. Transfery finansowe z tytułu WPR mają zasadnicze i bezpośrednie znaczenie dla kształtowania poziomu środków przewidzianych na rolnictwo w budżecie kraju, na poziom dochodów rolników i na możliwości rozwojowe rolnictwa (gospodarstw rolnych).
– Środki otrzymane przez Polskę z tytułu płatności WPR stanowią zasadniczą część budżetu przeznaczonego na rolnictwo w budżecie kraju. Ich udział (bez wydatków na KRUS) w ostatnich dziesięciu latach kształtował się od 41,7% w roku 2017 do ponad 50% w latach 2015 i 2016. Oznacza to, że bez środków UE budżet rolny obejmujący wydatki na rolnictwo, ale także na jego otoczenie (np. wydatki na inspektoraty i inspekcję weterynaryjną, ochrony roślin, naukę, postęp biologiczny itp.) byłby o połowę lub prawie połowę mniejszy.

230 mld zł otrzymali polscy rolnicy z puli unijnej
– W sumie te dwie pozycje stanowiły średnio w okresie po akcesji bez mała połowę dochodów rolników (48,9%). Do podobnych konkluzji prowadzi rachunek przeprowadzony w cenach bieżących. Kwota zrealizowanych płatności bezpośrednich w ramach kampanii 2004-2021 (do dnia 31.01.2022 r.) wyniosła w sumie prawie 220 mld zł.

Eksport produktów rolno–spożywczych z Polski według partnerów handlowych w latach 2003–2020 (mld euro)
W tym samym okresie rolnicy uzyskali dochód wynoszący 601 mld zł.
– Oznacza to, że tylko wsparcie z tytułu dopłat obszarowych odpowiada za prawie 37% dochodów rolników. Jednak w tym samym okresie rolnicy otrzymywali również płatności z II filara WPR (z PROW). Można szacować, że środki z PROW wyniosły około 140-150 mld zł, z czego do gospodarstw rolnych zostało skierowane około 70% tej kwoty. Zatem do kwoty dopłat wynoszącej 220 mld zł można dodać kolejne około 100 mld zł. Łącznie gospodarstwa rolne w okresie poakcesyjnym zostały wsparte środkami w wysokości około 320 mld zł (w cenach bieżących). Rachunek w cenach bieżących wskazuje nawet wyższy udział środków WPR w dochodach rolników (na poziomie przekraczającym 50%). Podkreślić też trzeba, że pozostałe środki PROW posłużyły wsparciu rozwoju przetwórstwa rolnego i rozwoju obszarów wiejskich, co także wpływało na sytuację ekonomiczną gospodarstw oraz jakość życia na obszarach wiejskich. Nadto na wsparcie rozwoju obszarów wiejskich zostały także skierowane środki pochodzące z polityki spójności UE. Tylko w perspektywie finansowej 2014-2020 na ten cel przeznaczono ponad 20 mld zł.

Import produktów rolno–spożywczych do Polski według partnerów handlowych w latach 2003–2020 (mld euro)
Wnioski końcowe autorów raportu:
- Zagrożeniem bezpieczeństwa żywnościowego kraju;
- Zmniejszeniem budżetu rolnego obejmującego wydatki na rolnictwo i jego otoczenie prawie o połowę;
- Zmniejszeniem dochodów rolników tylko z tytułu braku transferów finansowych z WPR w wymiarze do 50%;
- Pozbawieniem obszarów wiejskich znacznych środków rozwojowych, zarówno z tytułu braku środków z WPR, jak i z polityki spójności UE;
- Zmniejszeniem o prawie połowę nakładów inwestycyjnych realizowanych w rolnictwie polskim, co spowodowałby pogorszenie potencjału konkurencyjnego polskiego sektora żywnościowego;
- Zahamowaniem przemian strukturalnych i postępu technicznego – nie następowałby przyrost zasobów ziemi w rozwojowych gospodarstwach rolnych i zachodziłaby dekapitalizacja trwałego majątku produkcyjnego, a to powodowałoby stagnację lub spadek poziomu produkcji i dalsze zmniejszenie dochodów rolników;
- Ograniczeniem popytu zewnętrznego, ale również krajowego (na skutek spowolnienia wzrostu PKB), co prowadziłoby do ograniczenia produkcji przez przemysł spożywczy. Szczególne ograniczenia produkcji mogłyby dotyczyć przedsiębiorstw zagranicznych, włącznie z wycofaniem się ich z Polski;
- Ograniczeniem napływu nowych BIZ do sektora żywnościowego;
- Konieczne jest pełne i dobrze ukierunkowane wykorzystanie środków ze WPR oraz KPO na ochronę sektora rolnego poprzez jego wzmocnienie w celu zaspokojenia potrzeb rynku krajowego, utrzymania pozycji eksportowych i unowocześnienia sektora w kierunku sprostania rosnącemu popytowi przy zmniejszeniu jednostkowej nakładochłonności (w tym energochłonności) produkcji.