Czytaj wygodniej w nowej darmowej aplikacji mobilnej!

Your browser version is not supported. Download the latest browers, or use other.

Zamknij

r e k l a m a

Partner portalu

Opony i gąsienice w wersji hi-tech

26.06.2018

Drukuj

Opony i gąsienice w wersji hi-tech

Artykuł dostępny

Nowoczesna opona i gąsienica to nie tylko kilkanaście warstw gumy i zbrojeń, lecz przede wszystkim zaawansowana technologia, która decyduje o wydajności pracy i chroni strukturę gleby. Oto, czym zaskakują nas producenci.

r e k l a m a

OPONA i GĄSIENICA?
Rozpocznijmy od rozwiązania, które łączy funkcjonalność opon radialnych z możliwościami trakcyjnymi gąsienic. Opona PneuTrac firmy Trelleborg ma zapewnić przyczepność i wydajność pracy zarówno na stromych zboczach, jak i błotnistym terenie.

Uwagę przyciąga charakterystyczna ściana boczna, wykorzystująca rozwiązanie CupWheel firmy Galileo Wheel. Niespotykany wcześniej projekt wklęsłej ściany bocznej pomaga ustabilizować maszynę, jednocześnie zapewniając elastyczność i maksymalnie szeroki ślad, co zmniejsza zagęszczenie gleby.

Polecany artykuł

Płoza ślizgowa FlowTast zamiast kół?

Opona PneuTrac dostępna jest w rozmiarach 480/65 R28, 280/70 R18 i 600/65 R38, a minimalne ciśnienie robocze to 0,5 bara. Warto podkreślić, że celem tego rozwiązania jest praca maksymalnej powierzchni bieżnika. Poprawia to przyczepność, jak również zdolność do samooczyszczenia się opony na polu i asfalcie. Ma to znaczenie przy wyjeżdżaniu z pola na drogę.

NIE PRZEGRZEWAĆ GĄSIENIC
Gospodarstwa, które postawiły na  ciągniki lub kombajny na gąsienicach może zainteresować rozwiązanie firmy Continental. Opracowała ona system kontroli żywotności gumy. Na czym to polega? Bieżnik wyposażony jest w czujnik temperatury. Pomiar temperatury gąsienic w regularnych odstępach czasu pozwala ostrzec przed jej przegrzaniem. W przeciwnym razie zbyt wysoka temperatura może doprowadzić do przedwczesnego zużycia ogumienia. Najczęściej może do tego dojść w trakcie transportu po drogach asfaltowych. Wtedy gąsienice są szczególnie podatne na zużycie, bo im większa prędkość i obciążenie, tym wyższe tarcie i temperatura.

Sposobem na „oszczędzenie” gąsienicy jest ograniczenie prędkości jazdy na asfalcie.
Dzięki inteligentnym gąsienicom traktorzyści mają ciągły podgląd temperatury ogumienia, więc mogą lepiej dostosować prędkość. Pozwala to na wydłużenie żywotności gąsienic, z ograniczaniem prędkości tylko wtedy, gdy jest to konieczne.

Podobnym rozwiązaniem pochwaliła się niedawno firma Camso – system Smart Track. Gromadzi on dane o temperaturze nie tylko bieżnika, ale również prowadnic. Czujniki temperatury wtopione w gąsienice mierzą jej aktualną temperaturę i wysyłają informację do sterownika ciągnika, zalecając ograniczenie prędkości, gdy istnieje ryzyko przegrzania.

ŁĄCZNOŚĆ OPONA-FELGA
Zwolennicy kołowych układów jezdnych również nie mogą narzekać na brak nowości. Tu także gra toczy się o jak najmniejszy nacisk na podłoże. W tym celu stosuje się niższe ciśnienia robocze, nawet poniżej 1 bara. Niekiedy możliwe jest zejście do poziomu 0,4-0,6 bara. Przy dużym obciążeniu może to jednak powodować poślizg opony na feldze.

Firma Trelleborg przedstawiła więc system ConnecTire. Umożliwia on zmniejszenie ryzyka poślizgu opon na obręczy. Podczas pracy ciśnienie w oponach może się zmieniać pod wpływem wielu czynników, w tym temperatury otoczenia i gleby, a także rodzaju wykonywanej pracy (orka, transport) i konfiguracji maszyny. ConnecTire stale monitoruje dwie zmienne – ciśnienie w oponach i temperaturę – które przez Bluetooth lub Wi-Fi przekazuje do komputera w ciągniku i gospodarstwie.

Zadaniem traktorzysty jest ustawienie na terminalu docelowego ciśnienia w oponach. System na bieżąco monitoruje ciśnienie i w razie konieczności koryguje je, zapobiegając obracaniu opony na feldze.

AUTOMATYCZNA REGULACJA CIŚNIENIA W OPONACH
Rozwiązanie przeznaczone jest do ciągników i kombajnów z systemem automatycznej regulacji ciśnienia podczas pracy. System VIP (Variable Inflation Pressure) opracowany przez Trelleborg umożliwia zmianę ciśnienia w ogumieniu bez interwencji operatora, przy pełnej łączności z siecią gospodarstwa, komputerem głównym i flotą maszyn.

System składa się z zestawu czujników, które mierzą obciążenie, ciśnienie i temperaturę. Centralny procesor sterujący sprężarką reaguje w przypadku zwiększenia lub zmniejszenia ciśnienia. Celem jest zachowanie jak najlepszej trakcji, bez względu na rodzaj podłoża i niskie zagęszczenie gleby. VIP zmienia ciśnienie w zależności od obciążenia, więc powierzchnia styku z podłożem pozostaje zawsze taka sama.

Artykuł podzielony na strony, czytasz 1 z 2 stron.

Polecane dla Ciebie:

article icon

Rynek tuczników: Kolejne podwyżki

Czytaj

Czytaj artykuły w naszej aplikacji!

Aplikacja TAP jest już dostępna

Galeria zdjęć

Opona PneuTrac z wklęsłą boczną ścianą wprowadzona została przez markę Mitas, która obecnie należy do szwedzkiego koncernu Trelleborg.
Gąsienica z czujnikiem temperatury to nowość firmy Continental.
Camso – producent opon i gąsienic – opracował system komunikacji między ogumieniem a sterownikiem traktora, który reguluje prędkość jazdy.
Inteligentne koło firmy Trelleborg z ciągłą kontrolą parametrów pracy.
VIP automatycznie zmienia ciśnienie w zależności, np. od masy maszyny.
Traktorowe ogumienie EvoBib marki Michelin przeznaczone jest do współpracy 
z układami do zmiany ciśnienia w kołach. Większa powierzchnia styku w warunkach polowych i mniejsza w transporcie pozwala na zoptymalizowanie zużycia paliwa, ograniczenie zużycia
Traktorowe ogumienie EvoBib marki Michelin przeznaczone jest do współpracy 
z układami do zmiany ciśnienia w kołach. Większa powierzchnia styku w warunkach polowych i mniejsza w transporcie pozwala na zoptymalizowanie zużycia paliwa, ograniczenie zużycia

r e k l a m a

Komentarze (?)

r e k l a m a

więcej artykułów z tej kategorii

Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody