Reklama zniknie za 11 sekund

Topagrar.pl
Jesteś w strefie Premium

Smaruj ale nie zepsuj

Obrazek

Coraz nowocześniejszy sprzęt wymaga szczególnej pieczołowitości także w zakresie smarowania. O czym trzeba pamiętać, by uniknąć awarii w kolejnym sezonie?

Jan Beba1 grudnia 2020, 06:00

Najsłabszym ogniwem jest człowiek, który nieświadomie może pominąć lub przesmarować dane łożysko, dolać do przekładni lub silnika niewłaściwy olej bądź spóźnić się z jego wymianą. Warto też przestrzegać poniższych zasad.

1. Regularne smarowanie

Za długi okres między uzupełnieniem smaru skutkuje słabym smarowaniem pod koniec i przesmarowaniem na początku cyklu. Lepiej smarować łożyska często, ale małymi dawkami, jak w układach centralnego smarowania. Dokładne dawki zapobiegają przedostawaniu się brudu do łożyska. Smarowanie na zapas zwiększa zużycie smaru i może uszkodzić uszczelnienia. Informacji o klasie smaru, częstości i dawce szukaj w instrukcji obsługi.

2. Czysty smar i olej

Brudne korki wlewu oleju czy kalamitki mogą zanieczyścić olej lub smar, a przez to skrócić ich żywotność i spowodować usterkę. Smar z kurzem czy piaskiem jest jak pasta ścierna dla współpracujących elementów. Warto dbać o czystość podłączenia hydrauliki i stosować zaślepki na szybkozłączach czy kalamitkach.

W czystości trzeba utrzymać też opakowanie środka smarnego, bo może się zabrudzić w transporcie i magazynie. Kurz i brud mogą też dostać się do źle zamkniętych opakowań. Unikaj używania lejka, który może powodować zanieczyszczenie – nowoczesne opakowania mają zintegrowane lejki.

Właściwie dobrany smar (patrz instrukcja obsługi) ma być precyzyjnie podany: za pomocą ręcznej lub automatycznej smarownicy. Każde z tych rozwiązań ma zalety i wady. Ważne, aby wykonać pracę starannie. Pomocne są smarownice z miernikami objętości wtłaczanego smaru.

3. Nie mieszaj

Przed użyciem nowego smaru trzeba dokładnie wyczyścić łożysko, aby uniknąć niespodziewanych problemów wynikających z mieszania smarów o różnym składzie. Może się to objawiać gęstnieniem lub zmiękczeniem smaru, wyciekami, w tym wydzielaniem się oleju w strefach kontaktu. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku mieszania olejów. Czyszczenie lub płukanie pomaga również w zapewnieniu optymalnej skuteczności pracy nowego smaru.

4. Najlepiej pod dachem

Przechowywanie olejów i smarów pod dachem w normalnych temperaturach zapobiegnie przedostawaniu się wody i zanieczyszczaniu. Beczki z olejem przechowuj w pozycji leżącej, aby zapobiec gromadzeniu się wody na jej wierzchu, najlepiej, aby otwory były zalane olejem, który zapewni szczelność. Beczki na zewnątrz składować na paletach, a jeśli będą w pionie, to podłóż coś u podstawy, aby uniknąć gromadzenia się wody przy korku.

5. Pilnuj terminu ważności

Nowy olej (w butelkach) ma zazwyczaj 5-letni termin ważności, pod warunkiem odpowiedniego przechowywania. Kto korzysta z oleju w beczkach, musi się liczyć ze skróceniem tego okresu do maks. 3 lat. Niezużyty w danym roku olej można zachować w razie uzupełnienia zbiornika przez maks. 2 lata. Kluczowe jest upewnienie się, że butelka jest szczelnie zamknięta i nienarażona na działanie promieni słonecznych czy zmiany temperatury.

top agrar grudzień



1 z 11
Nowe butelki z olejem mają wbudowany lejek. Lepiej unikać używania innych lejków, bo mogą być źródłem zanieczyszczeń.

Nowe butelki z olejem mają wbudowany lejek. Lepiej unikać używania innych lejków, bo mogą być źródłem zanieczyszczeń.

2 z 11
W warsztacie warto zadbać odpowiednie miejsce do bezpiecznej wymiany i składowania zużytego oleju.

W warsztacie warto zadbać odpowiednie miejsce do bezpiecznej wymiany i składowania zużytego oleju.

3 z 11
W warsztacie warto zadbać odpowiednie miejsce do bezpiecznej wymiany i składowania zużytego oleju.

W warsztacie warto zadbać odpowiednie miejsce do bezpiecznej wymiany i składowania zużytego oleju.

4 z 11
Otoczenie kalamitek nie zawsze można utrzymać w czystości, dlatego ważne jest dokładne oczyszczenie przed smarowaniem.

Otoczenie kalamitek nie zawsze można utrzymać w czystości, dlatego ważne jest dokładne oczyszczenie przed smarowaniem.

5 z 11
Otoczenie kalamitek nie zawsze można utrzymać w czystości, dlatego ważne jest dokładne oczyszczenie przed smarowaniem.

Otoczenie kalamitek nie zawsze można utrzymać w czystości, dlatego ważne jest dokładne oczyszczenie przed smarowaniem.

6 z 11
Do przelewania posczególnych rodzajów olejów lepiej używać specjalnie przeznaczonych pojemników.

Do przelewania posczególnych rodzajów olejów lepiej używać specjalnie przeznaczonych pojemników.

7 z 11
Do przelewania posczególnych rodzajów olejów lepiej używać specjalnie przeznaczonych pojemników.

Do przelewania posczególnych rodzajów olejów lepiej używać specjalnie przeznaczonych pojemników.

8 z 11
Brudne korki wlewu oleju mogą zanieczyścić olej

Brudne korki wlewu oleju mogą zanieczyścić olej

9 z 11
Łożysko powinno być wypełnione smarem w ok. 2/3 objętości, zostawiając część z powietrzem dla optymalnych warunków pracy.

Łożysko powinno być wypełnione smarem w ok. 2/3 objętości, zostawiając część z powietrzem dla optymalnych warunków pracy.

10 z 11
Łożysko powinno być wypełnione smarem w ok. 2/3 objętości, zostawiając część z powietrzem dla optymalnych warunków pracy.

Łożysko powinno być wypełnione smarem w ok. 2/3 objętości, zostawiając część z powietrzem dla optymalnych warunków pracy.

11 z 11
Pomocą w precyzyjnym dozowaniu smaru może być smarownica z elektronicznym miernikiem.

Pomocą w precyzyjnym dozowaniu smaru może być smarownica z elektronicznym miernikiem.

Picture of the author
Autor Artykułu:Jan Beba
Pozostałe artykuły tego autora

Masz pytanie lub temat?Napisz do autora

Ważne Tematy

Ważne Tematy

    • Produkty Agrasklep
  • Social Media
  • top agrar Polska
  • Profitehcnika
  • Tygodnik - rolniczy
  • Elita
  • Mleko24
  • Wiom
  • Sad Nowoczesny
  • Traktorpool
  • Agrarlex
  • Agrarpogoda
  • WH
  • Ogłoszenia agro
  • Smart wieś
  • Agrarsklep
  • Strona firmowa

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)

Ważne Tematy

    • Produkty Agrasklep
  • Social Media
  • top agrar Polska
  • Profitehcnika
  • Tygodnik - rolniczy
  • Elita
  • Mleko24
  • Wiom
  • Sad Nowoczesny
  • Traktorpool
  • Agrarlex
  • Agrarpogoda
  • WH
  • Ogłoszenia agro
  • Smart wieś
  • Agrarsklep
  • Strona firmowa

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)