Reklama zniknie za 11 sekund

Strona główna>Artykuły>Bydło>Aktualności branżowe>

Koronawirus wpływa na obroty polskich mleczarni

Obrazek

Eksporterzy produktów mleczarskich do Chin zaczynają odczuwać zawirowania spowodowane rozprzestrzenianiem się koronawirusa 2019-nCoV określanego jako koronawirus z Wuhan. Jak wpłynie to na polskie mleczarstwo?

Dorota Kolasińska10 lutego 2020, 09:42
Na skutek działań wprowadzonych przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) tak zwanego „ światowego pogotowia”, linie lotnicze (m.in. PLL LOT) zawieszają połączenia z Chinami, a Chińczycy mają przedłużoną przerwę święta Nowego Roku do 10 lutego. W tym czasie ( już od dwóch tygodni) stojące w porcie kontenery z artykułami mleczarskimi nie są rozładowywane i również nie wracają do Polski. 
W przypadku SM Mlekpol aż 30 proc. artykułów sprzedawanych na rynku pozaunijnym trafia właśnie do Chin. Głównie jest to mleko UHT Łaciate, które jest tam rozpoznawalną marką. 

Jak dodaje Szymon Makoś, kierownik działu eksportu OSM w Łowiczu, kontenery powinny zostać rozładowane i zwrócone w ciągu 14 dni. Ale teraz - ze względu na wydłużony okres wolnego - jest problem z dotrzymaniem terminu.
– Nasi chińscy kontrahenci proszą nas o dodatkowe 7 dni na rozładowanie i zwrot kontenerów – mówi Szymon Makoś. OSM w Łowiczu wysyła do Chin głównie mleko UHT oraz serwatkę. 

– Mam nadzieję, że wszystkie nasze działania związane z targami, które mają się odbyć w kwietniu i maju, będą mogły zostać zrealizowane, a sytuacja z koronawirusem nie wpłynie negatywnie na liczbę uczestników. Wierzę, że sytuacja na rynku chińskim szybko się unormuje i polskie produkty mleczarskie zatrzymane w portach wkrótce znajdą się u kontrahentów – mówi zaniepokojona sytuacją Agnieszka Maliszewska, dyrektor Polskiej Izby Mleka. 

Eksport produktów mleczarskich do Chin


Rynek chiński jest bardzo ważny dla polskiej branży mleczarskiej. Eksport do Chin w ostatnich latach systematycznie rósł. Tylko w pierwszych trzech kwartałach minionego roku wartość eksportu produktów mleczarskich z Polski do Chin wyniosła 58 mln euro i była o ponad połowę większa niż w analogicznym okresie 2018 r. (była o 16 proc. większa niż w całym 2018 r.). Najważniejszą, pod względem wartości, grupą produktów wysyłanych do Chin było mleko i śmietana, które stanowiły 55 proc. całkowitej wartości eksportu produktów mleczarskich.

Na wieści z Chin o rozprzestrzenianiu się koronawirusa negatywnie zareagowała nowozelandzka giełda. Na wtorkowej (4.02.2020 r.) aukcji indeks cen GDT obniżył się o 4,7 proc., głównie za sprawą spadku cen pełnego mleka w proszku (o 6,2 proc.). Nowa Zelandia jest zdecydowanie największym dostawcą tego produktu na rynek chiński. Obniżyły się również, o 4,2 proc., ceny odtłuszczonego mleka w proszku.



Picture of the author
Autor Artykułu:Dorota Kolasińska
Pozostałe artykuły tego autora

Masz pytanie lub temat?Napisz do autora

Ważne Tematy

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)