Czytaj wygodniej w nowej darmowej aplikacji mobilnej!

Your browser version is not supported. Download the latest browers, or use other.

Zamknij

r e k l a m a

Partner portalu

#forumTopAgrar: Łatwiej tuczyć niż utrzymywać lochy

22.11.2017

Drukuj

#forumTopAgrar: Łatwiej tuczyć niż utrzymywać lochy

Artykuł dostępny

– Silną presja na rynku prosiąt, spowodowana przez Duńczyków i Holendrów sprawiła, że w Niemczech produkcja prosiąt nie była już tak opłacalna, jak w pierwszej połowie lat 2000. Przez ostatnie 10 lat w naszym kraju liczba loch spadła o 23% od 2008 roku, a liczba gospodarstw hodowlanych zmniejszyła się o około 50% – mówił Christoph Selhorst z niemieckiego związku producentów świń ISN podczas tegorocznej edycji Forum Rolników i Agrobiznesu organizowanej przez naszą redakcję.

Rosną wymagania

r e k l a m a

Produkcji prosiąt nie ułatwiają też wciąż zaostrzane przepisy odnośnie do dobrostanu zwierząt oraz ochrony środowiska. Po wprowadzonym obowiązku utrzymania loch w grupach po 28 dniu ciąży, przyszedł czas na zakaz kastracji prosiąt bez znieczulenia. W powietrzu wiszą już nowe obostrzenia: bezjarzmowe utrzymanie loch oraz zakaz skracania ogonków. Wszystkie te przepisy uderzają głównie w producentów prosiąt.
Nic dziwnego więc, że niemieccy producenci świń postawili na tucz, mając niejako pod ręką najlepszej jakości prosięta z Danii. Jednocześnie jako największe zagłębie tuczu w Europie wywierają oni realny wpływ na rynki, z których odbierają warchlaki do produkcji.

Wieprzowina w promocji

– W latach 2000-2010 liczba ubojów wzrosła blisko o 1/3 z 44 mln do prawie 60 mln szt. - wskazywał na gwałtowny rozwój Selhorst. Branża jednak nie pozostaje wolna od problemów. Zdaniem przedstawiciela branży rolniczej w ostatnich latach narasta konflikt między środowiskiem rolniczym a zwolennikami ochrony środowiska i orędownikami podwyższania standardów dobrostanu w chlewniach. Jego zdaniem, klientom należy dostarczać produktów wytworzonych w wyższych standardach, ale producenci tej żywności muszą otrzymać zapłatę za poniesione wyższe koszty. Tymczasem obecnie w Niemczech wieprzowina jest towarem najczęściej sprzedawanym po promocyjnych cenach. Regularnie upusty sięgają 60%.

Towar eksportowy

Polecany artykuł

Nadliczbowe prosięta

Ponad 20% niemieckiej wieprzowiny kierowana jest na eksport. Jeszcze rok temu głównym odbiorcą tego mięsa były Chiny. Kraj Środka nie tylko odbierał znaczącą ilość wieprzowiny, ale przede wszystkim konsumował elementy, które są niepożądane na rynku europejskim, jak stópki, ogony, ryj i uszy. Zgodnie z prognozami niemiecka sprzedaż do Chin będzie w tym roku nawet o 50% niższa niż w roku 2016, a to niewątpliwie już ma wpływ na cenę żywca oferowaną przez największe zakłady mięsne.
Obecnie rolnicy są bardziej niż kiedykolwiek wcześniej zdeterminowani do opracowania własnej koncepcji dostosowania gospodarstw do zmieniającego się rynku. Jej głównym celem ma być utrzymanie konkurencyjności niemieckich gospodarstw na rynku krajowym oraz unijnym.

pj-t

Polecane dla Ciebie:

article icon

Geograficzny układ cen pszenicy w Polsce

Czytaj

Czytaj artykuły w naszej aplikacji!

Aplikacja TAP jest już dostępna

Galeria zdjęć

Christoph Selhorst, członek zarządu INS, Niemcy
Christoph Selhorst, członek zarządu INS, Niemcy

r e k l a m a

Komentarze (?)

r e k l a m a

więcej artykułów z tej kategorii

Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody