StoryEditor

JCB dwukrotnie zwiększa moc

JCB wprowadza na rynek kompaktową ładowarkę kołową 403 Plus o mocy dwukrotnie większej od poprzedniego modelu. Wcześniej model 403 Smart Power o szerokości 1,1 m miał moc 25 KM, który zastąpiono jednostką 50 KM z układem hydraulicznym 60 l/min i maksymalnym udźwigiem rzędu 1,5 t.
15.04.2021., 23:04h

– Model 403 jest zdecydowanie najmniejszą maszyną w naszej gamie rolniczych ładowarek kołowych, ale nowa wersja Plus ma stosunek mocy do masy odpowiadający naszym największym maszynom – powiedział dyrektor zarządzający JCB Agriculture, John Smith. – Niewielki rozmiar i zwinność manewrowania sprawiają, że jest to idealne rozwiązanie do pracy w budynkach i wokół nich, a także maszyna ze sprawdzonym układem napędowym obejmującym wytrzymałe osie i opcjonalnym mechanizmem blokującym napęd w 100% z przodu i z tyłu. Natomiast w pełni wyposażona kabina z wnętrzem, które odpowiada wysokim standardom konstrukcji, dopasowania i wykończenia naszych większych ładowarek, uzupełnia pakiet; to ważny dodatek do naszej oferty, który podkreśla szeroki wybór maszyn do transportu materiałów rolniczych oferowanych przez JCB jako lidera na rynku w tej dziedzinie – uzupełnia Smith.

Nowy 1,7-litrowy silnik jest wyposażony w system JCB Autostop, który aby uniknąć zużycia paliwa, wyłącza silnik w przypadku pozostawienia na biegu jałowym przez określony czas. Niewielka ładowarka może być wyposażona w telematykę, co przekłada się na bezpieczeństwo maszyny (lokalizacja), ma zachęcić do terminowego planowania serwisowania i wcześnie ostrzegać o błędach czy potencjalnych usterkach, jak również gromadzić informacje o czasie pracy i wydajności ładowarki.

Przekładnia hydrostatyczna modelu JCB 403 Plus jest dostępna w wersjach do 20 km/h lub 30 km/h.

Pompa zębata (60 l/min) dostarcza olej do przegubowego układu kierowniczego, ramion unoszących i osprzętu przedniego. Pomocniczy obieg do obsługi osprzętu, takiego jak chwytak do obornika, zapewnia również stały przepływ do napędzania silnika hydraulicznego, a przepływem można sterować za pomocą zwykłego zaworu dźwigniowego lub opcjonalnego elektrycznego sterowania na joysticku ładowarki.

Rolnicy mają do wyboru dwie wersje wysięgników: standardowa zapewnia wysokość załadunku 2,6 m, podczas gdy opcja rozszerzona obejmuje wysokość załadunku do 2,8 m.

Do wyboru są różne warianty miejsca dla operatora:

  • stałe zadaszenie z przednią i tylną szybą zapewnia najłatwiejszy dostęp operatorom, którzy muszą często wsiadać i wysiadać z maszyny,
  • w pełni przeszklona kabina zapewnia najwyższy komfort przy pełnej pogodzie i bezpieczeństwie ochrona, nagrzewnica/odmgławiacz oraz spryskiwacz/wycieraczka przedniej i tylnej szyby.

Całkowita wysokość ładowarki z zadaszeniem wynosi 2,2 m, i aby uzyskać dostęp do budynków z niskimi drzwiami, wiązarami dachowymi lub sufitami producent umożliwia opcję składanego daszku, który szybko można złożyć redukując wysokość do 1,84 m.

Nowe ładowarki teleskopowe

Dodatkową moc zyskały także nowe ładowarki teleskopowych JCB, korzystające z mocniejszych silników, spełniających normy emisji Euro Stage V. Najnowsze ładowarki teleskopowe są napędzane silnikami JCB DieselMax 448 4.8 l z kompaktowym pakietem technologii oczyszczania spalin (silniki wyposażono w połączoną technologię SCR i DPF) w celu zapewnienia zgodności z wymogami emisji EU Stage V i mocami, odpowiadającymi poziomom specyfikacji Agri, Agri Super i Agri Xtra.

W modelach Argi parametry silnika nie zmieniły się: 109 KM i 516 Nm. W wersji Agri Super jest wzrost mocy o 5 KM dla silników 130 KM przy momencie 550 Nm. W modelach Agri Xtra także jest wzrost mocy o 5 KM  dla silników 150 KM, a także wzrost szczytowego momentu o 7% do 600 Nm, dający wyższe osiągi.

Charakterystyka spalania paliwa silnika DieselMax pomaga zminimalizować wymogi oczyszczania spalin, przyczynia się także do oszczędności paliwa, dodatkowo wzmacnianej przez funkcję Auto Stop, która może wyłączać silnik po pewnym okresie pracy jałowej, obniżając straty paliwa.

Skorygowany asortyment modeli i specyfikacji zaczyna się od modelu  532-60 Agri, który nadal korzysta z silnika 109 KM lecz obecnie ma czterobiegową skrzynię biegów powershift JCB z prędkością maksymalną 40 km/godz i funkcją TorqueLock, co poprawia efektywność bezpośredniego napędu. Ten model jest uzupełniony przez nowy model 532-60 Agri Super z silnikiem 130 KM i hydro-mechaniczną skrzynią DualTech VT. Na górze skali osiągów, maszyna 560-80 Agri Super, która ma zwykłą 4-biegową skrzynię powershift, lecz w nowej postaci Agri Xtra o wyjątkowych parametrach jest dostarczany z silnikiem 150 KM i do wyboru, ze znaną 6-biegową skrzynią JCB AutoShift lub bezstopniową DualTech VT.

Wszystkie inne modele w tym zakresie - 538-60, 532-70, 542-70 i 536-95 są dostępne z opcją specyfikacji Agri 109 KM ze skrzynią JCB TorqueLock 4 lub specyfikacją Agri Super 130 KM z czterobiegową skrzynią powershift, sześciobiegową AutoShift lub DualTech VT; i z pakietem Agri Xtra, łączącym silnik 150 KM z sześciobiegową skrzynią AutoShift lub DualTech VT.

Wersje maszyn 542-70 i 536-95 Agri Super i Agri Xtra, wyposażone w skrzynie AutoShift są dostępne z funkcją „sway”  z hydraulicznym poziomowaniem podwozia dla bezpieczniejszej pracy na nierównym gruncie z wysuwanym wysięgnikiem i prędkością maksymalną 40 km/godz, pozwalającą na szybkie przejazdy z placu na pole i odwrotnie jest teraz standardem w modelach 6m, 7m i 9.5 m.

Ładowarki przegubowe z teleskopem

JCB wprowadza także nową linię teleskopowych ładowarek kołowych. W ofercie dostępne są cztery modele z nowymi wariantami i ulepszeniami wydajności. Udźwig i wysokość podnoszenia nadal wynosi 3,2 tony i 5,20 m dla TM320 i TM320S oraz 4,1 tony i 5,45 m dla TM420 i nowego TM420S.

Nowa ośmiobiegowa skrzynia biegów JCB Powershift zainstalowana we wszystkich ładowarkach teleskopowych TM oparta jest na sprawdzonych komponentach obecnej sześciobiegowej jednostki, ale z dwoma dodatkowymi biegami do przodu zapewniającymi optymalną siłę pociągową dla różnych zadań i płynne, progresywne zmiany przełożeń.

Przekładnia z przełożeniem 50 km/h jest standardem w nowym TM420S i opcją dla TM320S. Szybka przekładnia zapewnia szybką jazdę z pola na pole i od pola do gospodarstwa lub cichszą i bardziej ekonomiczną jazdę z prędkością 40 km/h przy niskiej prędkości silnika.

Energooszczędny napęd bezpośredni JCB Torquelock jest dostępny na każdym biegu, w tym z czterema biegami wstecznymi, dzięki czemu operatorzy uzyskują optymalną wydajność podczas budowania pryzmy kiszonki lub pracy na błotnistej drodze, a zwłaszcza podczas pokonywania wzniesień podczas holowania.

Moc wyjściowa TM320S została zwiększona do 150 KM przy momencie obrotowym 600 Nm, podczas gdy nowy, czołowy model TM420S ma 173 KM i 690 Nm. Oba modele są wyposażone w hydrauliczne pompy tłokowe, ale TM420S ma regeneracyjną hydraulikę wysięgnika, która wykorzystuje ciężar wysięgnika, aby szybko go obniżyć, aby skrócić czas cyklu ładowania, oraz instalację podwójnej pompy hydraulicznej o łącznej pojemności 100 cm3, aby dostarczyć olej do 160 l/min przy niewielkich obrotach silnika.

W przypadku mniej wymagających zastosowań, takich jak przenoszenie bel i pojemników na ziemniaki, duże worki z nasionami i nawozami oraz rutynowe operacje karmienia na farmie, najnowsze TM320 i TM420 zapewniają połączenie funkcji i wydajności, które są zwiększone dzięki nowej ośmiobiegowej prędkości 40 km/h.

TM320 uzyskuje wzrost mocy i momentu obrotowego do 130 KM i 550 Nm, podczas gdy TM420 ma najnowszy silnik DieselMax o mocy 150 KM i 600 Nm momentu obrotowego.

4,8-litrowy silnik JCB 448 DieselMax zastosowany we wszystkich czterech nowych ładowarkach teleskopowych spełnia limity emisji EU Stage V dzięki zaawansowanemu rozwiązaniu DPF / SCR z pojedynczym zbiornikiem.

Kolejne zmodernizowane ładowarki

Dodatkową moc, moment obrotowy  oferują także rolnicze ładowarki kołowe JCB średniej klasy: JCB 411 Agri, 413S Agri i 417 Agri. Modele tesą teraz napędzane czterocylindrowym silnikiem JCB DieselMax o pojemności 4,8 litra.

JCB 411 Agri i 417 Agri są zaprojektowane i wyposażone głównie do pracy na twardych powierzchniach i są napędzane czterobiegową skrzynią biegów JCB Powershift do pracy w magazynach masowych i wykonując rutynowe zadania związane z obsługą i załadunkiem w gospodarstwach rolnych. Wysokie centralne położenie kierowcy zapewnia doskonałe widoczność dookoła.

Ważący 8,7 tony model 411 Agri jest wyposażony w ramiona podnoszące High Torque zapewniające 3,36 m wysokości podnoszenia i obciążeniem wywracającym przy pełnym skręcie nieco większym niż 5 t. W JCB 417 Agri dostępne są trzy rodzaje ramion ładowacza, zapewniające wysokość podnoszenia do 4,2 m do układania bel lub załadunku do kosza zasypowego oraz obciążenie wywracające przy pełnym skręcie wynoszące około 3,9 tony w tej konfiguracji, przy udźwigu do 5,8 t dostępnym z szybkozłącze na standardowych ramionach, które unosi towar na wysokość 3,3 m.

Oznaczenie „S” JCB 413S Agri wskazuje, że ładowarka jest przystosowana do bardziej wymagających zastosowań; Ma większą moc silnika, sześciobiegową skrzynię biegów Powershift i opcjonalne mechanizmy różnicowe o ograniczonym poślizgu z przodu iz tyłu dla maksymalnej przyczepności. To połączenie pozwala modelowi 413S generować bardziej muskularne poziomy siły pchania i przyczepności w zastosowaniach, takich jak praca w kiszonce i załadunek rozrzutników obornika na polu, podczas gdy potencjalna prędkość maksymalna wynosząca prawie 50 km/h pozwala dotrzymać kroku ciągnikom i innym zespołom rolniczym. pojazdy na drogach. Maszyna waży zwykle 8,95 tony, dzięki opcjonalnym ramionom ładowarki High Lift wysokość podnoszenia to 3,61 m, podczas gdy standardowe ramiona zapewniają zwiększony moment obrotowy poprawiający zdolność podnoszenia, co zapewnia ładowarce 413S Agri obciążenie wywracające z 4,6 do 5,6 tony w zależności od konfiguracji przedniej części.

We wszystkich modelach opcjonalne hydrauliczne zawieszenie amortyzuje ramiona, gdy ładowarka porusza się po nierównej powierzchni, poprawiając komfort jazdy operatora i minimalizując ryzyko rozlania lub przemieszczenia ładunku.

Wszystkie trzy ładowarki są wyposażone w układ chłodzenia z szerokim rdzeniem i opcjonalny dwukierunkowy wentylator z regulacją prędkości napędu hydraulicznego w zależności od temperatury otoczenia, aby zoptymalizować chłodzenie i zmniejszyć zużycie paliwa.

Jan Beba
Autor Artykułu:Jan Bebaredaktor „top agrar Polska”, specjalista w zakresie techniki rolniczej.
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
20. kwiecień 2024 12:56