🔔 Letnia promocja - prenumerata za 1 zł
   

Your browser version is not supported. Download the latest browers, or use other.

Zamknij

r e k l a m a

Partner portalu

Smaruj ale nie zepsuj

01.12.2020

Drukuj

Smaruj ale nie zepsuj

Pozostało 0% artykułu.
Więcej przeczytasz dzięki prenumeracie lub kupując dostęp.

Masz już prenumeratę lub dostęp?

Możesz już teraz kupić dostęp do wszystkich treści lub do wybranego artykułu

Kup dostęp Kup ten artykuł za 3,69 zł Kup ten artykuł za 0 złpo wyrażeniu zgód

r e k l a m a

Najsłabszym ogniwem jest człowiek, który nieświadomie może pominąć lub przesmarować dane łożysko, dolać do przekładni lub silnika niewłaściwy olej bądź spóźnić się z jego wymianą. Warto też przestrzegać poniższych zasad.

1. Regularne smarowanie

Za długi okres między uzupełnieniem smaru skutkuje słabym smarowaniem pod koniec i przesmarowaniem na początku cyklu. Lepiej smarować łożyska często, ale małymi dawkami, jak w układach centralnego smarowania. Dokładne dawki zapobiegają przedostawaniu się brudu do łożyska. Smarowanie na zapas zwiększa zużycie smaru i może uszkodzić uszczelnienia. Informacji o klasie smaru, częstości i dawce szukaj w instrukcji obsługi.

2. Czysty smar i olej

Brudne korki wlewu oleju czy kalamitki mogą zanieczyścić olej lub smar, a przez to skrócić ich żywotność i spowodować usterkę. Smar z kurzem czy piaskiem jest jak pasta ścierna dla współpracujących elementów. Warto dbać o czystość podłączenia hydrauliki i stosować zaślepki na szybkozłączach czy kalamitkach.

r e k l a m a

W czystości trzeba utrzymać też opakowanie środka smarnego, bo może się zabrudzić w transporcie i magazynie. Kurz i brud mogą też dostać się do źle zamkniętych opakowań. Unikaj używania lejka, który może powodować zanieczyszczenie – nowoczesne opakowania mają zintegrowane lejki.

Właściwie dobrany smar (patrz instrukcja obsługi) ma być precyzyjnie podany: za pomocą ręcznej lub automatycznej smarownicy. Każde z tych rozwiązań ma zalety i wady. Ważne, aby wykonać pracę starannie. Pomocne są smarownice z miernikami objętości wtłaczanego smaru.

3. Nie mieszaj

Przed użyciem nowego smaru trzeba dokładnie wyczyścić łożysko, aby uniknąć niespodziewanych problemów wynikających z mieszania smarów o różnym składzie. Może się to objawiać gęstnieniem lub zmiękczeniem smaru, wyciekami, w tym wydzielaniem się oleju w strefach kontaktu. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku mieszania olejów. Czyszczenie lub płukanie pomaga również w zapewnieniu optymalnej skuteczności pracy nowego smaru.

4. Najlepiej pod dachem

Przechowywanie olejów i smarów pod dachem w normalnych temperaturach zapobiegnie przedostawaniu się wody i zanieczyszczaniu. Beczki z olejem przechowuj w pozycji leżącej, aby zapobiec gromadzeniu się wody na jej wierzchu, najlepiej, aby otwory były zalane olejem, który zapewni szczelność. Beczki na zewnątrz składować na paletach, a jeśli będą w pionie, to podłóż coś u podstawy, aby uniknąć gromadzenia się wody przy korku.

5. Pilnuj terminu ważności

Nowy olej (w butelkach) ma zazwyczaj 5-letni termin ważności, pod warunkiem odpowiedniego przechowywania. Kto korzysta z oleju w beczkach, musi się liczyć ze skróceniem tego okresu do maks. 3 lat. Niezużyty w danym roku olej można zachować w razie uzupełnienia zbiornika przez maks. 2 lata. Kluczowe jest upewnienie się, że butelka jest szczelnie zamknięta i nienarażona na działanie promieni słonecznych czy zmiany temperatury.

top agrar grudzień


Widziałeś już nasze video "Porady prosto z pola w Minikowie"?

Czytaj artykuły w naszej aplikacji!

Aplikacja TAP jest już dostępna

Galeria zdjęć

Nowe butelki z olejem mają wbudowany lejek. Lepiej unikać używania innych lejków, bo mogą być źródłem zanieczyszczeń.
W warsztacie warto zadbać odpowiednie miejsce do bezpiecznej wymiany i składowania zużytego oleju.
W warsztacie warto zadbać odpowiednie miejsce do bezpiecznej wymiany i składowania zużytego oleju.
Otoczenie kalamitek nie zawsze można utrzymać w czystości, dlatego ważne jest dokładne oczyszczenie przed smarowaniem.
Otoczenie kalamitek nie zawsze można utrzymać w czystości, dlatego ważne jest dokładne oczyszczenie przed smarowaniem.
Do przelewania posczególnych rodzajów olejów lepiej używać specjalnie przeznaczonych pojemników.
Do przelewania posczególnych rodzajów olejów lepiej używać specjalnie przeznaczonych pojemników.
Brudne korki wlewu oleju mogą zanieczyścić olej
Łożysko powinno być wypełnione smarem w ok. 2/3 objętości, zostawiając część z powietrzem dla optymalnych warunków pracy.
Łożysko powinno być wypełnione smarem w ok. 2/3 objętości, zostawiając część z powietrzem dla optymalnych warunków pracy.
Pomocą w precyzyjnym dozowaniu smaru może być smarownica z elektronicznym miernikiem.

r e k l a m a

r e k l a m a

więcej artykułów z tej kategorii

Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody