🔔 Pierwszy miesiąc prenumeraty za jedyne 9 zł
   

Your browser version is not supported. Download the latest browers, or use other.

Zamknij

r e k l a m a

Partner portalu

Pszenica i rzepak – strategia sprzedaży na sezon 2019/2020

28.05.2019

Drukuj

Pszenica i rzepak – strategia sprzedaży na sezon 2019/2020

Pozostało 0% artykułu.
Więcej przeczytasz dzięki prenumeracie lub kupując dostęp.

Masz już prenumeratę lub dostęp?

Możesz już teraz kupić dostęp do wszystkich treści lub do wybranego artykułu

Kup dostęp Kup ten artykuł za 3,69 zł Kup ten artykuł za 0 złpo wyrażeniu zgód

r e k l a m a

W tym sezonie mamy ciekawą sytuację – prognozy plonów zbóż w Europie i Basenie Morza Czarnego są bardzo optymistyczne, a mimo to ceny idą w górę. Wynika to miedzy innymi z sytuacji w USA, gdzie jest bardzo mokro i farmerzy nie mogą zasiać kukurydzy. Dlatego ceny na giełdzie w Chicago (CBoT) idą w górę i ciągną za sobą ceny na giełdzie MATIF. Aktualnie na giełdzie w Paryżu pszenica kosztuje ok. 180 euro w kontraktach na sierpień, a na marzec przyszłego roku nawet 190 euro. Jednak podjęcie decyzji o sprzedaży nie jest proste.


Światowe strumienie towarów

Warto poznać najważniejszych graczy i największe strumienie przepływu towarów, które decydują o sytuacji na światowych rynkach. Zdaniem Jana Petersa są 4 główne strumienie przepływu towarów:

  1. soja, która z obu Ameryk płynie głównie do Chin. Ten rynek jest bardzo specyficzny ze względu na charakter produkcji u głównych producentów soi. W Zachodniej Brazylii są gospodarstwa użytkujące nawet 800 tys. ha! Uprawa soi GMO jest bardzo prosta, a zaraz po zbiorze soi wysiewana jest kukurydza. Soja prosto z pola jedzie do portu i na eksport.
  2. pszenica, która jeszcze w latach 90-tych była w dużych ilościach eksportowana do Rosji, a dzisiaj Rosja jest zaraz po USA największym eksporterem zbóż. Kraje Morza Czarnego są także ważnym graczem na rynku światowym, i stąd pochodzi 27% eksportu pszenicy.
  3. rośliny oleiste i oleje roślinne płynące do Europy. Europa eksportuje zboża, a importuje oleje. Wiąże się to między innymi z polityką UE w zakresie paliw odnawialnych. Niestety nasz rodzimy olej rzepakowy trafia do paliw, a importowany olej palmowy do konsumpcji.
  4. eksport zbóż z USA. W USA rozwinięto w ostatnich latach mocno produkcję drobiu i trzody, a to oznacza przesunięcie w handlu - mniejszy eksport zbóż, a większy eksport mięsa – szczególnie do Azji. Udział USA w światowym eksporcie mięsa wzrósł z 11 do 23%, a w tym samym czasie udział Europy skurczył się z 20 do 9%.

    r e k l a m a


Czytaj artykuły w naszej aplikacji!

Aplikacja TAP jest już dostępna

r e k l a m a

r e k l a m a

więcej artykułów z tej kategorii

Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody