StoryEditor

Boom na fotowoltaikę

Badanie zrealizowane przez ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku dla Sunday Polska jasno wskazuje, że aż 67% właścicieli domów jednorodzinnych planuje inwestycje w energię słoneczną w ciągu najbliższych trzech lat. Głównym powodem są przyszłe oszczędności finansowe.
06.04.2021., 11:04h

Wysokie zainteresowanie technologią fotowoltaiczną wśród właścicieli domów jednorodzinnych w Polsce motywowane jest przede wszystkim aspektem finansowym. Aż 60% z objętych ankietą osób opiera swoją decyzję inwestycyjną na oszczędnościach w rachunkach, a jedna czwarta względami ekologicznymi. Odbiór fotowoltaiki jest w Polsce bardzo pozytywny, 77% posiadaczy dobrze lub bardzo dobrze ocenia działanie domowej elektrowni słonecznej – informuje firma Sunday Polska mogąca się pochwalić siecią 10 tys. klientów, którym zamontowano blisko 180 tys. paneli i dostarczono instalacje o mocy 60 MW, zamieniając energię słoneczną w elektryczną.

Badanie zrealizowano przez ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku dla Sunday Polska w terminie 1-12 lutego 2021 na próbie 1044 dorosłych Polaków remontujących własne domy jednorodzinne. Badanie w formie ankiety internetowej miało zasięg ogólnopolski.

Zgromadzone dane wykazały, że:

  • 67% właścicieli domów jednorodzinnych, nie posiadających fotowoltaiki, planuje inwestycje w domową elektrownię słoneczną w ciągu najbliższych trzech lat,
  • 60% przyszłych inwestorów, argumentuje swoje plany spodziewanymi oszczędnościami finansowymi,
  • 57% właścicieli domów jednorodzinnych, przy wyborze dostawcy technologii fotowoltaicznej, kieruje się jakością komponentów,
  • dla 54,4% przyszłych posiadaczy fotowoltaiki, poważne wyzwanie stanowią koszty inwestycji,
  • 77% posiadaczy paneli fotowoltaicznych dobrze lub bardzo dobrze ocenia funkcjonowanie własnej elektrowni słonecznej;
  • według badanych, dzięki fotowoltaice wysokość rachunków za energię elektryczną spadła średnio aż o 65%,
  • W badaniu Sunday Polska zapytano respondentów o czynniki determinujące wybór dostawcy paneli fotowoltaicznych.
  • Zdecydowana większość, bo aż 57% badanych, wskazała jakość jako najważniejsze kryterium doboru dostawcy technologii.

Innymi ważnymi czynnikami wyboru firmy instalującej fotowoltaikę były między innymi: dobre opinie o firmie – ważne dla 49% ankietowanych, wsparcie w uzyskaniu dofinansowania –   istotne dla 46% respondentów oraz czas realizacji zlecenia – czynnik wskazany przez 45% badanych. Co ciekawe, tylko 1 na 5 przyszłych inwestorów, przy wyborze dostawcy technologii PV,  kieruje się długością okresu gwarancyjnego.

Przyszli inwestorzy w zieloną energię dość jednoznacznie - 54% ankietowanych - wskazali, że to właśnie koszty są dla nich największym wyzwaniem, a zarazem barierą powstrzymującą ich przed instalacją paneli fotowoltaicznych. Jednakże warto zauważyć, że dla niemal połowy ankietowanych - 45,1% - istotną zachętę stanowią ulgi i dotacje.

Lidia_Kłosowska_sunday_polska

- Odpowiedzi badanych właścicieli domów jednorodzinnych jasno pokazują trwający obecnie boom na fotowoltaikę. Dwóch na trzech właścicieli domów jednorodzinnych deklaruje gotowość do inwestycji w ciągu najbliższych trzech lat. Jest to dla nas bardzo dobry prognostyk, świadczący o potencjale i dynamicznym rozwoju rynku słonecznej energii w Polsce. Jestem przekonana, że szereg programów wsparcia i dofinansowania rozwoju domowych elektrowni jest w stanie zniwelować barierę, jaką są koszty inwestycji w fotowoltaikę. Tym bardziej, że  w drugiej połowie roku rusza trzecia edycja Programu „Mój Prąd” –  dodaje Lidia Kłosowska z Sunday Polska (zdjęcie wyżej).

Jan Beba
Autor Artykułu:Jan Bebaredaktor „top agrar Polska”, specjalista w zakresie techniki rolniczej.
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
19. kwiecień 2024 08:49