Weź udział w konkursie i wygraj odpicowanego Ursusa!  
   

Your browser version is not supported. Download the latest browers, or use other.

Zamknij

r e k l a m a

Partner portalu

Opony i gąsienice w wersji hi-tech

26.06.2018

Drukuj

Opony i gąsienice w wersji hi-tech

Artykuł dostępny

r e k l a m a

Nowoczesna opona i gąsienica to nie tylko kilkanaście warstw gumy i zbrojeń, lecz przede wszystkim zaawansowana technologia, która decyduje o wydajności pracy i chroni strukturę gleby. Oto, czym zaskakują nas producenci.

OPONA i GĄSIENICA?
Rozpocznijmy od rozwiązania, które łączy funkcjonalność opon radialnych z możliwościami trakcyjnymi gąsienic. Opona PneuTrac firmy Trelleborg ma zapewnić przyczepność i wydajność pracy zarówno na stromych zboczach, jak i błotnistym terenie.

Uwagę przyciąga charakterystyczna ściana boczna, wykorzystująca rozwiązanie CupWheel firmy Galileo Wheel. Niespotykany wcześniej projekt wklęsłej ściany bocznej pomaga ustabilizować maszynę, jednocześnie zapewniając elastyczność i maksymalnie szeroki ślad, co zmniejsza zagęszczenie gleby.

Opona PneuTrac dostępna jest w rozmiarach 480/65 R28, 280/70 R18 i 600/65 R38, a minimalne ciśnienie robocze to 0,5 bara. Warto podkreślić, że celem tego rozwiązania jest praca maksymalnej powierzchni bieżnika. Poprawia to przyczepność, jak również zdolność do samooczyszczenia się opony na polu i asfalcie. Ma to znaczenie przy wyjeżdżaniu z pola na drogę.

r e k l a m a

NIE PRZEGRZEWAĆ GĄSIENIC
Gospodarstwa, które postawiły na  ciągniki lub kombajny na gąsienicach może zainteresować rozwiązanie firmy Continental. Opracowała ona system kontroli żywotności gumy. Na czym to polega? Bieżnik wyposażony jest w czujnik temperatury. Pomiar temperatury gąsienic w regularnych odstępach czasu pozwala ostrzec przed jej przegrzaniem. W przeciwnym razie zbyt wysoka temperatura może doprowadzić do przedwczesnego zużycia ogumienia. Najczęściej może do tego dojść w trakcie transportu po drogach asfaltowych. Wtedy gąsienice są szczególnie podatne na zużycie, bo im większa prędkość i obciążenie, tym wyższe tarcie i temperatura.

Sposobem na „oszczędzenie” gąsienicy jest ograniczenie prędkości jazdy na asfalcie.
Dzięki inteligentnym gąsienicom traktorzyści mają ciągły podgląd temperatury ogumienia, więc mogą lepiej dostosować prędkość. Pozwala to na wydłużenie żywotności gąsienic, z ograniczaniem prędkości tylko wtedy, gdy jest to konieczne.

Polecany artykuł

Sposoby na wstępne czyszczenie ziarna

Podobnym rozwiązaniem pochwaliła się niedawno firma Camso – system Smart Track. Gromadzi on dane o temperaturze nie tylko bieżnika, ale również prowadnic. Czujniki temperatury wtopione w gąsienice mierzą jej aktualną temperaturę i wysyłają informację do sterownika ciągnika, zalecając ograniczenie prędkości, gdy istnieje ryzyko przegrzania.

ŁĄCZNOŚĆ OPONA-FELGA
Zwolennicy kołowych układów jezdnych również nie mogą narzekać na brak nowości. Tu także gra toczy się o jak najmniejszy nacisk na podłoże. W tym celu stosuje się niższe ciśnienia robocze, nawet poniżej 1 bara. Niekiedy możliwe jest zejście do poziomu 0,4-0,6 bara. Przy dużym obciążeniu może to jednak powodować poślizg opony na feldze.

Firma Trelleborg przedstawiła więc system ConnecTire. Umożliwia on zmniejszenie ryzyka poślizgu opon na obręczy. Podczas pracy ciśnienie w oponach może się zmieniać pod wpływem wielu czynników, w tym temperatury otoczenia i gleby, a także rodzaju wykonywanej pracy (orka, transport) i konfiguracji maszyny. ConnecTire stale monitoruje dwie zmienne – ciśnienie w oponach i temperaturę – które przez Bluetooth lub Wi-Fi przekazuje do komputera w ciągniku i gospodarstwie.

Zadaniem traktorzysty jest ustawienie na terminalu docelowego ciśnienia w oponach. System na bieżąco monitoruje ciśnienie i w razie konieczności koryguje je, zapobiegając obracaniu opony na feldze.

AUTOMATYCZNA REGULACJA CIŚNIENIA W OPONACH
Rozwiązanie przeznaczone jest do ciągników i kombajnów z systemem automatycznej regulacji ciśnienia podczas pracy. System VIP (Variable Inflation Pressure) opracowany przez Trelleborg umożliwia zmianę ciśnienia w ogumieniu bez interwencji operatora, przy pełnej łączności z siecią gospodarstwa, komputerem głównym i flotą maszyn.

System składa się z zestawu czujników, które mierzą obciążenie, ciśnienie i temperaturę. Centralny procesor sterujący sprężarką reaguje w przypadku zwiększenia lub zmniejszenia ciśnienia. Celem jest zachowanie jak najlepszej trakcji, bez względu na rodzaj podłoża i niskie zagęszczenie gleby. VIP zmienia ciśnienie w zależności od obciążenia, więc powierzchnia styku z podłożem pozostaje zawsze taka sama.

Artykuł podzielony na strony, czytasz 1 z 2 stron.


Widziałeś już nasze video "top agrar Polska w #GaszynChallenge"?

Polecane dla Ciebie:

article icon

Wypalanie łąk sposobem na kleszcze? Taki pomysł ma poseł PiS

Czytaj

Czytaj artykuły w naszej aplikacji!

Aplikacja TAP jest już dostępna

Galeria zdjęć

Opona PneuTrac z wklęsłą boczną ścianą wprowadzona została przez markę Mitas, która obecnie należy do szwedzkiego koncernu Trelleborg.
Gąsienica z czujnikiem temperatury to nowość firmy Continental.
Camso – producent opon i gąsienic – opracował system komunikacji między ogumieniem a sterownikiem traktora, który reguluje prędkość jazdy.
Inteligentne koło firmy Trelleborg z ciągłą kontrolą parametrów pracy.
VIP automatycznie zmienia ciśnienie w zależności, np. od masy maszyny.
Traktorowe ogumienie EvoBib marki Michelin przeznaczone jest do współpracy 
z układami do zmiany ciśnienia w kołach. Większa powierzchnia styku w warunkach polowych i mniejsza w transporcie pozwala na zoptymalizowanie zużycia paliwa, ograniczenie zużycia
Traktorowe ogumienie EvoBib marki Michelin przeznaczone jest do współpracy 
z układami do zmiany ciśnienia w kołach. Większa powierzchnia styku w warunkach polowych i mniejsza w transporcie pozwala na zoptymalizowanie zużycia paliwa, ograniczenie zużycia

r e k l a m a

Komentarze (?)

r e k l a m a

więcej artykułów z tej kategorii

Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody