Smaruj ale nie zepsuj

Coraz nowocześniejszy sprzęt wymaga szczególnej pieczołowitości także w zakresie smarowania. O czym trzeba pamiętać, by uniknąć awarii w kolejnym sezonie?
Najsłabszym ogniwem jest człowiek, który nieświadomie może pominąć lub przesmarować dane łożysko, dolać do przekładni lub silnika niewłaściwy olej bądź spóźnić się z jego wymianą. Warto też przestrzegać poniższych zasad.
1. Regularne smarowanie
Za długi okres między uzupełnieniem smaru skutkuje słabym smarowaniem pod koniec i przesmarowaniem na początku cyklu. Lepiej smarować łożyska często, ale małymi dawkami, jak w układach centralnego smarowania. Dokładne dawki zapobiegają przedostawaniu się brudu do łożyska. Smarowanie na zapas zwiększa zużycie smaru i może uszkodzić uszczelnienia. Informacji o klasie smaru, częstości i dawce szukaj w instrukcji obsługi.
2. Czysty smar i olej
Brudne korki wlewu oleju czy kalamitki mogą zanieczyścić olej lub smar, a przez to skrócić ich żywotność i spowodować usterkę. Smar z kurzem czy piaskiem jest jak pasta ścierna dla współpracujących elementów. Warto dbać o czystość podłączenia hydrauliki i stosować zaślepki na szybkozłączach czy kalamitkach.
W czystości trzeba utrzymać też opakowanie środka smarnego, bo może się zabrudzić w transporcie i magazynie. Kurz i brud mogą też dostać się do źle zamkniętych opakowań. Unikaj używania lejka, który może powodować zanieczyszczenie – nowoczesne opakowania mają zintegrowane lejki.
Właściwie dobrany smar (patrz instrukcja obsługi) ma być precyzyjnie podany: za pomocą ręcznej lub automatycznej smarownicy. Każde z tych rozwiązań ma zalety i wady. Ważne, aby wykonać pracę starannie. Pomocne są smarownice z miernikami objętości wtłaczanego smaru.
3. Nie mieszaj
Przed użyciem nowego smaru trzeba dokładnie wyczyścić łożysko, aby uniknąć niespodziewanych problemów wynikających z mieszania smarów o różnym składzie. Może się to objawiać gęstnieniem lub zmiękczeniem smaru, wyciekami, w tym wydzielaniem się oleju w strefach kontaktu. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku mieszania olejów. Czyszczenie lub płukanie pomaga również w zapewnieniu optymalnej skuteczności pracy nowego smaru.
4. Najlepiej pod dachem
Przechowywanie olejów i smarów pod dachem w normalnych temperaturach zapobiegnie przedostawaniu się wody i zanieczyszczaniu. Beczki z olejem przechowuj w pozycji leżącej, aby zapobiec gromadzeniu się wody na jej wierzchu, najlepiej, aby otwory były zalane olejem, który zapewni szczelność. Beczki na zewnątrz składować na paletach, a jeśli będą w pionie, to podłóż coś u podstawy, aby uniknąć gromadzenia się wody przy korku.
5. Pilnuj terminu ważności
Nowy olej (w butelkach) ma zazwyczaj 5-letni termin ważności, pod warunkiem odpowiedniego przechowywania. Kto korzysta z oleju w beczkach, musi się liczyć ze skróceniem tego okresu do maks. 3 lat. Niezużyty w danym roku olej można zachować w razie uzupełnienia zbiornika przez maks. 2 lata. Kluczowe jest upewnienie się, że butelka jest szczelnie zamknięta i nienarażona na działanie promieni słonecznych czy zmiany temperatury.
Przeczytaj również

Nowe butelki z olejem mają wbudowany lejek. Lepiej unikać używania innych lejków, bo mogą być źródłem zanieczyszczeń.

W warsztacie warto zadbać odpowiednie miejsce do bezpiecznej wymiany i składowania zużytego oleju.

W warsztacie warto zadbać odpowiednie miejsce do bezpiecznej wymiany i składowania zużytego oleju.

Otoczenie kalamitek nie zawsze można utrzymać w czystości, dlatego ważne jest dokładne oczyszczenie przed smarowaniem.

Otoczenie kalamitek nie zawsze można utrzymać w czystości, dlatego ważne jest dokładne oczyszczenie przed smarowaniem.

Do przelewania posczególnych rodzajów olejów lepiej używać specjalnie przeznaczonych pojemników.

Do przelewania posczególnych rodzajów olejów lepiej używać specjalnie przeznaczonych pojemników.

Brudne korki wlewu oleju mogą zanieczyścić olej

Łożysko powinno być wypełnione smarem w ok. 2/3 objętości, zostawiając część z powietrzem dla optymalnych warunków pracy.

Łożysko powinno być wypełnione smarem w ok. 2/3 objętości, zostawiając część z powietrzem dla optymalnych warunków pracy.

Pomocą w precyzyjnym dozowaniu smaru może być smarownica z elektronicznym miernikiem.