Reklama zniknie za 11 sekund

r e k l a m a
PARTNER
r e k l a m a
Strona główna>Artykuły>Technika>

Opony i gąsienice w wersji hi-tech

Obrazek

Zredukowany nacisk na podłoże, wyższa przyczepność, nośność i żywotność – to tylko niektóre udoskonalenia wprowadzane przez producentów opon i gąsienic. Spójrzmy, 
o co w ostatnim czasie firmy uzupełniły ofertę ogumienia dla rolnictwa.

Jan Beba26 czerwca 2018, 00:04
Nowoczesna opona i gąsienica to nie tylko kilkanaście warstw gumy i zbrojeń, lecz przede wszystkim zaawansowana technologia, która decyduje o wydajności pracy i chroni strukturę gleby. Oto, czym zaskakują nas producenci.

OPONA i GĄSIENICA?
Rozpocznijmy od rozwiązania, które łączy funkcjonalność opon radialnych z możliwościami trakcyjnymi gąsienic. Opona PneuTrac firmy Trelleborg ma zapewnić przyczepność i wydajność pracy zarówno na stromych zboczach, jak i błotnistym terenie.

Uwagę przyciąga charakterystyczna ściana boczna, wykorzystująca rozwiązanie CupWheel firmy Galileo Wheel. Niespotykany wcześniej projekt wklęsłej ściany bocznej pomaga ustabilizować maszynę, jednocześnie zapewniając elastyczność i maksymalnie szeroki ślad, co zmniejsza zagęszczenie gleby.

Opona PneuTrac dostępna jest w rozmiarach 480/65 R28, 280/70 R18 i 600/65 R38, a minimalne ciśnienie robocze to 0,5 bara. Warto podkreślić, że celem tego rozwiązania jest praca maksymalnej powierzchni bieżnika. Poprawia to przyczepność, jak również zdolność do samooczyszczenia się opony na polu i asfalcie. Ma to znaczenie przy wyjeżdżaniu z pola na drogę.

NIE PRZEGRZEWAĆ GĄSIENIC
Gospodarstwa, które postawiły na  ciągniki lub kombajny na gąsienicach może zainteresować rozwiązanie firmy Continental. Opracowała ona system kontroli żywotności gumy. Na czym to polega? Bieżnik wyposażony jest w czujnik temperatury. Pomiar temperatury gąsienic w regularnych odstępach czasu pozwala ostrzec przed jej przegrzaniem. W przeciwnym razie zbyt wysoka temperatura może doprowadzić do przedwczesnego zużycia ogumienia. Najczęściej może do tego dojść w trakcie transportu po drogach asfaltowych. Wtedy gąsienice są szczególnie podatne na zużycie, bo im większa prędkość i obciążenie, tym wyższe tarcie i temperatura.

Sposobem na „oszczędzenie” gąsienicy jest ograniczenie prędkości jazdy na asfalcie.
Dzięki inteligentnym gąsienicom traktorzyści mają ciągły podgląd temperatury ogumienia, więc mogą lepiej dostosować prędkość. Pozwala to na wydłużenie żywotności gąsienic, z ograniczaniem prędkości tylko wtedy, gdy jest to konieczne.

Podobnym rozwiązaniem pochwaliła się niedawno firma Camso – system Smart Track. Gromadzi on dane o temperaturze nie tylko bieżnika, ale również prowadnic. Czujniki temperatury wtopione w gąsienice mierzą jej aktualną temperaturę i wysyłają informację do sterownika ciągnika, zalecając ograniczenie prędkości, gdy istnieje ryzyko przegrzania.

ŁĄCZNOŚĆ OPONA-FELGA
Zwolennicy kołowych układów jezdnych również nie mogą narzekać na brak nowości. Tu także gra toczy się o jak najmniejszy nacisk na podłoże. W tym celu stosuje się niższe ciśnienia robocze, nawet poniżej 1 bara. Niekiedy możliwe jest zejście do poziomu 0,4-0,6 bara. Przy dużym obciążeniu może to jednak powodować poślizg opony na feldze.

Firma Trelleborg przedstawiła więc system ConnecTire. Umożliwia on zmniejszenie ryzyka poślizgu opon na obręczy. Podczas pracy ciśnienie w oponach może się zmieniać pod wpływem wielu czynników, w tym temperatury otoczenia i gleby, a także rodzaju wykonywanej pracy (orka, transport) i konfiguracji maszyny. ConnecTire stale monitoruje dwie zmienne – ciśnienie w oponach i temperaturę – które przez Bluetooth lub Wi-Fi przekazuje do komputera w ciągniku i gospodarstwie.

Zadaniem traktorzysty jest ustawienie na terminalu docelowego ciśnienia w oponach. System na bieżąco monitoruje ciśnienie i w razie konieczności koryguje je, zapobiegając obracaniu opony na feldze.

AUTOMATYCZNA REGULACJA CIŚNIENIA W OPONACH
Rozwiązanie przeznaczone jest do ciągników i kombajnów z systemem automatycznej regulacji ciśnienia podczas pracy. System VIP (Variable Inflation Pressure) opracowany przez Trelleborg umożliwia zmianę ciśnienia w ogumieniu bez interwencji operatora, przy pełnej łączności z siecią gospodarstwa, komputerem głównym i flotą maszyn.

System składa się z zestawu czujników, które mierzą obciążenie, ciśnienie i temperaturę. Centralny procesor sterujący sprężarką reaguje w przypadku zwiększenia lub zmniejszenia ciśnienia. Celem jest zachowanie jak najlepszej trakcji, bez względu na rodzaj podłoża i niskie zagęszczenie gleby. VIP zmienia ciśnienie w zależności od obciążenia, więc powierzchnia styku z podłożem pozostaje zawsze taka sama.

RADIALNE NOWOŚCI
Michelin ma w ofercie ogumienie radialne z opatentowanym rozwiązaniem „2 w 1”, czyli oponę EvoBib. Jej uniwersalny bieżnik umożliwia pracę na polu i utwardzonej drodze z maksymalną wydajnością. Jak zaznacza producent, ma się to przełożyć także na ochronę  gruntu i ograniczyć zużycie paliwa.

Konwencjonalna „jodełka” została podzielona na trzy sekcje. Centralna część bieżnika zapewnia płynną jazdę bez wibracji na powierzchni utwardzonej przy wyższym ciśnieniu. Natomiast, gdy podczas prac polowych obniży się ciśnienie, np. do 0,6 bara, wówczas do pracy wkraczają także zewnętrzne klocki bieżnika, co przekłada się na szerszy ślad i lepsze właściwości trakcyjne na miękkim podłożu. Pracując przy niskich ciśnieniach powierzchnia styku opony z podłożem zwiększa się o 20%.

GIGANT DO KOMBAJNU
Pod marką Mitas znaleźć można prawdziwego giganta wśród opon, model 1250/50 R 32 SFT. Ma ona średnicę 2,02 m, waży 580 kg i pozwala przenosić ładunki o masie do 16,5 ton (przy prędkości 10 km/h). Objętość tego olbrzyma to aż 2,3 m3, co czyni ją jedną z największych dostępnych opon rolniczych.

Na tereny podmokłe grupa ATG ma oponę 337 DeepLug. Dzięki bieżnikowi z wzorem o zróżnicowanych kątach i schodkowanym klockom nadaje się do zastosowania na mokrych i lepkich podłożach. Jednocześnie opona ta zapewnia dobre właściwości jezdne i przedłużony czas eksploatacji podczas jazdy po drodze. Zdaniem producenta najlepiej, gdy model Alliance 337 DeepLug jest wykorzystywany w 80% czasu pracy na polu i 20% na drodze.

Firma Continental w lipcu rozszerzy ofertę opon radialnych o TractorMaster serii 65 i CombineMaster. Pierwsza to model ciągnikowy serii 65, który uzupełni standardowe opony Tractor70 i Tractor85. Początkowo będzie to jeden rozmiar 600/65 R38. Druga z nowości (CombineMaster) przeznaczona będzie do kombajnów, a jej rozmiar to 800/65 R32.

OPONY DO MASZYN KOMUNALNYCH I BUDOWLANYCH
Do najcięższych zastosowań w rolnictwie, takich jak cysterny czy ciężarówki do przewozu zboża, Mitas proponuje ogumienie Agriterra. Model o rozmiarze 680/60R30.5 IMP 176D Agriterra 03 może przenosić ładunek o masie 7100 kg z maksymalną prędkością 65 km/h i nominalnym ciśnieniem 4 barów. Wersja 560/45 R22.5 IMP 152D Agriterra 02 może przenosić obciążenie 3550 kg przy 65 km/h i nominalnym ciśnieniu 4 barów. Warto podkreślić, że Mitas oferuje 14 rozmiarów radialnych opon z bieżnikiem Agriterra 02 i 03.

Inną nowością od Mitasa są dwa rozmiary opon HCM 400/80 R24 na przód i 480/80 R34 na tył. Jak twierdzi producent – konstrukcja opony HCM zapewnia wysoką odporność na przebicie i stabilność na drodze. Kaskadowy wzór bieżnika dba o dobre właściwości samoczyszczące, lepszą trakcję w różnych warunkach atmosferycznych i niski poziom hałasu. Opony Mitas HCM przeznaczone są m.in. do zastosowań rolniczych, komunalnych, budowlanych, leśnych. Co ciekawe, opony te mogą być wyposażone w kolce do użytku zimowego. Firma BKT oprócz gamy ogumienia rolniczego zaprojektowała specjalną linię dla ciężkich ładowarek.

Seria XL Grip została specjalnie opracowana w celu zminimalizowania ryzyka uszkodzeń i przebić. Uzyska-
no mocną oponę o szerokiej podstawie, z wysoką przyczepnością. XL GRIP jest dostępna w kilku rozmiarach.

SPECJALNE DO PRZYCZEP
Grupa ATG z nową oponą Alliance 128 również zaznacza swoją obecność w segmencie ogumienia do przyczep rolniczych, rozrzutników i pras. Specjalny wzór bieżnika charakteryzują krawędzie wypustów, zapewniające dużą przyczepność, a zaokrąglone krawędzie mają za zadanie chronić wierzchnią warstwę gleby przed nadmiernym zagęszczeniem.



1 z 7
Opona PneuTrac z wklęsłą boczną ścianą wprowadzona została przez markę Mitas, która obecnie należy do szwedzkiego koncernu Trelleborg.

Opona PneuTrac z wklęsłą boczną ścianą wprowadzona została przez markę Mitas, która obecnie należy do szwedzkiego koncernu Trelleborg.

2 z 7
Gąsienica z czujnikiem temperatury to nowość firmy Continental.

Gąsienica z czujnikiem temperatury to nowość firmy Continental.

3 z 7
Camso – producent opon i gąsienic – opracował system komunikacji między ogumieniem a sterownikiem traktora, który reguluje prędkość jazdy.

Camso – producent opon i gąsienic – opracował system komunikacji między ogumieniem a sterownikiem traktora, który reguluje prędkość jazdy.

4 z 7
Inteligentne koło firmy Trelleborg z ciągłą kontrolą parametrów pracy.

Inteligentne koło firmy Trelleborg z ciągłą kontrolą parametrów pracy.

5 z 7
VIP automatycznie zmienia ciśnienie w zależności, np. od masy maszyny.

VIP automatycznie zmienia ciśnienie w zależności, np. od masy maszyny.

6 z 7
Traktorowe ogumienie EvoBib marki Michelin przeznaczone jest do współpracy 
z układami do zmiany ciśnienia w kołach. Większa powierzchnia styku w warunkach polowych i mniejsza w transporcie pozwala na zoptymalizowanie zużycia paliwa, ograniczenie zużycia

Traktorowe ogumienie EvoBib marki Michelin przeznaczone jest do współpracy 
z układami do zmiany ciśnienia w kołach. Większa powierzchnia styku w warunkach polowych i mniejsza w transporcie pozwala na zoptymalizowanie zużycia paliwa, ograniczenie zużycia

7 z 7
Traktorowe ogumienie EvoBib marki Michelin przeznaczone jest do współpracy 
z układami do zmiany ciśnienia w kołach. Większa powierzchnia styku w warunkach polowych i mniejsza w transporcie pozwala na zoptymalizowanie zużycia paliwa, ograniczenie zużycia

Traktorowe ogumienie EvoBib marki Michelin przeznaczone jest do współpracy 
z układami do zmiany ciśnienia w kołach. Większa powierzchnia styku w warunkach polowych i mniejsza w transporcie pozwala na zoptymalizowanie zużycia paliwa, ograniczenie zużycia

Picture of the author
Autor Artykułu:Jan Beba
Pozostałe artykuły tego autora

Masz pytanie lub temat?Napisz do autora

Ważne Tematy

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)