StoryEditor

Większy budżet na rolnictwo ekologiczne kosztem funduszy na promocję mięsa?

Prawie połowa unijnego budżetu na promocję jest już przeznaczona na rolnictwo ekologiczne. A będą kolejne zmiany. Komisja Europejska zastanawia się bowiem czy nie obciąć funduszy na promocję mięsa.
03.03.2021., 13:03h

Pod koniec lutego odbyło się posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi (AGRI) Parlamentu Europejskiego. Jednym z tematów była unijna polityka promowania produkcji rolno-spożywczej.


Zielony Ład już jest

W ramach rocznego programu prac na 2021 r. na promocję unijnej żywności w Unii Europejskiej i poza nią przeznaczono łącznie 182,9 mln EUR. Już teraz polityka promocji kładzie obecnie szczególny nacisk na metody produkcji bezpośrednio wspierające cele Europejskiego Zielonego Ładu, poprzez wsparcie dla produktów ekologicznych, owoców i warzyw oraz zrównoważonego rolnictwa. Nowe ramy polityki promocyjnej zostaną wprowadzone w przyszłym roku, jak przewidziano w strategii „Od pola do stołu”.


Wątpliwości posłów

Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa wielu posłów zwracało jednak uwagę, że wsparcie dla produktów ekologicznych może zaburzyć równowagę w sektorze i doprowadzić do utraty dochodów rolników zajmujących się rolnictwem konwencjonalnym.

Polski europoseł Krzysztof Jurgiel podniósł dwie sprawy. Po pierwsze zauważył, że kwota 86 mln EUR na rolnictwo ekologiczne z ogólnej puli 182 mln EUR na promocję w 2021 roku jest za wysoka. Jego zdaniem kwota na rolnictwo ekologiczne może być zwiększana wraz z wzrostem powierzchni gruntów ekologicznych do 25%, jednak w obecnej wysokości może ona negatywnie wpłynąć na rolników prowadzących gospodarstwa nieklasyfikowane jako ekologiczne. Mięso czerwone i mleko również powinny być promowane, jako że w Europie Wschodniej, w tym w Polsce, stanowią znaczną część produkcji.

Po drugie były minister rolnictwa stwierdził, że na kraje wybrane jako priorytetowe do przeprowadzania kampanii poza UE, na jedno państwo przypada ok. 1 mln euro. Wśród tych krajów znajduje się np. Japonia, Kanada, Meksyk. Krzysztof Jurgiel pytał, dlaczego w tym gronie nie ma Chin, niektórych krajów Afryki czy Ameryki Południowej? Czy ta promocja jest skoordynowana z krajowymi programami promocji? Jaka jest struktura wydatków, jeśli chodzi o poszczególne państwa?


Co dalej?

W Unii Europejskiej trwają teraz konsultacje dotyczące tego, jak w przyszłości ma wyglądać program promocji unijnej żywności. Na stole leży, wzbudzające ogromny sprzeciw środowisk rolniczych, propozycja, aby z funduszy promocyjnych nie mogła korzystać np. branża mięsna. Środowiska „zielonych” przekonują, że mięso jest kancerogenne i nie może promować jego spożycia. Lobbing w tej sprawie prowadzi Copa-Cogeca. Spotkanie grupy roboczej ds. promocji odbędzie się już w najbliższy poniedziałek.  wk

Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
20. kwiecień 2024 00:44