Reklama zniknie za 11 sekund

Topagrar.pl
Strona główna>Artykuły>Technika>

Santander Leasing - wzrost o 8 % rok do roku!

Obrazek

Takie zwiększenie finansowania rok do roku dotyczy maszyn i urządzeń, w tym sprzętu rolniczego, który można sfinansować w trybie uproszczonym.

 

Jan Józefowicz6 sierpnia 2022, 11:04

Jak informuje Związek Polskiego Leasingu w pierwszym półroczu 2022 r. branża leasingowa sfinansowała środki trwałe o łącznej wartości ponad 41,6 mld zł (-2,8 proc. r/r). Na tle rynku przyzwoicie wypadł Santander Leasing, który sfinansował inwestycje o łącznej wartości 3,2 mld zł (-2,7 proc r/r).

Rynek leasingu wyhamował

– Za nami trudne i pełne wyzwań 6 miesięcy. Po zeszłorocznym wzroście rynek leasingu wyhamował. Widzimy spowolnienie prawie we wszystkich głównych kategoriach finansowanych aktywów. Oczywiście wynika to z mocno ograniczonej dostępności przedmiotów na rynku, niesprzyjającego otoczenia makroekonomicznego oraz niepewności związanej z wojną w Ukrainie – wskazuje Mariusz Włodarczyk, dyrektor zarządzający Santander Leasing. – Jak wskazują analitycy w polskiej gospodarce widać coraz więcej dowodów na to, że rozpoczęło się spowolnienie, które prawdopodobnie obniży wzrost PKB do około 1 proc. r/r na koniec 2022 r. i nieco poniżej zera na początku 2023 r. Obserwowane są jednak szanse na stopniowe ożywienie w dalszej części przyszłego roku, jeśli zostaną odblokowane środki z KPO i ustabilizuje się sytuacja w Ukrainie, jak i sytuacja na rynku źródeł energii – dodaje Mariusz Włodarczyk.

Maszyny rolnicze na czele

W tej kategorii rynek leasingu odnotował wynik na poziomie 12,2 mld zł (10 proc. r/r). Motorem napędowym w pierwszym półroczu był segment maszyn i urządzeń, gdzie spółka od lat umacnia swoją pozycję, a finansowanie inwestycji wyniosło ponad 1,5 mld zł (+8 proc. r/r). Największy udział w tym wyniku miały maszyny rolnicze, maszyny i urządzenia do obróbki metali, sprzęt budowlany, maszyny poligraficzne i maszyny do produkcji tworzyw sztucznych.

Santander liczy na klientów agro

– W celu zwiększenia impulsów do realizacji inwestycji w tym segmencie, w kluczowym dla nas rynku jakim jest sektor rolniczy, postanowiliśmy jeszcze mocniej zwiększyć dostępność finansowania dla klientów agro, zwiększając dostępność finansowania w ramach uproszczonych procedur. Dla naszych klientów mamy dostępną ofertę, w której możliwe jest zrealizowanie inwestycje w trybie uproszczonym nawet do kwoty 700 tys. zł. Chcemy utrzymać największy udział w rynku w finansowaniu polskiego rolnictwa, tak istotnego z perspektywy polskiej gospodarki – mówi Mariusz Włodarczyk.

Finansowanie pojazdów na minusie

Cały rynek leasingu odnotował widoczny, co zrozumiałe, spadek w finansowaniu pojazdów, gdzie jego wartość wyniosła 27,8 mld zł (-6,9 proc. r/r). W przypadku Santander Leasing finansowanie tego segmentu odnotował poziom ponad 1,6 mld zł (-11 proc. r/r).

– Sytuacja na rynku pojazdów obecnie stanowi dla całej branży ogromne wyzwanie. Tylko od stycznia do maja br. łączna liczba rejestracji pojazdów w UE spadła o 13,7 proc. r/r. Spadki sprzedaży odnotowano na większości rynków, w tym na czterech głównych: we Włoszech (-24,3 proc.), Francji (-16,9 proc.), Hiszpani (-11,5 proc.) i Niemczech (-9,3 proc.) – mówi Jakub Poręcki, dyrektor zarządzający, obszar małych i średnich przedsiębiorstw w Santander Leasing. – Z uwagi na mniejszą dostępność pojazdów wzrasta za to ilość umów na leasingowane pojazdy z możliwością późniejszego terminu odbioru – dodaje.

Pojazdy elektryczne i hybrydowe

Santander Leasing minimalizuje spadki, biorąc pod uwagę słabszą kondycję branży motoryzacyjnej, konsekwentnym finansowaniem zielonych inwestycji i nadal bardzo dynamicznie rośnie w tej kategorii. W niskoemisyjnym transporcie (pojazdy elektryczne i hybrydowe) odnotowany został wzrost dynamiki na poziomie aż +173 proc. r/r, a paneli fotowoltaicznych +140 proc. r/r.

– Przystąpiliśmy do programu dopłat rządowych do samochodów zeroemisyjnych - Mój Elektryk. Dzięki ofercie leasingu klienci mają możliwość skorzystania z dopłaty do 27 tys. zł do osobowego samochodu elektrycznego, lub nawet do 70 tys. zł do samochodu dostawczego, co jednocześnie dostarcza przedsiębiorcom kolejnego impulsu do nabywania ekopojazdów – podsumowuje Jakub Poręcki.

opr. jj
Fot. archiwum


Picture of the author
Autor Artykułu:Jan Józefowicz
Pozostałe artykuły tego autora

Masz pytanie lub temat?Napisz do autora

Ważne Tematy

Ważne Tematy

Ważne Tematy