Reklama zniknie za 11 sekund

r e k l a m a
PARTNER
r e k l a m a
Strona główna>Artykuły>Prawo>Wojna Rosja - Ukraina a rolnictwo>

Ukraina tworzy alternatywne szlaki transportu towarów przez Morze Czarne

Obrazek

Rosyjska inwazja zmusiła Ukrainę do poszukiwania alternatywnych szlaków dla dowożenia towarów do portów Morza Czarnego. Stacja kolejowa Reni zaczęła obsługiwać towary przez wyremontowaną linię Berezyna-Besarabiaska do Mołdawii. 

Tomasz Czubiński24 maja 2023, 12:18

Wicedyrektor stacji Reni Kostiantyn Potłoża poinformował, że ta stacja rozpoczęła już pracę z towarami płynącymi do Reni za pośrednictwem nowej linii. Są to głównie ładunki przewożone do Rumunii i Mołdawii, w szczególności do miejscowości Giurgiulesti w Mołdawii.

– Czekamy teraz na towary. W tym przypadku stacja Reni jest nie tylko stacją tranzytową, ale bierze czynny udział w formowaniu pociągów i partii ładunkowych. Dlatego wzrost przepływu ładunków jest faktem, który praktycznie już ma miejsce – powiedział szef stacji. Podkreślił też, że praca oddziału jest szczególnie ważna na tle zagrożenia związanego z ryzykiem zerwania porozumienia zbożowego.

– Jeżeli Federacja Rosyjska odmówi dalszego przestrzegania porozumienia zbożowego, to znaczenie kolejowego transportu zboża poważnie wzrośnie, w szczególności dzięki linii Berezyna-Besarabiaska. O ile wcześniej ukraińskie pociągi jechały przez Mohylew Podolski i przejeżdżały przez całą Mołdawię, to teraz trasa została znacznie skrócona - wyjaśnia Potłoża. Dodał, że na razie nie wszytskie firmy logistyczne są gotowe do korzystania z tej trasy, ale są przesłanki, że przepływ ładunków w przyszłości wzrośnie.

Z kolei Serhij Stroja, dyrektor Przedsiębiorstwa Państwowego „Reni Morski Port Handlowy”, powiedział, że firma nie odczuła jeszcze znaczących efektów od rozpoczęcia eksploatacji odrestaurowanej linii, ale czeka na pozytywne zmiany.

– Jestem przekonany, że będziemy mieć dobre efekty. Przede wszystkim spodziewamy się, że ta linia zwiększy przepływ towarów koleją do portu w Reni i zwiększy się liczba wagonów do operacji cargo – podkreślił Stroja. W tej chwili trudno dokładnie powiedzieć, jakie ładunki tą linią kolejową trafią do ukraińskiego portu. – Mogę powiedzieć jedno – są już na to realne szanse dodał.

Tak czy inaczej, w warunkach wojny wznowienie ruchu na tej kolei jest dobrym posunięciem i może pozytywnie wpłynąć na pracę portu w Reni. Jesteśmy w stanie obsłużyć taką ilość ładunków, jaka pojawi się w wyniku wzrostu przepływu ładunków na linii Berezyna-Besarabiaska. Możliwości techniczne portu w zakresie wzrostu obrotów towarowych nie zostały jeszcze wyczerpane.

Jedną z przeszkód powolnego wzrostu przepływu ładunków przez odnowioną linię kolejową są wysokie taryfy tranzytowe Kolei Mołdawskich.

Marek Sztejer



Picture of the author
Autor Artykułu:Tomasz Czubiński
Pozostałe artykuły tego autora

Masz pytanie lub temat?Napisz do autora

Ważne Tematy

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)