Dzwonek  Pierwszy miesiąc prenumeraty za 50% ceny Skorzystaj

Your browser version is not supported. Download the latest browers, or use other.

Zamknij

r e k l a m a

Partner portalu

Branża mięsna: Nadzwyczajne czasy wymagają nadzwyczajnych działań

05.10.2021

Drukuj

Branża mięsna: Nadzwyczajne czasy wymagają nadzwyczajnych działań

Pozostało 0% artykułu.
Więcej przeczytasz dzięki prenumeracie lub kupując dostęp.

Masz już prenumeratę lub dostęp?

Możesz już teraz kupić dostęp do wszystkich treści lub do wybranego artykułu

Kup dostęp Kup ten artykuł za 3,69 zł Kup ten artykuł za 0 złpo wyrażeniu zgód

r e k l a m a

Europejska branża wieprzowa w ostatnich miesiącach znalazła się w poważnym kryzysie. Można jednak rzec, że zapracowała sobie na to przez wiele lat, a teraz zaczyna odczuwać konsekwencje pewnych zaniechań. Mowa przede wszystkim o braku lub niewystarczającym wpływie przedstawicieli ubojni i przetwórni, a także rolników na polityków odpowiedzialnych za tworzenie europejskiej polityki rolnej. Wydaje się, że słyszą oni wyłącznie głos tej części społeczeństwa, która bardzo mocno i dosadnie mówi o ochronie zwierząt przed konwencjonalnym chowem zwierząt gospodarskich, podkreśla negatywny wpływ hodowli na środowisko naturalne i wskazuje na  szkodliwość spożycia mięsa czerwonego na zdrowie ludzi. Ruchy ogólnie rzecz ujmując "zielonych" i niejedzących lub ograniczających konsumpcję mięsa miały nie mały wpływ na zapisy Nowego Zielonego Ładu oraz założeń gospodarki Farm to Fork.

Czy branża ma coś do powiedzenia?

- Dążymy do tego, by do 2030 r. stworzyć ramy nowoczesnej produkcji żywności, w tym mięsa, która przede wszystkim będzie zrównoważona, ekologiczna i będzie zostawiała niewielki ślad węglowy. Chcemy podnosić standardy produkcji żywności oraz wzmocnić bezpieczeństwo żywnościowe Unii - mówiła Claire Bury Z-ca Dyrektora Generalnego w resorcie Zdrowia i Bezpieczeństwa Żywności w KE, podczas międzynarodowej konferencji organizowanej przez Związek Polskie Mięso w ramach UECBV oraz YEMCo. I choć przedstawicielka KE zapewniała, że w tworzeniu nowych przepisów prawa europejskiego uczestniczą wszyscy interesariusze to jednak wygląda na to, że podczas tej dyskusji głos branży mięsnej i hodowców był brany pod uwagę w najmniejszym stopniu. Politycy bowiem idą jak w dym za głosem bardziej słyszalnym, jakby zapominając, że nie jest to głos większości.
- Najbardziej słyszalne środowiska wegan i obrońców praw zwierząt grają na emocjach, nie mają poparcia swoich tez w badaniach naukowych, a i tak przebijają się ze swoją ideologią wskazywał Tassos Hanioltis, dyrektor resortu Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich w KE.

Kro będzie chciał produkować mięso?

r e k l a m a

W konsekwencji w Europie coraz trudniej produkować żywność, szczególnie pochodzenia odzwierzęcego. Na producentów narzucane są co i rusz nowe wymogi, a koszty produkcji rosną. Nie idą za tym jednak ceny w skupach. Przyszli następcy obserwując to, co się dzieje na rynku i w przepisach prawa, rezygnują z utrzymania zwierząt. Następców jest coraz mniej, a cała Unia boryka się z problemem starzejących się rolników. Co więcej, Unia w zasadzie w ogóle zachęca młodych do produkcji zwierzęcej. Widzą to już nie tylko sami rolnicy, ale przedstawiciele ubojni, którzy grzmią, że jak tak dalej pójdzie, to w Europie zacznie brakować surowca i Unia będzie zmuszona importować mięso z Ameryki Południowej czy Azji. Co wtedy z hasłami o dobrostanie zwierząt czy zdrowej żywności?

Jak zmienić wizerunek branży?

Widać, że konieczne jest podjęcie działań, które z jednej strony sprawią, że przyszli następcy będą chcieli podjąć trud produkcji mięsa i mleka, z drugiej zaś zbudują pozytywny wizerunek hodowli i branży mięsnej w świadomości społeczeństw.
- W ostatnich latach powstało wiele dowodów naukowych na to, że spożycie mięsa czerwonego nie powoduje raka ani nie przyczynia się bezpośrednio do chorób powodujących przedwczesny zgon, ale nikt o tym nie mówi - podkreślał dr Witold Choiński, prezes Związku Polskie Mięso. - Wraz z prośrodowiskowymi zmianami na szczeblu europejskim branża mięsna poczyniła już kroki w kierunku ograniczania śladu węglowego. Hodowcy również dbają coraz bardziej o środowisko i dobrostan zwierząt - dodał.
-Branżą obudziła się zbyt późno. Zaczynamy od obrony przed atakiem i potrzebujemy zbudować wizerunek od podstaw, nie żałując na to pieniędzy - przekonywała Florence Ranson, konsultant ds. komunikacji UECBV. Specjalista wskazywała, że weganizm, czy wegetarianizm stał się po prostu modny, m.in. dlatego, że promują go międzynarodowe sławy, jak Leonardo DiCaprio czy Bill Gates.
– Czy jakakolwiek sława poleca spożycie mięsa? – pytała Ranson. I dodała – Czy za tą promocją niejedzenia mięsa nie kryją się jakieś przyszłe interesy?

Widziałeś już nasze video "Nasz konkursowy Ursus został oficjalnie przekazany! Bogusław Poleszak szczęśliwym zwycięzcą!"?

Czytaj artykuły w naszej aplikacji!

Aplikacja TAP jest już dostępna

r e k l a m a

r e k l a m a

więcej artykułów z tej kategorii

Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody