StoryEditor

Sprawdź kody na fakturze – możesz nie dostać zwrotu akcyzy!

Rolnicy od tygodnia mogą składać w urzędach miast i gmin wnioski o zwrot akcyzy za zakupione paliwo rolnicze według nowych stawek. Okazuje się jednak, że w niektóre faktury potwierdzające zakup ON nie są przez urzędników uwzględniane. Dlaczego? Jak to zwykle bywa, diabeł tkwi w szczegółach.
08.02.2019., 17:02h
Naszą redakcję zaalarmowała Wielkopolska Izba Rolnicza, do której zaczęli się zwracać rolnicy zdezorientowani tym, że pracownicy urzędów nie chcą od nich przyjmować wraz z wnioskiem niektórych faktur zakupu paliwa z datami ze stycznia br. Okazuje się bowiem, że od nowego roku zmianie nie uległy tylko stawki zwrotu akcyzy, lecz także warunki jego otrzymania.

Jak informuje WIR, w myśl przepisów obowiązujących od początku bieżącego roku, zwrot podatku akcyzowego przysługuje do oleju napędowego oznaczonego kodem CN 2710 19 43 do 2710 19 48 oraz CN 3826 00. Tak więc faktury z 2019 r. na olej napędowy oznaczony innymi kodami nie są uwzględniane przy składaniu wniosku w urzędach gmin. Mówi o tym szczegółowo Ustawa z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym (Dz. U z 2018 r. poz. 2244). Ogranicza ona możliwość ubiegania się o zwrot podatku akcyzowego za zakup oleju napędowego oznaczonego na fakturach następującymi kodami:
  • CN 2710 19 41
  • CN 2710 19 42
  • CN 2710 19 49
  • CN 2710 20 11
  • CN 2710 20 12
  • CN 2710 20 13
  • CN 2710 20 14
  • CN 2710 20 15
  • CN 2710 20 16
  • CN 2710 20 17
  • CN 2710 20 18
  • CN 2710 20 19

Reagując na te niepokojące informacje dotyczące problemów rolników ubiegających się o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej, Prezes Wielkopolskiej Izby Rolniczej Piotr Walkowski wystosował dziś pismo do Premiera Mateusza Morawieckiego.

– Oczywistym jest, że rolnicy przy zakupie oleju napędowego sugerują się ceną oraz odległością do stacji paliw. Przy wyborze paliwa w żaden sposób nie kierują się oznaczeniami, gdyż nie mają wiedzy jakimi kodami na danej stacji paliw są one oznaczone, dlatego zmiany art. 1 ustawy o zwrocie podatku akcyzowego są zdaniem Wielkopolskiej Izby Rolniczej całkowicie niezrozumiałe. W naszej ocenie nie podjęto również wystarczających starań by rozpowszechnić informację o wdrażaniu tych zmian – pisze w liście do premiera Piotr Walkowski.

Trudno odmówić prezesowi WIR racji, bo o ile o wyższej stawce zwrotu akcyzy na paliwo rolnicze od jesieni 2018 roku słyszał każdy rolnik, o tyle o tym, że nie wszystkie paliwa ON z konkretnymi oznaczeniami można od 2019 roku kupować, usłyszeli dopiero ci, którzy poszli w ostatnich dniach zanieść swoje wnioski do urzędów miast i gmin.

Co zrobi w tej sprawie premier Morawiecki? Trudno powiedzieć, ale jedno jest pewne – nawet jeżeli przychyli się do tej prośby, to przygotowanie nowelizacji tej ustawy trochę potrwa i zmiana może nastąpić dopiero od kolejnego naboru wniosków, który będzie miał miejsce w sierpniu br.

Kto kupił już paliwo ON oznaczone kodem uwzględnionym w ustawowych wyłączeniach, ten zapewne już nie odzyska od niej zwrotu akcyzy. Pół biedy, jeżeli w gospodarstwie to jedna z wielu faktur w okresie od sierpnia 2018 do stycznia 2019. Ale jeżeli zakupy paliwa, których rolnik dokonał, miały miejsce tylko w styczniu br., to wówczas swój limit zwrotu będzie można wykorzystać dopiero jesienią.

ZOBACZ JAKIE STAWKI ZWROTU AKCYZY ZA PALIWO ROLNICZE OBOWIĄZUJĄ!

Źródło: WIR
Fot. Czekała
Bartłomiej Czekała
Autor Artykułu:Bartłomiej Czekała Redaktor naczelny portalu topagrar.pl, dyrektor PWR online
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
24. kwiecień 2024 07:25