Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody

Czytaj wygodniej w nowej darmowej aplikacji mobilnej!

Your browser version is not supported. Download the latest browers, or use other.

Zamknij

r e k l a m a

Partner portalu

Produkty mleczarskie eksportowym hitem!

03.03.2019

Drukuj

Produkty mleczarskie eksportowym hitem!

Artykuł dostępny

Eksport produktów mleczarskich w 2018 r. przekroczył 2 mld euro i osiągnął 2% wyższą wartość niż w 2017 r. Dobra wiadomość również jest taka, że zaimportowano z zagranicy produkty o 1,4% niższej wartości niż przed rokiem. Dodatnie saldo wzrosło o 4,8% i stanowi 1,19 mld euro. 

Eksport wzrósł, bo zwiększyło się zapotrzebowanie na konkretne produkty np. mleko w proszku czy masło, mimo, że jego cena wzrosła o 10,5%. Największy spadek, bo prawie 17% odnotowano w przypadku serwatki. 

r e k l a m a

Dzięki zwiększonym dostawom do Algierii (Polska jest największym dostawcą tego towaru z UE do tego kraju) wyeksportowano 164 tys. ton proszków mlecznych (o 39 tys. ton więcej w porównaniu do ubiegłego roku). Zwiększył się także eksport twarogów do 260 tys. ton (o 5,6%). Najwięcej produktów mleczarskich z Polski importują Niemcy (o wartości 449 mln euro, 22% całego eksportu z Polski). Rośnie także cały czas eksport produktów mleczarskich do Czech. 

Najwięcej eksportujemy do UE, bo aż 77% towaru trafia na rynek wewnątrz unijny. 
Instytut Gospodarki Rolnej twierdzi, że w 2030 roku globalna produkcja mleka osiągnie wielkość przekraczającą miliard ton rocznie (rocznie około 15 mln ton).

Polecany artykuł

USA – serowy kryzys

Według IGR największym zapotrzebowaniem charakteryzuje się rynek chiński, indyjski, pakistański oraz rynki afrykańskie. W związku z tym IGR uważa, że należy wzmóc działania polskiej dyplomacji gospodarczej w celu intensyfikacji sprzedaży oraz transferu technologiczno-naukowego do słabo rozwiniętych gospodarek afrykańskich oraz do Pakistanu.

Warto wykorzystać to, w sytuacji spowolnienia produkcji i eksportu tradycyjnych liderów mleczarstwa, jakimi są Nowa Zelandia, USA i Irlandia.

IGR uważa, że najszybciej w ciągu najbliższych 10 lat będzie rosło zapotrzebowanie na masło. Polska ma konkurencyjne ceny (dane za 12.2018 443 euro/100 kg, a w krajach UE  462 euro za 100 kg).

– W ocenie Instytutu przywrócenie konkurencyjności polskiej produkcji masła zarówno na rynku wewnętrznym, jak i w eksporcie, powinno zostać potraktowane jako jeden z priorytetów resortu rolnictwa na rok 2019 – czytamy w raporcie IGR. 

Polskie mleko w proszku, także jest w konkurencyjnej cenie (153 euro za 100 kg, w UE 169 euro). IGR twierdzi, że polski eksport tego produktu ma szanse na powodzenie w rozwijających się krajach Afryki, Azji, a w dalszej perspektywie – także Ameryki Płd. 

Instytut w swoim raporcie upatruje niepowtarzalnej szansy dla Polski podczas Brexitu, która mogłaby zastąpić Wielką Brytanię w dostawach nabiału do krajów UE, która dotychczas pokrywała zapotrzebowanie UE w 70%. 

Oprac. dkol na podst. BGŻ BNP Paribas/IGR 
Fot. DianaLavrova/Pixabay

Polecane dla Ciebie:

article icon

Żniwa 2019: Rosną ceny skupu rzepaku pod wpływem informacji z rynku

Czytaj

Czytaj artykuły w naszej aplikacji!

Aplikacja TAP jest już dostępna

r e k l a m a

Komentarze (?)

r e k l a m a

więcej artykułów z tej kategorii