Opony i gąsienice w wersji hi-tech

Zredukowany nacisk na podłoże, wyższa przyczepność, nośność i żywotność – to tylko niektóre udoskonalenia wprowadzane przez producentów opon i gąsienic. Spójrzmy, o co w ostatnim czasie firmy uzupełniły ofertę ogumienia dla rolnictwa.
OPONA i GĄSIENICA?
Rozpocznijmy od rozwiązania, które łączy funkcjonalność opon radialnych z możliwościami trakcyjnymi gąsienic. Opona PneuTrac firmy Trelleborg ma zapewnić przyczepność i wydajność pracy zarówno na stromych zboczach, jak i błotnistym terenie.
Uwagę przyciąga charakterystyczna ściana boczna, wykorzystująca rozwiązanie CupWheel firmy Galileo Wheel. Niespotykany wcześniej projekt wklęsłej ściany bocznej pomaga ustabilizować maszynę, jednocześnie zapewniając elastyczność i maksymalnie szeroki ślad, co zmniejsza zagęszczenie gleby.
Opona PneuTrac dostępna jest w rozmiarach 480/65 R28, 280/70 R18 i 600/65 R38, a minimalne ciśnienie robocze to 0,5 bara. Warto podkreślić, że celem tego rozwiązania jest praca maksymalnej powierzchni bieżnika. Poprawia to przyczepność, jak również zdolność do samooczyszczenia się opony na polu i asfalcie. Ma to znaczenie przy wyjeżdżaniu z pola na drogę.
Gospodarstwa, które postawiły na ciągniki lub kombajny na gąsienicach może zainteresować rozwiązanie firmy Continental. Opracowała ona system kontroli żywotności gumy. Na czym to polega? Bieżnik wyposażony jest w czujnik temperatury. Pomiar temperatury gąsienic w regularnych odstępach czasu pozwala ostrzec przed jej przegrzaniem. W przeciwnym razie zbyt wysoka temperatura może doprowadzić do przedwczesnego zużycia ogumienia. Najczęściej może do tego dojść w trakcie transportu po drogach asfaltowych. Wtedy gąsienice są szczególnie podatne na zużycie, bo im większa prędkość i obciążenie, tym wyższe tarcie i temperatura.
Dzięki inteligentnym gąsienicom traktorzyści mają ciągły podgląd temperatury ogumienia, więc mogą lepiej dostosować prędkość. Pozwala to na wydłużenie żywotności gąsienic, z ograniczaniem prędkości tylko wtedy, gdy jest to konieczne.
Podobnym rozwiązaniem pochwaliła się niedawno firma Camso – system Smart Track. Gromadzi on dane o temperaturze nie tylko bieżnika, ale również prowadnic. Czujniki temperatury wtopione w gąsienice mierzą jej aktualną temperaturę i wysyłają informację do sterownika ciągnika, zalecając ograniczenie prędkości, gdy istnieje ryzyko przegrzania.
ŁĄCZNOŚĆ OPONA-FELGA
Zwolennicy kołowych układów jezdnych również nie mogą narzekać na brak nowości. Tu także gra toczy się o jak najmniejszy nacisk na podłoże. W tym celu stosuje się niższe ciśnienia robocze, nawet poniżej 1 bara. Niekiedy możliwe jest zejście do poziomu 0,4-0,6 bara. Przy dużym obciążeniu może to jednak powodować poślizg opony na feldze.
Zadaniem traktorzysty jest ustawienie na terminalu docelowego ciśnienia w oponach. System na bieżąco monitoruje ciśnienie i w razie konieczności koryguje je, zapobiegając obracaniu opony na feldze.
AUTOMATYCZNA REGULACJA CIŚNIENIA W OPONACH
Rozwiązanie przeznaczone jest do ciągników i kombajnów z systemem automatycznej regulacji ciśnienia podczas pracy. System VIP (Variable Inflation Pressure) opracowany przez Trelleborg umożliwia zmianę ciśnienia w ogumieniu bez interwencji operatora, przy pełnej łączności z siecią gospodarstwa, komputerem głównym i flotą maszyn.
RADIALNE NOWOŚCI
Michelin ma w ofercie ogumienie radialne z opatentowanym rozwiązaniem „2 w 1”, czyli oponę EvoBib. Jej uniwersalny bieżnik umożliwia pracę na polu i utwardzonej drodze z maksymalną wydajnością. Jak zaznacza producent, ma się to przełożyć także na ochronę gruntu i ograniczyć zużycie paliwa.
GIGANT DO KOMBAJNU
Pod marką Mitas znaleźć można prawdziwego giganta wśród opon, model 1250/50 R 32 SFT. Ma ona średnicę 2,02 m, waży 580 kg i pozwala przenosić ładunki o masie do 16,5 ton (przy prędkości 10 km/h). Objętość tego olbrzyma to aż 2,3 m3, co czyni ją jedną z największych dostępnych opon rolniczych.
Firma Continental w lipcu rozszerzy ofertę opon radialnych o TractorMaster serii 65 i CombineMaster. Pierwsza to model ciągnikowy serii 65, który uzupełni standardowe opony Tractor70 i Tractor85. Początkowo będzie to jeden rozmiar 600/65 R38. Druga z nowości (CombineMaster) przeznaczona będzie do kombajnów, a jej rozmiar to 800/65 R32.
OPONY DO MASZYN KOMUNALNYCH I BUDOWLANYCH
Do najcięższych zastosowań w rolnictwie, takich jak cysterny czy ciężarówki do przewozu zboża, Mitas proponuje ogumienie Agriterra. Model o rozmiarze 680/60R30.5 IMP 176D Agriterra 03 może przenosić ładunek o masie 7100 kg z maksymalną prędkością 65 km/h i nominalnym ciśnieniem 4 barów. Wersja 560/45 R22.5 IMP 152D Agriterra 02 może przenosić obciążenie 3550 kg przy 65 km/h i nominalnym ciśnieniu 4 barów. Warto podkreślić, że Mitas oferuje 14 rozmiarów radialnych opon z bieżnikiem Agriterra 02 i 03.
Seria XL Grip została specjalnie opracowana w celu zminimalizowania ryzyka uszkodzeń i przebić. Uzyska- no mocną oponę o szerokiej podstawie, z wysoką przyczepnością. XL GRIP jest dostępna w kilku rozmiarach.
SPECJALNE DO PRZYCZEP
Grupa ATG z nową oponą Alliance 128 również zaznacza swoją obecność w segmencie ogumienia do przyczep rolniczych, rozrzutników i pras. Specjalny wzór bieżnika charakteryzują krawędzie wypustów, zapewniające dużą przyczepność, a zaokrąglone krawędzie mają za zadanie chronić wierzchnią warstwę gleby przed nadmiernym zagęszczeniem.
Przeczytaj również

Opona PneuTrac z wklęsłą boczną ścianą wprowadzona została przez markę Mitas, która obecnie należy do szwedzkiego koncernu Trelleborg.

Gąsienica z czujnikiem temperatury to nowość firmy Continental.

Camso – producent opon i gąsienic – opracował system komunikacji między ogumieniem a sterownikiem traktora, który reguluje prędkość jazdy.

Inteligentne koło firmy Trelleborg z ciągłą kontrolą parametrów pracy.

VIP automatycznie zmienia ciśnienie w zależności, np. od masy maszyny.

Traktorowe ogumienie EvoBib marki Michelin przeznaczone jest do współpracy z układami do zmiany ciśnienia w kołach. Większa powierzchnia styku w warunkach polowych i mniejsza w transporcie pozwala na zoptymalizowanie zużycia paliwa, ograniczenie zużycia

Traktorowe ogumienie EvoBib marki Michelin przeznaczone jest do współpracy z układami do zmiany ciśnienia w kołach. Większa powierzchnia styku w warunkach polowych i mniejsza w transporcie pozwala na zoptymalizowanie zużycia paliwa, ograniczenie zużycia