Ta strona używa cookie w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki.

Zgadzam się

Your browser version is not supported. Download the latest browers, or use other.

Zamknij

r e k l a m a

Partner portalu

Saaten-Union od 20 lat na polskim rynku

11.01.2019

Drukuj

Saaten-Union od 20 lat na polskim rynku

Artykuł dostępny

Firma Saaten-Union powstała w 1965 r. Zrzesza 7 niemieckich hodowli oraz 6 europejskich firm stowarzyszonych, np. znaną na naszym rynku – Rapool. S-U oferuje materiał nasienny większości upraw, w tym mieszanek i polonów. Strategię ich działania i osiągnięcia przedstawił na jubileuszowej konferencji w Poznaniu Wolfgang Glaser – dyrektor oraz prezes zarządu Saaten-Union GmbH (patrz galeria).
– Wyróżnikiem naszej marki jest szeroka paleta gatunków i odmian oraz dostosowanie ich do warunków uprawy w poszczególnych krajach, a przejście na regionalizację oferty handlowej nastąpiło w 1990 r. – powiedział prezes. Udziałowcami firmy S-U są hodowle:
  • Ackermann – specjalizująca się w hodowli jęczmienia browarnego
  • WvB – prowadzi hodowlę pszenicy ozimej i jarej dla krajów Europy Środkowej i Południowej
  • NPZ – hodowla rzepaku i częściowo roślin strączkowych
  • NordSaat – duża firma nasienna, oferująca wszystkie zboża ozime i jare
  • Petersen – producent gatunków międzyplonowych, w tym gryki, rzepy czy roślin oleistych
  • Süd-west Saat – specjalizująca się w hodowli pszenicy twardej (durum) i orkiszowej
  • Strube – hodowca odmian buraka cukrowego. Sprzedaje produkty pod własną nazwą.

Oferta firmy S-U obejmuje 12 gatunków roślin uprawnych. Głównymi produktami handlowymi są: zboża licencyjne oraz mieszańce żyta, pszenicy i jęczmienia ozimego, kukurydza, rzepak, rośliny strączkowe i poplony. Firma dostrzega także rosnące znaczenie w Europie soi i słonecznika, oferując również producentom w poszczególnych krajach kilka ich odmian. Dyrektor zarządzający zwrócił też uwagę na specyfikę wymagań i potrzeb konkretnych rynków zbytu. Na przykład w Wielkiej Brytanii firma sprzedaje głównie pszenicę jarą oraz owies, we Francji pszenice zwyczajne i pszenżyto (10% obrotów SU), w DE i Polsce obroty obejmują pełną ofertę, w Bułgarii, na Węgrzech i w Rumunii sprzedaje dużo kukurydzy, soi i słonecznika, na Ukrainie obroty koncentrują się na rzepaku, słoneczniku i soi, a na Białorusi i w krajach Nadbałtyckich – na kukurydzy i niektórych zbożach. – Bardzo perspektywicznymi rynkami dla firmy są też Rosja i Kazachstan, ale w krajach tych specyfika gospodarcza i polityczna sprawia, że udział w handlu materiałem siewnym jest ograniczony – dodał Glaser.

r e k l a m a



Szczegółowy rys historyczny firmy w Polsce zaprezentował na konferencji Leszek Goliński – prezes zarządu Saaten-Union Polska (patrz galeria). Firma, z siedzibą w Wągrowcu, zarejestrowana jak spółka prawa handlowego w 1998 r., od stycznia 1999 r. rozpoczęła działalność gospodarczą. Zatrudnia obecnie 28 osób, w tym 6 doradców handlowych, ma dwie nowocześnie wyposażone stacje doświadczalne w Spytkówkach i Goli. W Polsce, wśród zbóż konwencjonalnych SU oferuje 67 odmian, w tym m.in. 25 odmian pszenicy ozimej, 10 jęczmienia ozimego, 8 jęczmienia jarego, 5 pszenżyta ozimego, 5 pszenicy jarej przewódkowej oraz 4 owsa.

Dalsza część spotkania została poświęcona omówieniu oferty odmianowej głównych gatunków w ofercie Saaten-Union Polska, w tym nowości. Rafał Spychała – Product Manager ds. Kukurydzy i Soi polecił na nadchodzący sezon odmianę Janero, o FAO 240, która nadaje się do uprawy w różnych warunkach. Wyróżnia się zdrowotnością i wysokim plonem ziarna, co potwierdzają badania COBORU. W grupie nowości ofertowych firmy są także Petroschka (Z, K, FAO 220-230), Sugusto (Z, K, FAO 240–250), Neutrino (K, FAO 240–250) czy Sucorn (Z, K, FAO 260). Przedstawiciel zaprezentował też ofertę S-U odmian soi, tj. Adsoy, (wczesna), Sculptor (średnio wczesna), Acardia (średnio późna), Coraline (późna).

Polecany artykuł

Kruszwica produkuje ponad 194 tys. ton cukru



Przegląd handlowy wybranych odmian zbóż ozimych przedstawił z kolei Tomasz Szymański, Product manager ds. zbóż konwencjonalnych. Nowością w tej grupie odmian jest np. ozima pszenica jakościowa Expo (E) o dobrej zdrowotności oraz pszenżyto ozime Tadeus – wyróżniające się dużą MTZ, wysoką odpornością na porastanie i wyleganie. Nową marką wśród produktów S-U jest HySeed, skupiająca odmiany hybrydowe żyta, pszenicy, jęczmienia, a w przyszłości także pszenżyta – powiedział na spotkaniu Michał Pepka, Manager ds. zbóż mieszańcowych i marketingu (patrz galeria). Wśród żyta ozimego odmianą na typowe polskie gleby jest np. SU Promotor (F1). W grupie pszenic mieszańcowych firma ma w Europie zarejestrowanych ponad 40 odmian, z czego w Polsce dostępne będą Hymalaya (F1), Hybery (F1) czy Hyfi (F1), a w jęczmieniu ozimym odmiany o podwyższonej zimotrwałości m.in. SU Hylona (F1).
[bie]

Polecane dla Ciebie:

article icon

Rynek świń: Ile jeszcze można wytrzymać?

Czytaj

Galeria zdjęć

Wolfgang Glaser – dyrektor zarządzjący Saaten–Union GmbH
Leszek Goliński – prezes zarządu Saaten-Union Polska
Rafał Spychała – product manager Saaten-Union
Michał Pepka – manager produktu Saaten_Union
Schemat – zarząd, udziałowcy i firmy stowarzyszone Saaten_Union
siedziby i przedstawicielstwa Saaten Union w Europie
Kierownictwo i przedstawiciele handlowi firmy Saaten-Union, pierwszy z prawej Tomasz Szymański

r e k l a m a

Komentarze (?)

r e k l a m a

więcej artykułów z tej kategorii